ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
LISTOPAD
Tematyka tygodnia:
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– poznanie pojęcia wyobraźnia oraz marzenia,
– doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć słowami,
– odróżnianie fikcji od rzeczywistości,
– rozwijanie umiejętności współpracy,
– ćwiczenie ruchów naprzemiennych,
– poszerzanie słownictwa czynnego,
– używanie pojęć: dom, mieszkańcy domu,
– poszerzenie wiedzy o wyglądzie miast,
– rozróżnianie krajobrazu miasta i wsi,
– dokonywania analizy sylabowej,
– dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych, rozwijanie odpowiedzialności,
– rozpoznawanie i nazywanie symboli narodowych,
-rozwijanie sprawności manualnej, wrażliwości sensorycznej,
– różnicowanie faktur dotykiem,
– rozwijanie umiejętności rozumienia sygnałów werbalnych i symboli,
– poszerzanie wiedzy na temat zwierząt leśnych i ich nawyków żywieniowych,
– poznanie zasad zachowania się w lesie,
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
rozwijanie motoryki dużej i małej oraz precyzyjnych ruchów rąk,
– wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za przyrodę,
– poznanie podstawowych wiadomości na temat przygotowań do zimy wiewiórki, niedźwiedzia i jeża,
– doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 0–5,
– poszerzanie wiedzy na temat ptaków odlatujących i pozostających w Polsce,
– kształtowanie umiejętności określania położenia różnych przedmiotów w przestrzeni,
– kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu,
– rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
– utrwalanie nazw części ciała,
– poznanie zmysłów i odpowiadających im narządów,
– poznanie zasad utrzymania higieny jamy ustnej,
– poznanie zawodu stomatologa,
– poznanie produktów zdrowych dla zębów oraz kształtowanie nawyku mycia zębów,
– poznanie wybranych zasad zdrowego odżywiania,
– zachęcanie do odkrywania nowych smaków.
REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Wartość: OJCZYZNA
Wartość ŚRODOWISKO NATURALNE
Dom, w którym śmieszy
(Jerzy Ficowski)
Jest wśród wielu baśni naszych
baśń o domu, w którym straszy,
w którym zawsze przed północą
strachy pięścią w mur łomocą,
aż psy wyją wniebogłosy,
aż na głowie stają włosy,
aż na strychu puszczyk wrzeszczy,
księżyc zaś dostaje dreszczy.
Ale ja wam powiem szczerze –
w jedną tylko bajkę wierzę
spośród całej bajek rzeczy:
w baśń o domu, w którym śmieszy!
W owym domu przed północą
gwiazdki spoza szyb chichocą,
na suficie tańczy pająk,
cienie aż się pokładają
i trzepocą w świetle słodkim
ćmy wesołe jak łaskotki.
Gdybyś w takim domu usnął,
te łaskotki sen twój musną,
aż tak będzie uśmiechnięty,
jakby go ktoś łechtał w pięty!
Widząc w lustrze swe odbicie,
sen się bawi znakomicie,
krąży jak na karuzeli
wszystkich śpiących rozweseli
Dom nasz, Polska
(sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago)
to Ojczyzna moja mała.
Dalej jest Ojczyzna duża,
ukochana Polska cała!
Ref.: Czy to miasto czy to wioska,
dom nasz ma na imię Polska! (×2)
Tutaj parki z alejkami.
Tutaj domki, tu wieżowce –
jedno słońce nad głowami!
Ref.: Czy to miasto…
to są barwy narodowe,
A Ojczyzny naszej godło?
To jest piękny biały Orzeł!
Ref.: Czy to miasto…
fruną nuty z piosenkami.
Czy to tak śpiewają ptaki?
Nie, nie, nie! To przedszkolaki!
Ref.: Czy to miasto…
Hymn Polski – Mazurek Dąbrowskiego
(Józef Wybicki)
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Refren: Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Refren: Marsz, marsz, Dąbrowski…
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Refren: Marsz, marsz, Dąbrowski…
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Refren: Marsz, marsz, Dąbrowski…
KTO TY JESTEŚ? POLAK MAŁY…
(Władysław Bełza)
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swymi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę!
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie
Zimowy sen jeża
sł. Małgorzata Strzałkowska, muz. Jakub Lubowicz
i szron na drzewach lśni.
A we mnie budzi się leniuszek,
bo jest cieplutko mi!
Ref.: Całą zimę smacznie śpię
i do wiosny wyśpię się!
Całą zimę smacznie śpię.
Chrapu, chrapu! Nie budź mnie!
jeziora pokrył lód,
a ja mam we śnie spokój błogi,
bo mnie nie dręczy chłód!
Ref.: Całą zimę smacznie śpię…
Miała wiewióreczka
Stefania Szuchowa
Miała ruda wiewióreczka
spiżarni sześć.
Mogła sobie całą zimę
skakać i jeść.
Miała dziuplę bardzo ciepłą,
mięciutki liść.
Mogła sobie w niej orzeszki
spokojnie gryźć.
Dobrze umie wiewióreczka
o dom swój dbać.
Może nakryć się ogonkiem
i smacznie spać.
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl