Przedszkole

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na październik

Tematyka tygodnia:

  1. Jesień w sadzie.
  2. Jesień w ogrodzie.
  3. Jesienny krajobraz.
  4. Deszczowa pogoda.

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • poszerzenie wiedzy o owocach dojrzewających jesienią
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • kształtowanie sprawności manualnej,
  • poznawanie nazw niektórych drzew owocowych,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacji,
  • kształtowanie umiejętności odwzorowywania,
  • umiejętności zgodnej współpracy w grupie,
  • poznanie niektórych sposobów przechowywania żywności,
  • kształcenie zmysłów wzroku, dotyku,
  • stosowania się do instrukcji słownej i obrazkowej,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • rozpoznawanie i nazywanie niektórych warzyw,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni,
  • doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
  • odróżnianie, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią,
  • poznanie niektórych właściwości warzyw, klasyfikowanie,
  • rozwijanie umiejętności muzycznych i sprawności ruchowej,
  • rozpoznawanie i nazywanie części warzyw (skórka, pestki, miąższ),
  • poszerzanie słownika czynnego
  • odróżnianie środowiska parku i lasu,
  • poszerzanie wiedzy o zachowaniu w sytuacji znalezienia cudzej własności,
  • rozwijanie samodzielności
  • określanie liczebności zbiorów: mniej, więcej, tyle samo,
  • rozwijanie umiejętności doliczania i odliczania,
  • ćwiczenie pamięci,
  • utrwalenie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie,
  • rozwijanie kreatywności
  • wprowadzenie pojęcia „troska”, „szaruga”
  • rozwijanie umiejętności nazywania emocji,
  • doskonalenie umiejętności wygrywania i przegrywania podczas zabawy,
  • ćwiczenie i nazywanie kierunków w przestrzeni,
  • utrwalenie wiedzy o tym, skąd się biorą kałuże, rozwijanie słownika czynnego i słuchu fonematycznego, doskonalenie słuchu muzycznego, rozwijanie współpracy
  • utrwalenie informacji o deszczowej, jesiennej pogodzie,
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa

 

Realizacja Programu Wychowawczego

Wartość: ZDROWIE (Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku. Pokonuj uprzedzenia do niektórych potraw poprzez ich próbowanie).

 Wartość: WARTOŚCI MORALNE (Unikaj przemocy, nie bądź agresywny).

 Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE (Nie hałasuj w lesie. Nie łam drzew)

Piosenka

„Kolorowe listki”

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.


Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.

Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają

Rymowanka/wierszyk

Wpadła gruszka do fartuszka,

 A za gruszką dwa jabłuszka,

 Lecz śliweczka wpaść nie chciała, 

 Bo śliweczka niedojrzała.

Helena Bechlerowa

Parasole

Na ulicy pod drzewami

parasole dwa.

Pod tym dużym idzie mama,

 pod tym małym – ja.

Idę z mamą. Idę, słucham,

mama słucha też,

Jak z drzewami o czymś szepcze

rozgadany deszcz.

 Szepce cicho, to znów głośniej,

w rytmie dzwoni,

 gra i wesoło stuka,

puka w parasole dwa.