Przedszkole

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na kwiecień

KWIECIEŃ

Tematyka tygodnia:

  1. Na wiosennej łące.
  2. Kto nam pomoże?
  3. Ziemia – nasz dom.
  4. Majowe święta.

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

  • poznanie pojęć ekolog, ekologia, recykling, sortowanie śmieci, wysypisko, śmieciarka, kształtowanie zachowań proekologicznych, kształcenie postawy odpowiedzialności za planetę
  • poznanie zasad dotyczących segregacji śmieci: kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać, kształtowanie praktycznej umiejętności segregowania śmieci,
  • nabycie wiedzy o odnawialnych źródłach energii,
  • poznanie sposobów oszczędzania wody, kształtowanie nawyku oszczędzania wody
  • zapoznanie z wyglądem i nazwami mieszkańców łąki, uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody
  • poznanie nazw i sposobu użycia przyrządów służących do mierzenia, kształtowanie umiejętności określania odległości za pomocą określeń bliżej, dalej, ćwiczenie prawidłowego posługiwania się pojęciami wysoko, nisko,
  • poznawanie zadań służb ratunkowych, zapoznanie się z hasłem ewakuacja i omówienie zasad zachowania się podczas ewakuacji, budowanie zaufania do innych, rozwijanie postawy wdzięczności wobec pracowników służb ratunkowych oraz innych ludzi
  • utrwalanie znajomości numerów alarmowych i sytuacji, w których ich użycie jest niezbędne, poszerzenie wiedzy na temat służb ratunkowych,
  • nauka rozpoznawania sytuacji, w których wzywa się pogotowie, ćwiczenie umiejętności wzywania pomocy, kształtowanie umiejętności zachowania się w czasie choroby i korzystania z apteczki,
  • rozpoznawanie i podawanie nazw symboli narodowych, utrwalanie postawy patriotycznej
  • zapoznanie z wybranymi tańcami ludowymi i strojami regionalnymi, nauka tańca ludowego, uwrażliwienie na różnorodność muzyczną poszczególnych regionów Polski, budzenie przywiązania i szacunku do ojczyzny
  • poznanie nazw wybranych państw europejskich, utrwalenie wiadomości na temat Unii Europejskiej i zależności między UE a państwami członkowskimi, utrwalenie wyglądu flagi Polski i flagi Unii Europejskiej oraz hymnu Polski i hymnu UE, kształtowanie umiejętności przełamywania nieśmiałości
  • ćwiczenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej i węchowej, rozwijanie wyobraźni, kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji, wdrażanie do uważnego słuchania,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz odpowiadania na pytania,
  • doskonalenie motoryki małej, nabywanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzanych eksperymentów przyrodniczych,
  • rozwijanie umiejętności muzycznych, doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
  • kształtowanie umiejętności starannego wykonywania prac plastyczno-technicznych, doskonalenie umiejętności zgodnej współpracy
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania typu faktur, rozwijanie wrażliwości sensorycznej,

Realizacja Programu Wychowawczego

REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE Zasada: Szanuj środowisko naturalne Normy postępowania: . Nie zrywaj roślin chronionych. Segreguj odpady. Oszczędzaj wodę, prąd, papier. Wartość:

WARTOŚCI MORALNE Zasada: Kieruj się wartościami, nie krzywdź innych. Normy postępowania: Akceptuj odmienność innych ludzi, niepełnosprawność, bądź tolerancyjny. Nie zaglądaj pod nieobecność właścicieli i bez ich zgody do ich szuflad.

Wartość: OJCZYZNA Zasada: Bądź małym patriotą. Normy postępowania: Poznaj pomniki polskiej historii (m. in. Wawel, Zamek Królewski). Bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz.

Wartość: BEZPIECZEŃSTWO Zasada: Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych Normy postępowania: Powiedz, czego się boisz. Mów o swoich uczuciach (odczuciach). Pamiętaj swój adres zamieszkania.  Zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi.  Nie manipuluj urządzeniami elektrycznymi bez nadzoru dorosłych.

Świat w naszych rękach – piosenka

Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier szkło plastiki

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat (2x)

A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier plastik albo szkło

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat (2x)

Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat (3x)

  1. Przewoźniak

Telefony alarmowe – wiersz

 Jeśli się coś złego stało, 112!

Zadzwoń śmiało!

Czuwa tam o każdej porze

ktoś, kto zawsze ci pomoże.

Poznaj inne, trzycyfrowe

telefony alarmowe:

Gdy policji wsparcia szukasz,

 9 – 9 – 7 pukasz.

Coś się pali? Bardzo proszę

 Straż to 9 – 9 – 8.

Gdzie jest lekarz? Kto odpowie?

 Trzy dziewiątki. Pogotowie!

Michał Rusinek

 „Ja symbole inne wolę” – wiersz

 

Flagę, co ma dwa kolory

 i łopocze, gdy wiatr spory,

 no i godło z orłem białym,

który nie jest biały cały:

dziób ma złoty oraz szpony.

Kiedyś nie miał on korony,

teraz złotą ma koronę,

no i patrzy w prawą stronę

(pewnie ten swój profil woli).

Lecz nie koniec to symboli:

 tak jak każdy kraj na świecie

 Polska własny hymn ma przecież.

Choć śpiewają hymn piłkarze,

 to ja z ciastem go kojarzę,

co najsłodsze jest do tego.

To Mazurek! Dąbrowskiego!