LISTOPAD
Dzieci zdobywają następujące wiadomości i umiejętności:
Wartość: ZDROWIE Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania: Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj często na świeżym powietrzu). Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku. Pokonuj uprzedzenia do niektórych potraw poprzez ich próbowanie.
Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE Zasada: Szanuj środowisko naturalne Normy postępowania: Nie hałasuj w lesie. Nie śmieć. Nie depcz trawników. Segreguj odpady. Oszczędzaj wodę.
Wartość: OJCZYZNA Zasada: Bądź małym patriotą. Normy postępowania: 1. Poznaj i szanuj symbole narodowe: godło, barwy, hymn. 2. Bierz udział w obchodach świąt państwowych. 3. Poznaj pomniki polskiej historii (m. in. Wawel, Zamek Królewski). 4. Bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz. 5. Szanuj język ojczysty i tradycje narodowe. 6. Poznaj piękno swojego miasta, dzielnicy, regionu
Piosenki o literach
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
M, m
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę M poznamy!
Moja mama jest kochana!
I dla mamy zrobię sama
M w kwiatuszki i serduszka!
Potem powiem jej do uszka:
Mamo, mamo, uwierz mi
Słowo „miłość” jest na M.
(x2)
T, t
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę T poznamy!
T rękawy ma króciutkie.
Tańczy tango przez minutkę.
(x2)
D, d
sł. Marcin Przewoźniak
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę D poznamy!
Wyobraźcie sobie D,
co ma okna, dach i drzwi.
Dookoła rosną drzewa
i deszcz drzewa te podlewa.
Tak wygląda mój dom,
Y, y
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę Y poznamy!
Czy śpiewamy, czy idziemy,
czy stoimy, czy biegniemy,
czy robimy komuś psoty,
czy głaszczemy psy i koty…
Ja i ty – to zawsze – My!
A za nami idzie – Y
Piosenki o liczbach
sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jerzy Ostrowski
Cztery
Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!
Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?
(x2)
Gdy żaglówka sobie płynie po jeziorze,
w białym żaglu cyfrę CZTERY dostrzec możesz.
Policz JEDEN-DWA-TRZY-CZTERY krzesła nogi,
W blacie stołu zaś odnajdziesz CZTERY rogi.
CZTERY pory roku, tak to się układa.
Kot na CZTERY łapy ponoć zawsze spada.
Pięć
Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!
Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?
Tak jak wędkarz rybę – złapmy ją na haczyk.
W haku da się łatwo cyfrę PIĘĆ zobaczyć.
Ile ramion ma rozgwiazda w oceanie?
(x2)
Przybij PIĄTKĘ, gdy odpowiesz na pytanie.
JEDEN-DWA-TRZY-CZTERY-PIĘĆ jest palców dłoni.
Płatków PIĘĆ ma śnieżnobiały kwiat jabłon
W krainie figur
sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Anna Maria Huszcza
Tu z wielokątów drewnianych – płot,
Z kół i trójkątów – na płocie kot.
A z jakich figur, kto mi podpowie,
mogliby powstać mali ludkowie?
Ref.: W krainie figur – wszystko jest proste.
Tu z prostokątów powstają mosty.
Słoneczne koło świeci na dachy,
grzejąc trójkąty z czerwonej blachy.
W domach z kwadratów okna otwarte,
a prosta linia wyznacza parter. (x2)
Koło to głowa, z trójkąta – dziób.
Brzuch – z prostokąta najlepiej zrób.
Trójkątne skrzydło, trójkątny ogon.
Co to? Już wszyscy odgadnąć mogą!
Ref.: W krainie figur – wszystko jest proste…
Dzyń, dzyń, czy słyszysz? Te koła dwa
w dal cię poniosą. Wyprawa trwa!
Dwa prostokąty tuż pod stopami
Śmiało, pedałuj! Droga przed nami!
Ref.: W krainie figur – wszystko jest proste…
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl