Przedszkole

 

 

MARZEC

  1. W kinie i teatrze
  2. Przebudzenie po zimie
  3. W wiosennym ogrodzie
  4. Od kurnika do świątecznego koszyka

 

Dzieci zdobywają następujące wiadomości i umiejętności:

  • utrwalenie wiadomości o kinie i teatrze, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • zapoznanie z zasadami właściwego zachowania w kinie i w teatrze,
  • wzbogacenie słownictwa o pojęcie „fikcja”
  • poznanie kształtu litery z, Z, g, G, c, C,
  • rozwijanie świadomości fonologicznej i słuchu fonematycznego,
  • wprowadzenie do pisania i czytania,
  • utrwalanie poznanych liter,
  • wzbogacenie słownictwa o nazwy zawodów związanych z teatrem,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania pieniędzy, odczytywania dwóch współrzędnych (rząd i miejsce),
  • rozwijanie umiejętności manualnych,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych, kreatywności i wyobraźni,
  • przełamywanie lęku przed wystąpieniami na forum grupy, wzmacnianie wiary we własne możliwości,
  • utrwalanie wiadomości na temat lalek teatralnych,
  • utrwalanie wiadomości na temat kina i teatru,
  • doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się i wybierania garderoby adekwatnie do pogody, wzbogacenie słownictwa o przysłowia: „w marcu jak w garncu” i „ubierać się na cebulę”, rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności czytania symboli,
  • wzbogacanie wiadomości na temat przed miotów służących do badania pogody,
  • wzbogacenie słownictwa o nazwy ptaków,
  • ćwiczenie orientacji w przestrzeni i umie jętności reagowania na sygnał, rozwijanie wyobraźni ruchowej,
  • wzbogacenie wiadomości na temat powstawania tęczy,
  • pobudzanie i stymulowanie zmysłów, zachęcanie do starannego wykonywania prac plastyczno-technicznych, wzbudzanie ciekawości świata, trening integracji sensorycznej,
  • utrwalenie wiedzy na temat rodzajów prac wykonywanych wiosną w ogrodzie oraz sprzętów do tego używanych,
  • kształtowanie nawyków systematycznej pracy,
  • rozwijanie umiejętności gry fair play, zapoznanie ze znakiem dodawania, doskonalenie umiejętności przeliczania i dodawania,
  • wzbogacanie słownictwa o nazwy kwiatów,
  • zapoznanie z angielskim słowem frog,
  • kształtowanie postawy proekologicznej,
  • nawyku systematycznego dbania o rośliny, utrwalenie wiadomości dotyczących wiosennych roślin,
  • utrwalanie wiadomości na temat zwierząt gospodarskich i pracy rolnika, wyrabianie szacunku do pracy rolnika,
  • wzbogacanie słownictwa o nazwy samców i samic poszczególnych gatunków zwierząt,
  • wyrabianie postawy życzliwości i troski o zwierzęta,
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni,
  • dodawania w zakresie 10, prawidłowego używania liczebników porządkowych,
  • wzbogacanie słownictwa o nazwy ptaków hodowlanych,
  • zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi, poszerzenie wiadomości na temat tradycji wielkanocnych
  • rozwijanie umiejętności ma nualnych, współpracy, radzenia sobie z przegraną.

 

 

  • REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

  • Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE Dziecko dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie, uczestniczy w pracach sezonowych. Poznaje nazwy wiosennych kwiatów i podziwia piękno naturalnego środowiska w najbliższym otoczeniu.
  • Wartość: ZDROWIE Dziecko dba o higienę osobistą, myje ręce przed i po posiłkach. Ubiera się stosownie do pogody. Rozumie konieczność przebywania na świeżym powietrzu i hartowania organizmu.

 

Piosenki o literach

Piosenki o literach

sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski

 Z, z

 Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę Z poznamy!

Z w zegarze nam zniknęło.

 Zapukało i zgrzytnęło.

 Zdjęło z tarczy wskazóweczki.

 Zmontowało trzy kreseczki.

 Zostaw – woła zegar zły.

 Trzy kreseczki – zygzak – Zzzzyyyy!

 

G, g

 Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę G poznamy!

Gotowały dwa goryle

 gruszki z grochem i badyle.

 I golonkę w galarecie.

 (x2)

 Garnek zagulgotał: Wiecie,

 ugotujcie jeszcze raz,

 bo pod brzuchem gaz mi zgasł!

 

C, c

 Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę C poznamy!

C jest całe cytrynowe.

 I cudownie cukierkowe.

 C wygiętą jest chudzinką.

 C cebuli jest łupinką.

 (x2)

 C coś daje dzieciom swym,

 potem śpiewa: rym-cym-cym!

 (

 

Piosenki

Magiczne miejsce

 sł. muz. Marek Majewski

 Teatr to jest widownia i scena.

 Niby nic magicznego w tym nie ma,

 aż do chwili, gdy nagle na scenie

 dziwne zacznie się dziać przedstawienie.

 Ref.: Bo w teatrze, w teatrze, w teatrze,

 czarodziejskie jest to, na co patrzę.

 Gdy się tylko podnosi kurtyna,

 to od razu czar działać zaczyna.

 Każda bajka się staje prawdziwa,

 gaśnie światło i scena ożywa.

 Wszystko może się zdarzyć na scenie.

 Działa czar, póki trwa przedstawienie.

 Ref.: Bo w teatrze, w teatrze, w teatrze…

 Teatr gra. Każdy ma czego szuka.

 A to wszystko nazywa się sztuka.

 Gdy dorosnę, to może tu wrócę,

 żeby zagrać na scenie w tej sztuce.

 Ref.: Bo w teatrze, w teatrze, w teatrze.

 

Wiosna i pan ogrodnik

 sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

 Do pana ogrodnika

 śle Wiosna wiadomość,

 że czeka dziś w ogrodzie,

 bo pragnie mu pomóc.

 Narzędzia ogrodnicze

 wskakują na grządki,

 przespały całą zimę,

 czas zacząć porządki.

 Ref.: I na rozkaz ogrodnika

 kopią szpadle i motyczki,

 grabki grabią, wygrabiają

 liście, trawy i kamyczki.

 I sekator się uwija,

 tu wyrówna, a tam przytnie,

 więc kosiarka powarkuje:

 jak pracować to ambitnie.

 Po ścieżkach biega wiosna,

 a za nią ogrodnik.

 Co zasiać i posadzić,

 chcą razem uzgodnić.

 A słonko na nich z góry

 spogląda przyjaźnie:

 poświecę dzisiaj długo,

 to będzie wam raźniej.

 Ref.: I na rozkaz ogrodnika…

 

„Ogródek” –wiersz M. Konopnickiej

W naszym ogródeczku

 Są tam śliczne kwiaty:

 Czerwone różyczki

 I modre bławaty.

 Po sto listków w róży,

 A po pięć w bławacie;

 Ułożę wiązankę

 I zaniosę tacie.

 A tata się spyta:– Gdzie te kwiaty rosną?– W naszym ogródeczku,

 Gdziem je siała wiosną

 

 

 

Kłopoty mamy kury  Kazimiera Iłłakowiczówna

 Jestem mama kura ko, ko, ko, ko, ko,

 Przyszłam tu z podwórka ko, ko, ko, ko, ko,

 Mam gromadę dzieci sporą,

 Chodzi za mną dziewięcioro.

 Liczę wciąż, czy wszystkie są ko, ko, ko, ko, ko,

 Przy mnie jedno takie małe,

 Drugie bielusieńkie całe;

 Jest żółciutki synek trzeci,

 Tuż, tuż za nim czwarte leci.

 Piąte śliczne, jarzębate,

 Jest i szóste: to pstrokate;

 Siódmy znalazł coś dobrego,

 Ósmy biegnie wnet do niego.

Osiem naliczyłam ko, ko, ko, ko, ko,

Jedno gdzieś zgubiłam… ko, ko, ko, ko, ko!

 Gdzieżeś, gdzieżeś, mój synusiu?

 Jestem, jestem tu mamusiu.

Tylko żem się w krzakach skrył,

 Pi, pi, pi, pi, pi

 

Śmigus

 Maria Konopnicka

 Panieneczka mała

 Rano dzisiaj wstała:

 Śmigus! Śmigus!

 Dyngus! Dyngus!

 Bo się wody bała.

 Panieneczka mała

 W kątek się schowała!

 Śmigus! Śmigus!

 Dyngus! Dyngus!

 Bo się wody bała.

 Panieneczka mała

 Sukienkę zmaczała:

 Śmigus! Śmigus!

 Dyngus! Dyngus!

 Choć się wody bała.