Przedszkole

 

 

GRUDZIEŃ

  1. Wiadomość z daleka
  2. Zima tuż-tuż…
  3. Przygotowania do świąt
  4. Hej kolęda, kolęda!

 

Dzieci zdobywają następujące wiadomości i umiejętności:

  • poznanie zawodu listonosza,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w różnych zawodach,
  • poznanie kształtu litery k, K, r, R,
  • zachęcanie do nauki czytania,
  • doskonalenie słuchu fonematycznego, dokonywania analizy sylabowej i głoskowej,
  • poznanie różnych sposobów przekazywania wiadomości,
  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • utrwalenie adresu zamieszkania,
  • zapoznanie z wyglądem monet,
  • utrwalanie wyglądu cyfr, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania, kształto wanie rozumienia wartości pieniądza,
  • poznanie budowy piosenki i różnych sposobów przekazywania sobie wiadomości,
  • za poznanie z symbolem Poczty Polskiej,
  • poznanie tradycji związanych z mikołajkami,
  • kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku),
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • poznanie sposobów ochrony przed zimnem i zasad bezpiecznej zabawy,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania ich nazw,
  • nauka oceniania różnych zachowań poprzez rozpoznawanie i nazywanie emocji im towarzyszącym,
  • rozpoznawanie i pisanie po śladzie cyfry 6,
  • określanie jej aspektu kardynalnego, porządkowego i miarowego,
  • utrwalanie nazw figur geometrycznych,
  • poznanie zjawiska tworzenia się śnieżynek (płatków śniegu), rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów, wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespole,
  • uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej, rozwijanie słuchu muzycznego,
  • poznanie właściwości śniegu i lodu, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i dotykowej, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości,
  • poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia, zachęcanie do aktywnego włączania się w przygotowania do świąt,
  • poznanie zwyczajów związanych z Wigilią,
  • utrwalanie poznanych liter drukowanych i pisanych, wielkich i małych,
  • doskonalenie umiejętności czytania, rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich i wypowiadania się na ich temat, zachęcanie do kultywowania tradycji wigilijnych,
  • poznanie potraw charakterystycznych dla wieczerzy wigilijnej,
  • rozwijanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności rozwiazywania zadań tekstowych,
  • budzenie zainteresowania tradycjami bożonarodzeniowymi i chęci ich kultywowania,
  • poznanie piosenki z repertuaru dziecięcego o tematyce związanej ze świętami, rozwija nie poczucia rytmu,
  • poznanie wyglądu różnych ozdób choinkowych, rozwijanie sprawności manualnej, po szerzanie doświadczeń plastycznych, zachęcanie do starannego wykonywania prac plastycznych,
  • poznanie pojęcia „życzliwość” na podstawie tekstu opowiadania i różnych przykła dów, zachęcanie do życzliwości wobec innych nie tylko od święta,
  • utrwalanie wyglądu i brzmienia poznanych liter, doskonalenie umiejętności koncen tracji na słowie czytanym, doskonalenie umiejętności budowania spójnych i logicznych wypowiedzi, ćwiczenia analizy słuchowej, rozwijanie wyobraźni,
  • dostrzeganie na przemienności w tworzeniu rytmu,
  • poznanie wybranej kolędy oraz znaczenia słowa „kolędnicy”,
  • ukazanie piękna utworów muzycznych opo wiadających o świętach Bożego Narodzenia,
  • utrwalanie wiadomości na temat świąt Bożego Narodzenia,
  • ukazywanie warto ści własnoręcznie przygotowanego upominku.

 

 

  • REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

Wartość: RODZINA Zasada: Poznaj tradycje swojej rodziny. Normy postępowania:

Poznaj dokładny adres zamieszkania. Poznaj imiona członków swojej rodziny. Wykonuj polecenia dorosłych. Kultywuj tradycje swojej rodziny. Rozmawiaj z rodzicami, dziadkami o ich pracy. Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych.

Wartość: ZDROWIE Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania: Nie krzycz, mów umiarkowanym głosem .Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj często na świeżym powietrzu). Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku. Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu.

 

 

 

Piosenki o literach

Piosenki o literach

 sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski

 K, k

 Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę K poznamy!

 Na kopercie kleję znaczek.

 Liter długi piszę szlaczek.

 Do koperty kolorowa

 wejdzie kartka pamiątkowa.

 Karol, Krysia, Kamil, Krzyś…

 Kto dostanie kartkę dziś?!

R, r

Posłuchamy, zaśpiewamy,

 dziś literę R poznamy!

 (x2)

 Małe rączki, karton, kredki

 rysujemy cztery fretki.

 Rybę z rogiem, krem z buraczka

 i rajstopy dla robaczka.

 A co narysujesz ty,

 byle miało w nazwie – R!?

 

 Piosenki o liczbach

  Sześć

 Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!

 Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?

 (x2)

 Kiedy spojrzysz na zwiniętą trąbę słonia,

 Łatwo cyfrę SZEŚĆ dostrzeżesz, tak, to ona!

 JEDEN–DWA–TRZY–CZTERY–PIĘĆ–SZEŚĆ nóg owada.

 Płatek śniegu sam się z SZEŚCIU ramion składa.

 Kiedy rzucasz kostką, która SZEŚĆ ma ścianek,

 SZEŚCIU kropek potrzebujesz do wygranej.

 

Kochany Panie Mikołaju

 sł. Jacek Cygan, muz. Majka Jeżowska

 Kochany Panie Mikołaju,

 my tak czekamy każdej zimy,

 dlaczego zawsze Pan przychodzi do nas,

 gdy śpimy?

 Czy to już musi tak pozostać?

 Czy to jest w księgach zapisane?

 Ja od prezentu bym wolała

 spotkanie z Panem.

 I wiem od dzieci, że z radością,

 chciałyby słuchać Pana głosu.

 

 Przygotowania do świąt

 W mróz ogrzejemy Panu uszy

 piosenką gorącą jak rosół!

 Ref.: Hu, hu, ha, hu, hu, ha,

 nasza zima zła!

 Ale zima z Mikołajem

 jest pachnącym, ciepłym majem!

 Zawsze bądź wśród nas

 Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju nasz!

 Kochany Panie Mikołaju,

 dziewczynka z bardzo smutną minką

 pyta mnie o to, czy Pan znajdzie

 prezent pod choinką?

 Czy ktoś o Panu nie zapomni,

 że Panu smutno będzie potem

 dzieci chcą Panu dać w prezencie

 serca szczerozłote.

 Takie serduszka pięknie grzeją

 w długich podróżach wśród zamieci,

 dzieci są Pana Mikołajem,

 a Pan jest Mikołajem dzieci.

 Ref.: Hu, hu, ha…