1. Jesień w sadzie
  2. Jesień w ogrodzie
  3. Jesienny krajobraz
  4. Deszczowa pogoda

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

  • rozróżnia niektóre owoce dojrzewające jesienią,
  • odkrywa charakterystyczne cechy owoców typowych dla jesieni,
  • poznaje nazwy niektórych drzew owocowych,
  • zapoznaje się z treścią nowej piosenki,
  • doskonali umiejętność orientacji w schemacie ciała,
  • kształtuje zmysł wzroku, dotyku,
  • rozwija sprawność manualną,
  • rozpoznaje i nazywa niektóre warzywa,
  • doskonali umiejętność czekania na swoją kolej,
  • odróżnia, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią,
  • rozwija koordynację ruchowo-słuchową,
  • poznaje niektóre właściwości warzyw,
  • rozpoznaje i nazywa części warzyw (skórka, pestki, miąższ),
  • odróżnia środowisko parku od lasu,
  • wzbogaca słownictwo o nowe pojęcia związane z darami jesieni,
  • określa liczebność zbiorów: mniej, więcej, tyle samo,
  • rozwija słuch muzyczny, pamięć słuchową,
  • doskonali sprawność manualną,
  • potrafi przypomnieć sobie i opisać zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią,
  • rozumie znaczenie pojęcia „przeprosiny” i potrafi je zastosować,
  • poznaje znaczenie słowa “szaruga”,
  • ćwiczy i nazywa kierunki w przestrzeni,
  • utrwala informacje o deszczowej, jesiennej pogodzie.

Realizacja programu wychowawczego

  • Wartość KULTURA BYCIA

Używaj form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. Pamiętaj o witaniu i żegnaniu się – odpowiednio używaj wyrażeń: „dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”. Słuchaj, gdy ktoś mówi, nie przerywaj. 

  • Wartość : ŁAD, PORZĄDEK, ESTETYKA OTOCZENIA. 

Po skończonej zabawie odkładaj zabawki, przybory na miejsce.

Zagadki A. Mikita

Wiszą na drzewie
piłki czerwone.
Z każdej wyrasta
mały ogonek.
(jabłka)

Może być żółta lub zielona.
Trochę podobna do jabłuszka.
W środku soczysta jest i słodka,
ten owoc to jest przecież …
(gruszka)

Fioletowe owoce,
każdy z pestką w środku.
Mama robi z nich powidła,
które daje ci na spodku.
(śliwki)

Rosną na drzewach w twardych skorupkach,
W środku smakołyk ukrywają.
Lubią je chrupać rude wiewiórki
i dzieci chętnie je zjadają.
(orzechy)

“Kolorowe listki” sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.

Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
(x2)

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
(x2)

Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.

Cicho sza, listki zasypiają.
Cicho sza, oczka zamykają.
(x2)