Przedszkole

 

PAŹDZIERNIK

  1. Jesień w sadzie
  2. Jesień w ogrodzie
  3. Jesienny krajobraz
  4. Deszczowa pogoda

 

Dzieci zdobywają następujące wiadomości i umiejętności:

  • poznanie niektórych owoców dojrzewających jesienią,
  • poznawanie trybu życia jeży, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin
  • poszerzenie wiedzy o owocach dojrzewających jesienią,
  • poznawanie litery o, O, a, A, poznanie kształtu litery i, I, poznanie kształtu litery e, E
  • rozwijanie świadomości fonologicznej,
  • przygotowanie do umiejętności czytania i pisania
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
  • poznawanie nazw niektórych drzew owocowych,
  • poznanie cyfry 1, rozpoznawanie i pisanie cyfry 3
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania,
  • sensoryczne poznawanie liści,
  • poznanie treści nowej piosenki i sposobu wykonania ciasta
  • kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej,
  • poznanie niektórych sposobów robienia przetworów, rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku), stosowania się do instrukcji słownej i obrazkowej, wzmacnianie poczucia własnej wartości, współdziałanie
  • rozpoznawanie i podawanie nazw niektórych warzyw
  • czytanie globalne wyrazów: marchew, cebula,
  • rozumienie znaczenia pojęcia „przyjaźń”, doskonalenie współpracy
  • rozpoznawanie jadalnych części roślin, odróżnianie, które rosną pod, a które nad ziemią, rozwijanie ciekawości poznawczej, umiejętności formułowania hipotez,
  • poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z częściami roślin,
  • poznanie niektórych właściwości warzyw, tworzenie zbiorów, przeliczanie, rozwijanie sprawności ruchowej i orientacji w przestrzeni,
  • rozpoznawanie i podawanie nazw części warzyw (skórki, pestek, miąższu),
  • doskonalenie sprawności językowej, manualnej,
  • poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z warzywami
  • rozwijanie ciekawości badawczej,
  • odróżnianie środowiska parku i lasu,
  • zdobycie wiedzy o tym, dlaczego liście zmieniają kolor, rozwijanie logicznego myślenia,
  • doskonalenie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt
  • rozpoznawanie i pisanie po śladzie cyfry 2, określanie jej aspektu kardynalnego i po rządkowego,
  • rozwijanie umiejętności orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, doskonalenie przeliczania, sprawności manualnej, przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z prostych narzędzi, rozwijanie współpracy
  • doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie kreatywności, rozwijanie sprawczości, poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za innych
  • przypomnienie wiadomości o zmianach zachodzących w przyrodzie późną jesienią,

doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy związane z uczuciami, rozwijanie umiejętności nazywania emocji, ćwiczenie wyobraźni, rozwijanie empatii, doskonalenie umiejętności opisywania emocji

  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów, rozwijanie współpracy
  • utrwalenie wiedzy o tym, skąd biorą się kałuże, rozwijanie słownika czynnego i słuchu fonematycznego,
  • utrwalenie informacji o deszczowej, jesiennej pogodzie

 

 

  • REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Wartość: ZDROWIE Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania: Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj często na świeżym powietrzu). Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku. Pokonuj uprzedzenia do niektórych potraw poprzez ich próbowanie.

Wartość: BEZPIECZEŃSTWO Zasada: Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych .Normy postępowania: Przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych. Nie biegaj po przedszkolu.

Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE Zasada: Szanuj środowisko naturalne Normy postępowania: Nie hałasuj w lesie. Nie śmieć.  Nie depcz trawników. Segreguj odpady. Oszczędzaj wodę.

 

Piosenki o literach

 sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski

 O, o

 Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę O poznamy!

Ono lubi to i owo,

 owocowo, kolorowo.

 O się po obrusie toczy,

 ma okrągłe wielkie oczy.

 Gdy wyruszysz w drogę, to

 zawsze obok znajdziesz O!

(x2)

Piosenki o literach

 sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski

 A, a

 Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę A poznamy!

 W Anglii, w aucie i w armacie,

 w ananasie, w aparacie.

 W apetycie, w alfabecie

 zawsze pierwsza, ach! Już wiecie?

 Ania też ją dobrze zna

 na dwóch nogach chodzi A

 

Piosenki o literach

 sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski

 I, i

 Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę I poznamy!

 I się ciągle odchudzało.

 I za igłą się schowało.

 I biegało z indykami.

 I pachniało irysami.

 Jak iskierka sobie lśni

 (x2)

 wszędzie tam, gdzie wstawisz I!

 

Piosenki o literach

 sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski

 E, e

 Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę E poznamy!

 Ela z Ewą na ekranie,

 oglądają, co się stanie?

 Ekolodzy są w sweterkach,

 a ratlerek je eklerka.

 Elementarz powie, gdzie

 występuje często – E!

 

Piosenki o liczbach

 sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jerzy Ostrowski

 Jeden

 Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!

 Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?

Chuda jest jak patyk, ale ostro ścięty.

 Tak, to cyfra JEDEN, numer dla zwycięzcy.

 JEDEN nos i JEDNA buzia, JEDNA głowa,

 JEDNA kula ziemska, trzeba ją szanować!

 Liczyć do jednego to jest prosta sprawa:

 Powiedz JEDEN i nie musisz nic dodawać.

Piosenki o liczbach

 sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jerzy Ostrowski

 Dwa

 Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!

 Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?

 Która cyfra przypomina wam łabędzia?

 Tak, to właśnie DWA dziś bohaterem będzie.

 Policz z nami JEDEN-DWA, by znaleźć pary!

 Jest ich wokół całe mnóstwo! Nie do wiary!

 DWOJE oczu, uszu, rąk i nóg ma człowiek,

 DWOJE ludzi jak rodzice czy dziadkowie

 

Piosenki o liczbach

 sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jerzy Ostrowski

 Trzy

 Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!

 Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?

 (x2)

 By motyla w prosty sposób naszkicować,

 cyfrę TRZY narysuj pięknie wzdłuż tułowia.

 JEDEN-DWA-TRZY – policz listki koniczyny

 I motylka właśnie na niej posadzimy.

 W bajce o TRZECH świnkach, domki TRZY powstały

 I ten trzeci był najbardziej wytrzymały.

 

„Najłatwiejsze ciasto w świecie” – piosenka  A. Woy-Wojciechowskiej.

Żeby w domu było miło, tak, tak, tak,

Żeby coś dobrego było, tak, tak, tak,

By pachniało wakacjami, tak, tak, tak,

Zrobię ciasto ze śliwkami, tak, tak, tak.

Szklankę mąki, cukru szklankę 

Zaraz wsypię do miseczki,

 Potem proszku do pieczenia

Dodam jeszcze dwie łyżeczki.

I dwa jajka i na koniec

Pół stopionej margaryny.

 I zamieszam tylko tyle,

By się rzeczy połączyły.

Ref.: Najłatwiejsze ciasto w świecie, tak, tak, tak,  Kręcą głową w lewo i w prawo. Klaszczą w dłonie

na słowa: tak.

 Nic a nic się go nie gniecie, tak, tak, tak.

Ty potrafisz także upiec, tak, tak, tak,

 Nawet, gdy nie jesteś zuchem, tak, tak, tak.

 

Jesienne skarby, piosenka

 sł. Anna Urszula Kamińska, muz. Anna Huszcza

 Jedzie, jedzie Pani Jesień w dyni jak w karecie.

 Szuru-buru złote liście rzuca już po świecie.

 Bęc, bęc, bęc, kasztany lecą, szyszki i żołędzie.

 Jesień z wiatrem dokazuje, bałagani wszędzie!

 Ref.: My jesienne skarby z chęcią pozbieramy:

 I kasztany, i żołędzie, szyszki też.

 Co z nich można zrobić, dobry pomysł mamy

Będą ludki, konik, piesek, żółwik, jeż!

 Pani Jesień jabłka, gruszki w sadzie rozsypała.

 Pac i pac – to spadła śliwka, która już dojrzała.

 Kap, kap, kap – tak deszczyk kapie, jak to na jesieni.

 A za oknem jarzębina ciągle się czerwieni.

 Ref.: My jesienne skarby z chęcią pozbieramy…