Styczeń
1. Nadchodzi nowy rok
2. Sporty zimowe
3. Dzień Babci i Dzień Dziadka.
4. Karnawał.
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– poznaje rożne sposoby odmierzania czasu i wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku a witaniem nowego
– rozwija umiejętność słuchania ze zrozumieniem
– utrwala nazwy dni tygodnia oraz nazwy miesięcy
– poznaje litery: l, L, u, U, s, S, b, B oraz odtwarza ich kształty
– układa schematy i modele wybranych słów
– wyodrębniania poznane głoski w nagłosie, wygłosie
– utrwala poznane litery drukowane i pisane, wielkie i małe
– doskonali umiejętność czytania
– rozpoznaje i nazywa cyfry 7, 8, 9, 0
– ćwiczy aspekt kardynalny i porządkowy liczb w zadaniach tekstowych
– poznaje historię znicza olimpijskiego
– poznaje zasady sportowego zachowania, zachęcanie do zachowania postawy fair play podczas zabaw
– poszerza wiedzę o sylwetki wybitnych sportowców biorących udział w zimowych mistrzostwach sportowych
– kształtuje umiejętność przegrywania, cieszenia się z wygranej innych
– stosuje się do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie
– poznaje znaczenie słowa „szacunek” w odniesieniu do osób starszych, uwrażliwia się na potrzeby ludzi starszych
– kształtuje umiejętności wypowiadania się na określony temat oraz na temat swoich upodobań i emocji
– rozwija empatię
– przedstawia różne tańce oraz piosenki na uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka
– poszerza doświadczenia plastyczne
– wykonuje upominki dla babci i dziadka
– poznaje zwyczaje karnawałowe w Polsce i na świecie
– rozwija umiejętności taneczne, uwrażliwia się na piękno ruchu połączonego z muzyką
Realizacja Programu Wychowawczego:
WARTOŚĆ : RODZINA
• Szanuj swoich rodziców i dziadków
• Bądź troskliwy w razie choroby domowników
• Bierz aktywny udział w obchodach świąt rodzinnych
WARTOŚĆ : KULTURA BYCIA
• Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom)
• Używaj form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”
WARTOŚĆ : BEZPIECZEŃSTWO
• Nie baw się w miejscach niedozwolonych.
• Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych.
PIOSENKI I WIERSZE
Wszystkie dzieci dobrze wiedzą
sł. i muz. Joanna Bernat
Gdy zabawki porozrzucam,
moja mama złości się.
A gdy nie chcę ich pozbierać,
wtedy jest już bardzo źle.
Ale babcia mi pomoże
poukładać klocki w mig.
Za to wszystko, droga babciu,
chcę Ci podziękować dziś!
Ref.: Wszystkie dzieci dobrze wiedzą
i się bardzo szczycą tym,
że do babci i do dziadka
zawsze można iść jak w dym!
Bo dziadkowie oraz babcie,
choć uwierzyć trudno w to,
kochają swe wnuczęta
tak, jak mało kto!
Gdy zabawka się zepsuje,
tata mało czasu ma,
dziadek sam ją zreperuje,
naprawioną wnet mi da.
I zabierze mnie na spacer,
gdy jest ładny, ciepły dzień.
Za to wszystko, drogi dziadku,
dziś Ci podziękować chcę.
Tydzień
Anna Urszula Kamińska
Poniedziałek, po weekendzie,
już budziki włączył wszędzie.
Tydzień pracy zaczął długi,
krzycząc: Ktoś mnie tu nie lubi?!
Wtorek wpadł za poniedziałkiem,
wszyscy wstali szybko całkiem.
Do swych zajęć każdy idzie.
Biegnie pracowity tydzień!
Środa przyszła tuż za wtorkiem
i żartuje już z humorkiem:
Tydzień pracy na pół dzielę.
I przybliżam wam niedzielę!
Czwartek mija ze spokojem.
W pracy, w szkole robią swoje.
Lecz raz w roku, gdy jest tłusty,
jemy pączki oraz chrusty!
Tydzień pracy kończy piątek.
I nas pyta na początek:
Macie już na weekend plany?
A my snuć je zaczynamy.
Kiedy piątek drzwi zatrzaśnie,
to sobota przyjdzie właśnie.
Można pospać dłużej trochę,
robić na co masz ochotę!
W końcu i niedzielę mamy,
dzień świąteczny, wyczekany.
W kalendarzu na czerwono
każdą z niedziel zaznaczono!
Tydzień mówi, bez przechwałek:
Jak się zacznę w poniedziałek,
to się kończę aż w niedzielę.
Siedem dni to bardzo wiele!
Na lodowisko!
Marlena Szeląg
Gdy za oknem sroga zima
i mróz tęgi mocno trzyma,
nie siedź w domu – w strachu, z nudą,
załóż kurtkę, czapkę grubą,
długi szalik, rękawiczki
i na zewnątrz otwórz drzwiczki.
Udaj się na lodowisko,
które jest tu całkiem blisko –
tam radości będzie wiele,
już tam są i przyjaciele.
Niech na nogach łyżwy siedzą,
lodowisko znów odwiedzą!
Gdy na lodzie w końcu staniesz,
już się z jazdą nie rozstaniesz –
pojedź prosto, w lewo, w prawo…
Jeśli wyszło – wielkie brawo!
Teraz zakręt, więc nie szalej!
Wolniej, szybciej, dalej, dalej…
Może obrót i dwa skoki?
Niech wirują z wiatrem loki…
Zrób ósemki duże, małe,
lodowisko objedź całe.
A gdy stanie się upadek,
(przecież stał się przez przypadek),
to się wcale nie poddawaj –
baw się dalej, nie przestawaj!
Pechowy bal
Dorota Gellner
To był bal karnawałowy.
Dobrze, że już mam go z głowy!
Poszłam tam, choć iść nie chciałam.
Za królewnę się przebrałam!
Na początku było miło,
lecz się potem źle skończyło.
Balon ze mną się pokłócił
i bez słowa mnie porzucił!
Pod sufitem teraz tkwi –
wracać ani mu się śni!
Wrzasnął jakiś przebieraniec:
– Zostaw balon! Zacznij taniec!
I poprosił mnie do tańca.
Będę damą przebierańca!
Tancerz mój był doskonały!
Nogi mu się poplątały,
poplątały mu się nogi,
no i nie mógł wstać z podłogi.
Wokół światła! Wokół blaski!
Srebrne suknie! Złote maski!
A ja jestem znów bez pary!
Czy to pech? Czy jakieś czary?
Więc się strasznie zła zrobiłam.
Sama z sobą zatańczyłam.
W lewo, w prawo i z powrotem,
no i się zderzyłam z kotem!
Kot, choć kotem nie był wcale,
miauczeć umiał doskonale!
I tak miauczał, że po chwili
wszyscy na nas się gapili.
A jak gapić się przestali,
pusto się zrobiło w sali.
Tylko ja zostałam – z kotem!
Lecz kot także
uciekł potem.
No i proszę!
Rację miałam,
że na bal dziś iść nie chciałam!
Teraz siedzę z głupią miną
owinięta serpentyną!
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl