GRUPA V
PAŹDZIERNIK
Tematyka tygodnia:
1. Jesień w sadzie, w ogrodzie
2. Zwierzęta jesienią
3. Moja rodzina i mój dom
4. Domowi ulubieńcy
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
· Wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu
· Wyodrębnia głoskę i sylabę
· Poznaje literę o, O w toku zabaw
· Rozpoznaje cyfry 1 i 2
· Rozpoznaje i nazywa owoce
· Poznaje możliwości swojego ciała
· Porusza się rytmicznie
· Wykonuje prace plastyczne
· Odpowiada na pytania dotyczące wiersza
· Wie, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy
· Poznaje literę a, A w toku zabaw
· Liczy w dostępnym mu zakresie
· Rozpoznaje liczbę 3
· Układa z pociętych fragmentów zdjęcie jeża
· Wie, które ptaki odlatują z Polski na zimę, a które w Polsce zimują
· Wie, jakie właściwości mają orzechy
· Dostrzega różne możliwości tworzenia kodu
· Wypowiada się na temat swojej rodziny
· Poznaje literę m, M w toku zabaw
· Rozpoznaje i nazywa trójkąt
· Odwzorowuje kształt trójkąta
· Reaguje ruchem na zmiany dynamiczne utworu
· Utrwala nazwy rodzajów domów i pomieszczeń w domu
· Doskonali orientację przestrzenną podczas zabaw
· Poznaje literę e, E w toku zabaw
· Rozumie konieczność dbania o prawidłową postawę
· Rozpoznaje cyfrę 4
· Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
· Wypowiada się na temat kotów
· Potrafi wyrazić własne emocje poprzez ekspresję ruchową
· Wie, czym jest schronisko dla zwierząt
· Wypowiada się zdaniami na określony temat
· Zna zwyczaje różnych zwierząt domowych
Realizacja Programu Wychowawczego
Wartość: KULTURA BYCIA (Okazuje szacunek dorosłym (starszym osobom) )
Wartość: ZDROWIE (Zasłania usta przy kichaniu i kasłaniu. Prawidłowo wydmuchuje nos.)
Wartość: RODZINA (Poznaje imiona członków swojej rodziny. Rozmawia z rodzicami, dziadkami o ich pracy.)
Piosenka „Zbiory z sadu i ogrodu” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
1. Już owoce i warzywa
pięknie nam dojrzały,
więc w jesienny dzień słonecznych
plony pozbieramy.
W sadzie rosną słodkie gruszki,
na powidła śliwki,
żółte i czerwone jabłka
i smaczne malinki.
2. A w ogrodzie jest marchewka,
pietruszka, selery,
teraz wszystkie te warzywa
z mama wykopiemy.
W piwniczce je przechowamy
aż do końca zimy,
ba sałatki i surówki
chętnie z nich robimy.
Piosenka „Jesienna zagadka” (sł. i muz K. Gowik)
Ref :Zagadkę zadam ci i powiedz mi czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.
1. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy
bo zima będzie jadła, gdy śnieg pokryje lasy.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana! Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref: Zagadkę…
2. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne jest do wiosny,
bo lecą stąd do Afryki, a każdy bocian radosny!
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana! Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref: Zagadkę…
3. A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał gdzie lasek rośnie,
zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana! Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref: Zagadkę…
Piosenka „Moja rodzina” (sł. i muz. J. Kucharczyk)
I. Kiedy rodzina jest w komplecie,
jest tak radośnie, jest tak bezpiecznie.
Bo kto rodzinę fajną ma,
ten jest szczęśliwy tak jak ja. (bis)
Ref.: Tata nauczy, mama przytuli,
jak brat i siostra nikt nie zrozumie.
Więc mów, co chcesz i myśl, co chcesz,
rodzina to wspaniała rzecz!
Więc mów, co chcesz i myśl, co chcesz,
rodzina to jest najważniejsza rzecz!
II. Rodzice bardzo mnie kochają.
Czasami skarcą, czasem pochwalą.
Ja o tym bardzo dobrze wiem –
tak właśnie wychowują mnie. (bis)
Ref.: Tata nauczy…
Piosenka „Moje zwierzątka” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
1. Mój piesek Maksik ma śliczne łapki,
wesołe ślepka i uszka dwa.
Chodzę z nim na spacer i bardzo go lubię,
bo najpiękniejszego pieska mam.
Ref. Kto zwierzątka w domu ma,
ciągle o nie dba i dba.
Kto zwierzątka w domu ma,
ciągle o nie dba.
2. Chomik Teofil jest taki śmieszny,
ma inną minkę każdego dnia.
ten, kto ma chomika, to wie, ile szczęścia
to zwierzątko mu codziennie da.
Ref. Kto zwierzątka w domu ma…
3. Tyle radości mi co dzień dają
moje kochane zwierzątka dwa.
Wciąż się o nie troszczę, więc są takie szczęśliwe
i szczęśliwy z nimi jestem ja.
Ref. Kto zwierzątka w domu ma…
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl