PAŹDZIERNIK
1. Jesień w sadzie, w ogrodzie.
2. Zwierzęta jesienią.
3. Moja rodzina i mój dom.
4. Domowi ulubieńcy.
Dzieci zdobywają następujące wiadomości i umiejętności:
– poznanie litery o, O w toku zabaw oraz odkrywanie zapisów cyfrowych liczb 1 i 2,
– utrwalenie informacji o jesiennych owocach oraz warzywach rozwijanie wrażliwości smakowej,
– poznanie litery a, A w toku zabaw oraz odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3,
– budzenie zainteresowania literami, dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
– wzbogacanie wiadomości na temat przygotowań zwierząt do zimy oraz ich prawidłowe nazywanie,
– rozwijanie sprawności fizycznej oraz zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
– rozwijanie umiejętności wokalnych, doskonalenie poczucia rytmu poprzez zabawy z piosenką „Jesienna zagadka”,
– wzbogacenie wiadomości na temat ptaków odlatujących z Polski na zimę, a które w Polsce zimują,
– poznanie litery m, M w toku zabawy,
– poznanie wybranej zwrotki wiersza Martyny Marzec „Członkowie mojej rodziny” ,
– zwracanie uwagi na poszczególne cechy wyglądu swojej rodziny,
– zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem, rozwijanie umiejętności odwzorowywania,
– utrwalenie nazw rodzajów domów oraz nazw pomieszczeń,
– poznanie litery e, E w toku zabawy oraz odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4,
– wzbogacenie wiedzy na temat wyglądu, zwyczajów i życia zwierząt domowych. Poznanie sposobów prawidłowej opieki nad zwierzętami. Zapoznanie się ze schroniskiem dla zwierząt;
REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Wartość: RODZINA. Zasada: Szanuj swoją rodzinę. Normy postępowania: 1.Pamiętaj, aby szanować swoich krewnych. 2. Ucz się okazywać swoje uczucia rodzinie. 3. Rozmawiaj z rodzicami o wszystkim.
Wartość: ZDROWIE. Zasada: Dbaj o swoje zdrowie. Normy postępowania: 1. Korzystaj z owoców i warzyw sezonowych. 2. Ubieraj się odpowiednio do pogody. 3. Przebywaj na świeżym powietrzu. 4. Bierz udział w zajęciach sportowych.
Wiersz Małgorzaty Skrobacz „Kosz warzyw.”
Mam tu koszyk, jeszcze pusty,
lecz za chwilę coś się stanie,
pełno warzyw w nim znajdziecie,
przyjrzyjcie się im, drogie dzieci.
Tu jest burak, kalafiorek
i ziemniaków pełen worek.
Niedaleko od pietruszki
leżą kapuściane główki.
Marchew, seler, pomidory
i cebuli pełne wory.
Czosnek, dynia, kukurydza
swoim pięknem nas zachwyca.
Por, sałata, tam ogórki
i rzodkiewek małe kulki.
Kosz jesienny, kosz wspaniały
smacznych warzyw jest już cały.
A warzywa zdrowie dają
– przedszkolaki je zjadają
Piosenka „Jesienna zagadka”
Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.
I. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy,
bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref.: Zagadkę…
II. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne jest do wiosny,
bo lecą stąd do Afryki, a każdy bocian radosny!
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref.: Zagadkę…
III. A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,
zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref.: Zagadkę…
Wiersz Martyny Marzec „Członkowie mojej rodziny.”
W mojej rodzinie są wspaniałe osoby,
czuję się przy nich zawsze wyjątkowy.
Jest mama, która mi pomaga,
i tata – poszedłby za mną na koniec świata.
Moją rodzinę tworzy również brat,
który słucha mnie uważnie od najmłodszych lat.
W mojej rodzinie jest również siostra.
Ma dwa warkocze – nie wiem, kiedy ona tak urosła!
Kocham ich wszystkich najmocniej na świecie,
myślę, że o tym dobrze wiecie.
Wiersz Agaty Widzowskiej „List do zwierząt z Afryki.”
Drogie: żyrafo, lwico i pumo,
chcę wam powiedzieć z ogromną dumą,
że jestem małym pieskiem domowym –
bystrym, wesołym, choć nierasowym.
Wcale nie pragnę mieszkać w Afryce,
na dziwnych wyspach lub w Ameryce.
Po co mi dżungla, palmy, banany,
kiedy tu jestem bardzo kochany?
Mam pyszną karmę, smycz i posłanie,
piłkę, spacery oraz głaskanie.
Mieszkają ze mną kotka i królik.
Czy tam, w Afryce, ktoś was przytuli?
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl