Maj
1. Majowe święta
2. Od pomysłu aż po dach.
3. Święto Rodziny.
4. Jak powstaje….?
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– utrwala wiedzę na temat symboli narodowych, majowych świąt i zabytków Warszawy – stolicy Polski,
– poznaje nazwy największych miast w Polsce i lokalizuje ich na mapie,
– rozbudza postawę patriotyczną i miłości do ojczyzny śpiewając hymn Polski,
– wzbogaca wiadomości na temat strojów regionalnych i tradycyjnych utworów ludowych,
– kształci świadomość, że jesteśmy Polakami i Europejczykami,
– utrwala poznane wiadomości dotyczące Polski i Unii Europejskiej,
– kształci umiejętność wskazywania na mapie Europy niektórych krajów,
– wzbogaci wiadomości na temat życia zwierząt,
– rozwinie umiejętności współpracy,
– poznaje litery: H, h oraz odtwarza ich kształty, utrwala poznane wcześniej litery
– układa schematy i modele wybranych słów,
– wyodrębniania poznane głoski w nagłosie, wygłosie,
– utrwala poznane litery drukowane i pisane, wielkie i małe,
– doskonali umiejętność czytania,
– zapozna się ze znakiem większości i mniejszości,
– doskonali umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów,
– wzbogaca wiadomości na temat domów zwierząt, budzi szacunek do świata przyrody,
– doskonali zdolności manualne, motorykę małą oraz pobudza i stymuluje zmysły,
– rozwija miłość, szacunek i życzliwość wobec najbliższych,
– wzbogaca słownictwo o określenia członków rodziny, uświadamia sobie, jak ważna jest rodzina w życiu dziecka,
– rozwija umiejętności wokalne i taneczne,
– rozwija umiejętności wypowiadania się na wskazany temat,
– kształtuje postawę szacunku do pracy innych ludzi,
– utrwala zasadę kulturalnego zachowania się w sklepie,
– wdraża się do posługiwania się pieniędzmi i wykonywania prostych obliczeń na pieniądzach
– rozpoznaje i podaje nazwy przetworów mlecznych, wdrażanie prawidłowych nawyków żywieniowych,
Realizacja Programu Wychowawczego:
Wartość: Ojczyzna
– Szanuj język ojczysty i tradycje narodowe.
– Bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz.
– Poznaj piękno swojego miasta, dzielnicy, regionu.
Wartość: Cudza własność
-Uwrażliwianie na potrzebę bezwzględnego szanowania cudzej własności.
Majowe święta
Anna Urszula Kamińska
Maj jest kwitnący, ciepły, bajeczny.
I od pierwszego dnia jest świąteczny.
Ważne państwowe święta są w maju.
Wtedy flag mnóstwo powiewa w kraju.
Jest Święto Pracy – 1 maja,
celebrowane też w innych krajach.
2 maja Dzień Flagi mamy,
przy każdym domu ją wywieszamy.
Dzień Konstytucji – 3 maja
patriotycznie wszystkich nastraja.
To najważniejsza polska ustawa,
w niej zapisane są nasze prawa.
Co roku pierwsze dni majowe
stroją kraj w barwy narodowe.
To czas defilad, uroczystości,
na nich hymn płynie i flaga gości.
A ze sztandarów i dekoracji
nasz orzeł biały z powagą patrzy.
W złotej koronie, na tle czerwieni
odważnie strzeże polskiej ziemi.
To święta ciepłe i uroczyste,
ubrane w nasze barwy ojczyste
i wizerunek orła białego,
brzmiące Mazurkiem Dąbrowskiego…
Wiersz o domu
Natalia Usenko
– Świat dziwny i ciekawy
oglądam z czterech stron.
Jest tutaj tyle stworzeń
i każde ma swój dom!
Szpak mieszka w ptasiej budce,
w psiej budzie chrapie pies.
W skorupce mieszka ślimak –
to jego domek jest.
Koniki mają stajnię,
w oborze krowa śpi,
w kurniku żyją kury
i gdaczą trzy po trzy.
W pasiece stoją ule –
drewniane domki pszczół.
Miś mieszka w leśnej norze
(to taki wielki dół).
W mrowisku żyją mrówki.
– A ty, urwisie, gdzie?
– Ja mieszkam tu, w tym domu.
Czy chcesz odwiedzić mnie?
Piosenki o literach
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
H, h
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę H poznamy!
H ma szczebel jak drabina
i drabinę przypomina.
Trochę więcej liter trzeba,
a drabina sięgnie nieba.
Potem oprzyj ją o hak
i niech sobie stoi tak.
Spotkanie z Mrunią
Barbara Paluchowa
Są ich setki, są tysiące, w lesie, ogrodzie, na łące.
Są czerwone, są i czarne, pracowite, gospodarne.
Jedną z nich w lesie spotkałem,
omal jej nie rozdeptałem…
Pokręciła małą główką,
hej! Człowieku, jestem mrówką.
Z łaski swojej patrz pod nogi, a najlepiej
zejdź mi z drogi.
Ja tu do późnej jesieni sprzątam, usuwając z ziemi:
ziarnka piasku,
martwe liszki,
igły z sosen,
łuski z szyszki,
płatki kory,
skrzydła ważki,
trawki i inne drobiażdżki.
Najdrobniejszy szczątek listka też zanoszę
do mrowiska.
A dlaczego? Bo głuptasie wszystko to mrówkom
przyda się.
Mrunia, – tak na imię miała, po kolei wymieniała,
jakie jeszcze mrówcze skarby znosi się
pod kopców garby.
W końcu rzecze: wiesz, czasami śnię, że konia
z kopytami
dźwigam, – choć to rzecz nie prosta – aby złoty
medal dostać,
i słyszeć słowa: czy wiecie? Mrunia najsilniejsza
w świecie!
A na koniec dobra rada, kija w mrowisko nie wkładaj.
Nie rozgrzebuj kopca nogą, bo cię mrówki zetną srogo.
Tak skończyło się spotkanie z mrówką Mrunią
na polanie.
Serce dla mamy i taty
sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
1.Codziennie rano mnie uśmiechem wita.
„Czy dobre sny się śniły?” – zawsze spyta.
Nakarmi pysznościami głodne brzuchy.
Wyleczy, kiedy chore są maluchy.
Ref.: Kocham Ciebie, Mamo, i dziękuję
Jesteś czarodziejką, co mój świat czaruje.
Kocham Ciebie, Mamo, i w podzięce
Dziś Ci daję moje serce.
2.Ma dużo czasu dla swojego smyka.
W grę zagra, dom zbuduje i poczyta.
Rozśmieszy, kiedy humor się zepsuje
I na dobranoc czule pocałuje.
Ref.: Kocham Ciebie, Tato, i dziękuję
Jesteś czarodziejem, co mój świat czaruje.
Kocham Ciebie, Tato, i w podzięce
Dziś Ci daję moje serce.
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl