PAŹDZIERNIK
1. Jesień w sadzie
2. Jesień w ogrodzie
3. Jesienny krajobraz
4. Deszczowa pogoda
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
Poznaje niektóre owoce dojrzewające jesienią;
Rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat;
Rozwija sprawność fizyczną;
Szanuje potrzeby zwierząt, dba o rośliny;
Poznaje cechy owoców dojrzewających jesienią;
Doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem;
Rozwija słuch fonematyczny;
Kształtuje sprawność manualną;
Rozwija odpowiedzialność za siebie i innych;
Dba o bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych;
Poznaje nazwy niektórych drzew owocowych;
Sensorycznie poznaje liście;
Rozwija umiejętności zgodnej współpracy;
Doskonali orientacje w schemacie ciała;
Wzmacnia poczucie własnej wartości;
Rozpoznaje i nazywa niektóre warzywa;
Poszerza słownictwo czynne;
Doskonali umiejętność czekania na swoja kolej;
Rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej
Rozpoznawanie i nazywanie części warzyw: skórki, pestek, miąższu;
Poszerza wiedzę na temat jesiennych zmian w przyrodzie;
Rozwija empatię i odpowiedzialność;
Rozwijanie umiejętności manipulowania przedmiotami;
Prowadzi eksperymenty;
Rozwija kreatywność;
Odróżnia środowiska parku i lasu;
Ćwiczy nazywanie kierunków w przestrzeni;
Doskonali umiejętność przeliczania;
Utrwala wiedzę o jesiennych zmianach w przyrodzie.
REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:
Wartość: ZDROWIE Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania: Przebywaj na świeżym powietrzu, bierz udział w zabawach ruchowych, ubieraj się odpowiednio do pogody
Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE Zasada: Szanuj środowisko naturalne. Normy postępowania: Nie hałasuj w lesie, nie śmieć, nie depcz trawników, oszczędzaj wodę.
Piosenki:
„Kolorowe listki” sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho sza, listki zasypiają.
Cicho sza, oczka zamykają.
„Jesienna wyliczanka” sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago
Co tam w koszu niesie dla nas pani Jesień?
Wiemy, wiemy, dobrze wiemy pyszne jabłka zaraz zjemy!
Pysznych jabłek w koszu wiele zaraz z tobą się podzielę.
Raz, dwa, trzy, (x2)
pyszne jabłko zjadasz ty!
Co tam w koszu niesie dla nas pani Jesień?
Wiemy, wiemy, dobrze wiemy pyszne gruszki zaraz zjemy!
Pysznych gruszek w koszu wiele zaraz z tobą się podzielę.
Raz, dwa, trzy, (x2)
pyszną gruszkę zjadasz ty!
Co tam w koszu niesie dla nas pani Jesień?
Wiemy, wiemy, dobrze wiemy pyszne śliwki zaraz zjemy!
Pysznych śliwek w koszu wiele zaraz z tobą się podzielę.
Raz, dwa, trzy, (x2)
pyszną śliwkę zjadasz ty!
Wiersz:
„Ptak” Julian Tuwim
Na gałązce usiadł ptak:
Zaszczebiotał, zatrzepotał,
Ostry dzióbek w piórka otarł,
Rozkołysał cały krzak
Potem z świrem frunął w lot!
A gałązka rozhuśtana
Jeszcze drży, uradowana,
Że ją tak rozpląsał trzpiot.
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl