STYCZEŃ
1. Nadchodzi nowy rok.
2. Sporty zimowe.
3. Dzień Babci i Dzień Dziadka
4. Karnawał.
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– poznaje zwyczaje związane z żegnaniem starego roku i witaniem nowego
– rozwija umiejętność nazywania dni tygodnia i miesięcy
– kształtuje umiejętność uważnego obserwowania otoczenia
– utrwala nazwy pór roku oraz ich charakterystyczne cechy
– rozumie potrzebę ubierania się odpowiednio do pogody
– wzbogaca zasób słownictwa związanego ze sportami zimowymi
– poznaje zasady sportowego zachowania
– doskonali umiejętność liczenia i klasyfikowania
– zna i przestrzega zasady bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw na dworze
– utrwala nazwy członków rodziny
– buduje dłuższe, wielozdaniowe wypowiedzi na temat swoich dziadków
– poznaje znaczenie słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych
– uczy się wierszy i piosenek do programu artystycznego z okazji Dnia Babci i Dziadka
– wykonuje prezenty dla swoich najbliższych
– poznaje znaczenia słowa karnawał
– utrwala nazwy kolorów
– kształtuje poczucie rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
– doskonali umiejętność współpracy i współdziałania w grupie
– rozwija sprawność manualną i inwencję twórczą wykonując prace plastyczne
– kształtuje wiarę we własne możliwości podczas zabaw konstrukcyjnych
– usprawnia aparat mowy poprzez różne zabawy artykulacyjne
– słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści
– bierze udział w zorganizowanych zabawach ruchowych w sali i w ogrodzie przedszkolnym
Realizacja Programu Wychowawczego:
Wartość: ZDROWIE. Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania: Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.
Wartość: BEZPIECZEŃSTWO. Zasada: Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych. Normy postępowania: Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych. Nie baw się w miejscach niedozwolonych.
Wartość: RODZINA. Zasada: Poznaj tradycje swojej rodziny. Normy postępowania: Szanuj swoich rodziców i dziadków. Rozmawiaj z dziadkami o ich pracy. Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych.
WIERSZE I PIOSENKI:
„Poranek” Maria Konopnicka
Minęła nocka, minął cień,
Słoneczko moje, dobry dzień!
Słoneczko moje kochane,
W porannych zorzach rumiane.
Minęła nocka, minął cień,
Niech się wylega w łóżku leń,
A ja raniuchno dziś wstanę,
Zobaczę słonko rumiane.
„Czas przez cały czas” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Anna Maria Huszcza
Jak wygląda czas?
Wie to każdy z nas!
I ty wiesz, i ja to wiem:
czas jest nocą, czas jest dniem,
jest pobudką, potem snem.
Ja to dobrze wiem!
Ref.: Czas jest minutą,
czas jest godziną.
Minuty pędzą, godziny płyną.
Jest wiosną, latem, jesienią, zimą.
Czas jest z nami przez cały czas!
A co robi czas?
Wie to każdy z nas!
Ja to wiem i każdy wie:
z nami śpiewa, z nami je,
czyta bajkę, bawi się.
Każdy z nas to wie!
Ref.: Czas jest minutą…
„Kulig” Zofia Poletyło
Zima, zima dookoła,
śnieg pola otulił.
Jadą, jadą przedszkolaki
za miasto – na kulig.
Jadą sanki za sankami
po bielutkim śniegu,
a wiatr gra im swe piosenki,
ponagla do biegu.
Dzwonią dzwonki u sanek,
koniki parskają,
a wesołe przedszkolaki
piosenki śpiewają.
Jechały saneczki
po drodze, po polu,
a potem wróciły
na obiad w przedszkolu.
„Babciu, droga babciu” sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
Babciu, droga babciu,
Powiedz mi,
Czy potrafisz zrobić
To co my?
Ref.: My tupiemy: raz, dwa, trzy,
Teraz, babciu, zrób to ty!
My tupiemy: raz, dwa, trzy,
Teraz, babciu, zrób to ty!
Dziadku, drogi dziadku,
Powiedz mi,
Czy potrafisz zrobić
To co my?
Ref.: My klaszczemy: raz, dwa, trzy,
Teraz, dziadku, zrób to ty!
My klaszczemy: raz, dwa, trzy,
Teraz, dziadku, zrób to ty!
Babciu, droga babciu,
Powiedz mi,
Czy potrafisz zrobić
To co my?
Ref.: My skaczemy: raz, dwa, trzy,
Teraz, babciu, zrób to ty!
My skaczemy: raz, dwa, trzy,
Teraz, babciu, zrób to ty!
Dziadku, drogi dziadku,
Powiedz mi,
Czy potrafisz zrobić
To co my?
Ref.: My całuski damy ci,
Teraz, dziadku, daj nam ty!
My całuski damy ci,
Teraz, dziadku, daj nam ty!
„Jeże i balony” Barbara Wierzbicka
Trzy jeże kupiły balony:
biały, czerwony, zielony.
Do góry nimi rzucały,
lecz baloniki pękały…
czerwony, zielony, biały.
Hałas był przy tym niemały!
Trzy jeże zapomniały
o tym, że mają kolce,
ostre szpileczki kłujące.
A jasne jest jak słońce,
gdy szpilka balon dotyka,
ten z hukiem pęka i znika.
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl