Przedszkole

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

GRUPA V

WRZESIEŃ

Tematyka tygodnia:

  1. W przedszkolu
  2. Oto ja
  3. Moja droga do przedszkola
  4.  Jesień w parku, w lesie

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

  • Wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu
  • Wskazuje na mapie Polski góry i morze
  • Rozpoznaje kształty graficzne wyrazów
  • Stosuje pojęcia: mniej, więcej, tyle samo
  • Przestrzega zasad obowiązujących w przedszkolu
  • Aktywnie ćwiczy w ćwiczeniach gimnastycznych
  • Poznaje możliwości swojego ciała
  • Wykonuje ruchy do piosenki zgodnie z jej rytmem
  • Potrafi zaśpiewać melodię i tekst piosenki
  • Wymienia przedmioty, których nazwy rozpoczynają się podaną głoską
  • Rozpoznaje pomieszczenia znajdujące się w przedszkolu
  • Nawiązuje nowe kontakty rówieśnicze
  • Wykonuje prace plastyczne
  • Wie, jak przestrzegać bezpieczeństwa podczas zabaw
  • Rozwija koncentrację i uwagę
  • Bierze czynny udział w zabawach
  • Wypowiada się na temat wysłuchanego utworu
  • Potrafi powiedzieć co lubi
  • Wyróżnia głoskę w nagłosie
  • Wie, co to jest głoska
  • Orientuje się w schemacie własnego ciała
  • Zna części ciała
  • Porusza się według określonego kodu
  • Zna podstawowe zmysły człowieka
  • Poznaje świat za pomocą zmysłów
  • Wie jak radzić sobie z emocjami
  • Przelicza w dostępnym mu zakresie
  • Projektuje budowle z klocków wg wzoru
  • Wie jak należy się zachować na ulicy
  • Rozpoznaje i nazywa koło
  • Układa koła wg zaważonego rytmu
  • Prawidłowo wykonuje ćwiczenia logorytmiczne
  • Rozpoznaje i nazywa znaki drogowe
  • Wie na czym polega praca lekarza, ratownika medycznego, policjanta, strażaka oraz zna pojazdy uprzywilejowane
  • Rozwiązuje zagadki
  • Bawi się wspólnie z rówieśnikami
  • Wie, jak należy się zachować gdy ktoś potrzebuje pomocy
  • Wskazuje oznaki jesieni
  • Opisuje krajobraz oraz wymienia zaobserwowane zmiany
  • Rozpoznaje i nazywa różne gatunki drzew i ich owoce
  • Rozpoznaje i nazywa kwadrat
  • Segreguje figury ze względu na kolor i kształt
  • Wielozmysłowo poznaje dary jesieni
  • Tworzy scenki dramowe
  • Rysuje jesienne skojarzenia

Realizacja Programu Wychowawczego

Wartość: KULTURA BYCIA (Używa form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. Pamięta o witaniu i żegnaniu się – odpowiednio używa wyrażeń:

„dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”)

Wartość: BEZPIECZEŃSTWO (Nie oddala się od grupy z miejsca zabawy. Akceptujemy cię takiego, jakim jesteś)

Wartość: ŁAD, PORZĄDEK, ESTETYKA OTOCZENIA (Po skończonej zabawie odkłada zabawki, przybory na miejsce)

Do przedszkola (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

Rano budzę się, jaki piękny to czas,

słońce wstało już, a więc pora wstać.

Szybko myję się, jem śniadanie i już

gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.

Ref.: Do przedszkola, do przedszkola,

jak cudownie tutaj co dzień mija czas.

Do przedszkola, do przedszkola, o tym już od rana

marzy każdy z nas.

Pani czeka już i koledzy już są,

siadam w kole – to jest magiczny nasz krąg.

Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś

rozglądają się, tu bawimy się,

więc przychodzę co dzień.

Ref.: Do przedszkola, do przedszkola


Rosnę i rosnę (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

To chyba jakieś czary! Wprost nie do wiary,

jak się zmieniam, ciągle się zmieniam!

Tak niedawno maluch, teraz mam pięć lat

i inaczej patrzę na świat!

Ref.: Ja wciąż rosnę, rosnę i rosnę,

gdy się bawię i kiedy zasnę.

Mam coraz dłuższe nogi, coraz dłuższe ręce,

jest mnie ciągle więcej, więcej i więcej!

  1. Już spodnie są za krótkie, bluza za mała,

a koszulka z misiem za ciasna.

Nowe adidasy mama kupi dziś,

stopa znowu urosła mi.

Ref.: Ja wciąż rosnę…

  1. Stary rowerek dzisiaj dam młodszej siostrze,

bo po prostu z niego wyrosłem.

Mam już duży rower, świetnie w piłkę gram

i na rolkach jeżdżę już sam.


Wiersz  Agaty Widzowskiej
„Jaki jestem”

Jestem jedyny w swoim rodzaju,

bo wszystkie dzieci się wyróżniają!

Lubię czereśnie, bób i truskawki,

zawsze starannie sprzątam zabawki,

trochę seplenię bez zębów mlecznych,

jestem pomocny, bystry i grzeczny.

Naszej sąsiadce mówię: dzień dobry,

wiem, gdzie zimują misie i bobry,

uwielbiam książki pełne obrazków,

nurkuję w morzu, tarzam się w piasku.

Lubię po parku jeździć rowerem,

chętnie wychodzę z psem na spacerek,

znam sto piosenek i rymowanek!

Może aktorem kiedyś zostanę?

Jestem jedyny w swoim rodzaju,

bo wszystkie dzieci się wyróżniają!


Wiersz Martyny Marzec

 „Uliczny gwar”

W mieście gwar i pełno samochodów,

musisz być ostrożny –

nic nie może cię rozproszyć.

Bardzo ważna jest zasada,

którą dobrze znasz –

przez ulicę przechodź

w miejscach do tego wskazanych.

Te miejsca ci wskazują

pasy i sygnalizatory.

Ważne, abyś był pod opieką dorosłej osoby.

Czerwone światło woła: STOP!

Musisz cierpliwie czekać.

Gdy zielone światło się zapali,

przechodź. Nie ma co zwlekać!