Przedszkole

GRUPA III – „Żabki”

MAJ

Tematyka tygodnia:

  1. Od pomysłu aż po dach
  2. Jak powstaje…?
  3. Święto Rodziny
  4. Dzień Dziecka

Zdobyte umiejętności:

  • poznanie różnych typów budynków,
  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania domów ze względu na pełnioną funkcję,
  • ćwiczenie zdolności wypowiadania się całym zdaniem,
  • rozwijanie kreatywności podczas wykorzystywania różnorodnych technik plastycznych,
  • kształtowanie umiejętności wyciągania i formułowania wniosków,
  • doskonalenie umiejętności współpracy w grupie,
  • ćwiczenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich,
  • rozwijanie umiejętności analizy sylabowej,
  • poznanie nazw domów budowanych przez zwierzęta,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania, rozróżniania figur geometrycznych,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami w sytuacji przegranej w grze
  • poznanie nazw materiałów budowlanych,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej,
  • rozwijanie umiejętności społecznych,
  • doskonalenie sprawności fizycznej,
  • doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,
  • rozwijanie integracji sensorycznej,
  • zapoznanie z etapami robienia zakupów,
  • kształtowanie wiedzy na temat zależności między pracą a wynagrodzeniem,
  • wzbogacanie wiedzy dotyczącej rodzajów zawodów,
  • ćwiczenie umiejętności zachowania się w miejscach publicznych typu sklep,
  • poznanie procesu powstania wełnianych ubrań,
  • poznanie znaczenia wyrazu nabiał oraz etapów jego wytwarzania,
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych,
  • utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się w miejscach publicznych
  • poznanie nazw instrumentów i sposobów wydobywania z nich dźwięków,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • uwrażliwianie na dźwięki w otaczającym nas świecie
  • poznanie etapów powstania ciasta i nazw produktów potrzebnych do jego przygotowania,
  • rozwijanie zmysłu węchu i dotyku,
  • rozwijanie świadomości, że emocje są nieodłącznym elementem życia,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • kształtowanie poczucia przynależności do rodziny,
  • rozwijanie ciekawości poznawczej i kreatywności poprzez eksperymentowanie,
  • utrwalenie wiedzy o relacjach między członkami rodziny,
  • czerpanie przyjemności z obdarowywania bliskich osób własnoręcznie przygotowanymi podarunkami,
  • zapoznanie się z tematyką praw i obowiązków dzieci,
  • kształtowanie świadomości korzystania ze swoich praw,
  • poznanie znaczenia słowa przyjaciel,
  • poznanie zasady działania magnesu,
  • poznanie zabaw dziecięcych popularnych w innych krajach,
  • postawy wyrażającej szacunek w stosunku do innych kultur i ich przedstawicieli

REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:

  1. Wartość: KONTAKTY RÓWIEŚNICZE

Wyrażaj swoje emocje w sposób zrozumiały i akceptowany przez innych.

Z godnością przyjmuj porażki.

  1. Wartość: RODZINA

Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych.

Bierz aktywny udział w obchodach świąt rodzinnych.

  1. Wartość: WARTOŚCI MORALNE

Szanuj cudzą godność, odrębność, prywatność. Nie rań uczuć innych. Nie sprawiaj

im przykrości. Bądź miły dla innych.

Kolorowa wieża

Teresa Mazur

Dzisiaj wieżę zbudujemy

klocków dużo przecież mamy.

– Jakich klocków potrzebujesz?

Może najpierw sześcian damy?

Ten czerwony czy zielony?

Wieża mocną ma podstawę.

Potem żółty, znów czerwony

i niebieski, granat prawie.

A na szczycie ten trójkątny

będzie żółty daszek zgrabny.

Piękna wieża kolorowa!

Przy niej zamek stanie ładny.

Tańcowała igła z nitką

Jan Brzechwa

Tańcowała igła z nitką,

Igła – pięknie, nitka – brzydko.

Igła cała jak z igiełki,

Nitce plączą się supełki.

Igła naprzód – nitka za nią:

– Ach, jak cudnie tańczyć z panią!

Igła biegnie drobnym ściegiem,

A za igłą – nitka biegiem.

Igła górą, nitka bokiem,

Igła zerka jednym okiem.

Sunie zwinna, zręczna, śmigła.

Nitka szepce: – Co za igła!

Tak ze sobą tańcowały,

Aż uszyły fartuch cały!

 

Uciekaj, myszko, do dziury

sł. i muz. tradycyjne

Uciekaj, myszko, do dziury,

bo cię tu złapie kot bury.

A więc uciekaj do dziury,

by cię nie złapał kot bury. (× 4)

 

Skakanka

Julian Tuwim

„Żeby kózka nie skakała,

to by nóżki nie złamała”.

Prawda!

Ale gdyby nie skakała,

to by smutne życie miała.

Prawda?

Bo figlować – bardzo miło,

A bez tego – to by było

Nudno…

Chociaż teraz musi płakać,

potem będzie znowu skakać!

Trudno!

Więc gdy cię dorośli straszą,

Że tak będzie jak z tą naszą

Kozą,

Najpierw grzecznie ich wysłuchaj,

Potem powiedz im do ucha

Prozą:

„A ja znam może dwadzieścia innych kózek, co od rana do wieczora skakały

i zdrowe są, i wesołe, i nic im się nie stało, i dalej skaczą! Grunt, żeby się nie bać!

Tak skakać, żeby się nic nie stało! Bo inaczej, co by za życie było? Prawda?” I skacz,

ile ci się podoba. Niech dorośli zobaczą, jak się to robi!