Przedszkole

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na czerwiec

 

Tematyka tygodnia:

  1. Dzień Dziecka.
  2. Wielka wyprawa.
  3. Smaki i zapachy lata.
  4. Wakacyjne przygody.

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

  • zapoznanie się z tematyką praw i obowiązków dzieci, kształtowanie świadomości korzystania ze swoich praw, doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie i przestrzegania wspólnie ustalonych zasad
  • rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi, spostrzegawczości, kształtowanie umiejętności podejmowania wspólnych zabaw w grupie
  • ćwiczenie umiejętności klasyfikacji ze względu na podaną cechę, rozwijanie orientacji przestrzennej, ćwiczenie słuchania tekstów literackich ze zrozumieniem,
  • poznanie charakterystycznych miejsc/budowli świata, rozwijanie świadomości różnorodności kulturowej, językowej ludzi żyjących na różnych kontynentach, poznanie pozawerbalnych sposobu na komunikowania się z osobami mówiącymi w innych językach, budowanie szacunku do ludzi, kultur na innych kontynentach
  • wzbogacanie słownika o nazwy środków komunikacji lądowej, morskiej i powietrznej, rozwijanie zainteresowania podróżami,
  • poznanie nazw zwierząt egzotycznych, doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania wielkości, ćwiczenie umiejętności rozróżniania uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, rozwijanie empatii
  • poznanie instrumentów i muzyki z różnych stron świata, rozwijanie wrażliwości muzycznej, koordynacji słuchowo-ruchowej, utrwalanie relacji rówieśniczych,
  • stymulowanie doznań sensorycznych za pomocą poznawania smaków, zapachów, rozwijanie sprawności manualnej, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami podczas oczekiwania na swoją kolej w zabawie, rozbudzanie ciekawości świata
  • poznanie miejsca wakacyjnego wypoczynku, rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie umiejętności kulturalnego komunikowania się, umacnianie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej,
  • poznanie znaczenia słowa sztuka, pobudzanie wyobraźni w kontakcie ze sztuką, uwrażliwianie na piękno przyrody
  • poznanie zjawiska przyrodniczego: tęczy,
  • poznanie nowej piosenki o tematyce letniej, ćwiczenie umiejętności eksperymentowania głosem, wykorzystywanie oryginalnych technik podczas wykonywania prac plastycznych, rozpoznawanie odgłosów przyrody,
  • poznanie nazw, wyglądu i smaku owoców dojrzewających latem,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalenie wiedzy na temat zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z wyjazdami wakacyjnymi oraz sposobów ich uniknięcia, kształtowanie umiejętności oceniania swojego zachowania i jego konsekwencji, doskonalenie znajomości i umiejętności bezwzględnego przestrzegania zasad bezpieczeństwa
  • poszerzenie wiedzy na temat gór w Polsce, poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w górach, rozwijanie logicznego myślenia, wzbogacanie słownika czynnego,
  • utrwalenie wiedzy na temat zasad bezpiecznego wypoczynku nad morzem, rozwijanie znajomości figur geometrycznych,
  • poznanie zasad bezpieczeństwa dotyczących uprawiania sportów wodnych, nabywanie i utrwalanie wiedzy na temat geografii Polski, kształtowanie umiejętności akompaniowania utworu, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych,

 

Realizacja Programu Wychowawczego

Wartość: BEZPIECZEŃSTWO Zasada: Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych Normy postępowania:

Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych. Mów o swoich uczuciach (odczuciach). Informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie Nie oddalaj się od grupy z miejsca zabawy. Przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych. Pamiętaj swój adres zamieszkania. Nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt.  Nie biegaj po przedszkolu. Nie baw się w miejscach niedozwolonych.

Wartość: CUDZA WŁASNOŚĆ Zasada: Szanuj cudzą własność. Normy postępowania:  Jeśli chcesz wziąć do ręki, pożyczyć cudzą rzecz, zapytaj o zgodę właściciela. Nie niszcz cudzej własności. Oddaj pożyczoną rzecz właścicielowi.

„Złap lato”

1.W górze bursztynowe słońce
W dolinie skrył się chłodny cień
Motyl spieszy by na łące
Móc z latem spędzić dzień

Ref: Złap lato za rękę
Zaśpiewaj piosenkę
Dziś słońca nie będzie nam brak
Nie kryją słowiki
Talentów przed nikim
I tysiąc kolorów ma świat

2.Trzymać ciepły wiatr na dłoni
I słuchać o czym szepcze las
Gra na skrzypkach polny konik
Znów lato woła nas

Ref: Złap lato za rękę…

3.Płyńmy szlakiem niepoznanym
Na wyspę waniliowych mórz
Razem z latem wyruszamy
Walizki pełne już

Ref: Złap lato za rękę

“Przyjście lata” – Jan Brzechwa

I cóż powiecie na to,

Że już się zbliża lato?

Kret skrzywił się ponuro:

„Przyjedzie pewnie furą”.

Jeż się najeżył srodze:

„Raczej na hulajnodze”.

Wąż syknął: „Ja nie wierzę.

Przyjedzie na rowerze”.

Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.

Przyleci samolotem”.

„Skąd znowu – rzekła sroka –

Nie spuszczam z niego oka

I w zeszłym roku, w maju,

Widziałam je w tramwaju”.

„Nieprawda! Lato zwykle

Przyjeżdża motocyklem!”

„A ja wam to dowiodę,

Że właśnie samochodem”.

„Nieprawda, bo w karecie!”

„W karecie? Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko,

Przypłynie własną łódką”.

A lato przyszło pieszo –

Już łąki nim się cieszą

I stoją całe w kwiatach

Na powitanie lata.