- Jesień w sadzie
- Jesień w ogrodzie
- Jesienny krajobraz
- Deszczowa pogoda
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
- rozróżnia niektóre owoce dojrzewające jesienią,
- odkrywa charakterystyczne cechy owoców typowych dla jesieni,
- poznaje nazwy niektórych drzew owocowych,
- zapoznaje się z treścią nowej piosenki,
- doskonali umiejętność orientacji w schemacie ciała,
- kształtuje zmysł wzroku, dotyku,
- rozwija sprawność manualną,
- rozpoznaje i nazywa niektóre warzywa,
- doskonali umiejętność czekania na swoją kolej,
- odróżnia, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią,
- rozwija koordynację ruchowo-słuchową,
- poznaje niektóre właściwości warzyw,
- rozpoznaje i nazywa części warzyw (skórka, pestki, miąższ),
- odróżnia środowisko parku od lasu,
- wzbogaca słownictwo o nowe pojęcia związane z darami jesieni,
- określa liczebność zbiorów: mniej, więcej, tyle samo,
- rozwija słuch muzyczny, pamięć słuchową,
- doskonali sprawność manualną,
- potrafi przypomnieć sobie i opisać zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią,
- rozumie znaczenie pojęcia „przeprosiny” i potrafi je zastosować,
- poznaje znaczenie słowa “szaruga”,
- ćwiczy i nazywa kierunki w przestrzeni,
- utrwala informacje o deszczowej, jesiennej pogodzie.
Realizacja programu wychowawczego
- Wartość KULTURA BYCIA
Używaj form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. Pamiętaj o witaniu i żegnaniu się – odpowiednio używaj wyrażeń: „dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”. Słuchaj, gdy ktoś mówi, nie przerywaj.
- Wartość : ŁAD, PORZĄDEK, ESTETYKA OTOCZENIA.
Po skończonej zabawie odkładaj zabawki, przybory na miejsce.
Zagadki A. Mikita
Wiszą na drzewie
piłki czerwone.
Z każdej wyrasta
mały ogonek. (jabłka)
Może być żółta lub zielona.
Trochę podobna do jabłuszka.
W środku soczysta jest i słodka,
ten owoc to jest przecież … (gruszka)
Fioletowe owoce,
każdy z pestką w środku.
Mama robi z nich powidła,
które daje ci na spodku. (śliwki)
Rosną na drzewach w twardych skorupkach,
W środku smakołyk ukrywają.
Lubią je chrupać rude wiewiórki
i dzieci chętnie je zjadają. (orzechy)
“Kolorowe listki” sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło. (x2)
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały. (x2)
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho sza, listki zasypiają.
Cicho sza, oczka zamykają. (x2)