MARZEC
Tematyka tygodnia:
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
poznawanie oznak wiosennej pogody,
poznanie definicji zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu,
kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody,
rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej,
rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
rozwijanie świadomości występowania różnorodnych zjawisk atmosferycznych,
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,
nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy,
doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych,
kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarz pogodowego,
poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski,
ćwiczenie orientacji w przestrzeni,
kształtowanie poczucia formy i „pulsu” muzycznego,
kształtowanie poczucia rytmu,
rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę,
poznanie zjawiska powstawania tęczy,
kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych
eksperymentów przyrodniczych i formułowania wniosków,
utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia,
poznanie etapów prac wykonywanych wiosną w ogrodzie,
poznanie nazw i zastosowania sprzętów ogrodniczych,
kształtowanie nawyku dbania o porządek w swoim otoczeniu,
poznanie nazw wiosennych kwiatów,
utrwalanie wiedzy dotyczącej wzrostu roślin (z nasion lub cebulek),
rozwijanie postawy odpowiedzialności za hodowaną rośliny
utrwalenie wiadomości o warunkach niezbędnych do życia i wzrostu roślin,
posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
umiejętności budowania ciągów przyczynowo – skutkowych na podstawie obrazków,
doskonalenie umiejętności współpracy w zespole, sztuki kompromisu
nauka nowej piosenki o tematyce wiosennej,
rozwijanie sprawności ruchowej i umiejętności reagowania na sygnał w zabawie,
kształtowanie postawy proekologicznej,
rozwijanie wrażliwości sensorycznej,
rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza / rolnika, utrwalenie nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa,
rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane,
poznanie i utrwalenie nazw młodych zwierząt hodowlanych,
kształtowanie postawy odpowiedzialności wynikającej z posiadania zwierząt
poznanie nazw członków ptasich rodzin,
poznanie sposobu dbania o książki,
kształtowanie nawyku czytania książek i odkładania ich na półkę,
uświadamianie wartości lektury w życiu człowieka,
wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie,
poznanie pojęć biblioteka, księgarnia i różnic między tymi miejscami,
zapoznanie z akcją „Drugie życie książki”,
poznanie procesu tworzenia książki i zawodów związanych z tym procesem.
REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
1.Wartość: ZDROWIE. Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.
Piosenka „Popatrzcie na jamniczka”
1.Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
2. Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę
ref; Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
3. A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka
Łapiemy więc jamniczka
Niech wraca do koszyczka
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
4. Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi, PSS…
Jak się zbudzi będzie zły
HAU HAU HAU…!
Piosenka „Pani wiosna kolorowa”
Ciepło, cieplej coraz cieplej jest na dworze
Ciepło, cieplej coraz cieplej robi się
Już ją widać, już ją słychać o tej porze
Wiosno, wiosno, wiosno – witamy Cię!
Pani Wiosna kolorowa
Przyszła właśnie do nas
Pani Wiosna kolorować coś w rękach chowa
Trala la la – ptasi śpiew
Trala la la – pączki z drzew
Trala la la, fiu fiu fiu
Wiosna przyszła tu.
Ta wysoko śpiewa ptak – fiu fiu fiu
Tu rozkwita piękny kwiat – tu tu tu
Tam wysoko słońca blask – u la la
Tu na liściu motyl siadł – tak tak tak.
Wiosna-czarodziejka
(Alicja Patey-Grabowska)
Zaświeciły słońcem kaczeńce,
niebo zamrugało okiem fiołka.
Idzie wiosna w zielonej sukience,
powiewa szalem białym jak obłok.
Idzie wiosna lekka jak oddech,
ze skowronkiem nuci piosenkę.
A gdzie stąpnie, tam kwiat wyrasta,
bez zakwita, gdy wyciągnie rękę.
W naszym ogródeczku
(Hanna Zdzitowiecka)
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki –
zagrabimy ścieżki,
przekopiemy grządki.
Na grządkach wyrośnie
fasolka, marchewka,
sałata i groszek,
czerwona rzodkiewka.
W naszym ogródeczku
posiejemy kwiatki –
będą nam pachniały
fiołki i bratki,
nasturcja, goździki,
nagietki i groszek,
i ta biała lilia,
co tak żółci nosek.
Chlew
(Anna Paszkiewicz)
Dzisiaj rano wszystkie świnki
Narobiły mnóstwo krzyku:
– Ktoś raciczek nie wyciera!
Pełno błota jest w chlewiku!
Niech się winny szybko przyzna
I nie myśli sobie czasem,
Że mieszkając z nami w chlewie,
Może zwykłym być brudasem!
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl