Przedszkole

KWIECIEŃ

1. Program „Mamo, tato – co Wy na to”.
2. Na wiosennej łące.
3. Dbamy o naszą planetę.
4. Kto nam pomoże?

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

– utrwala wiadomości na temat zwierząt gospodarskich i pracy rolnika
– wzbogaca słownictwo o nazwy poszczególnych gatunków zwierząt i ptaków hodowlanych
– poszerza wiadomości na temat tradycji wielkanocnych
– rozpoznaje i nazywa świąteczne potrawy
– zna zasady kulturalnego zachowania się przy stole
– poszerza wiadomości o zwierzętach mieszkających na łące
– poznaje etapy rozwoju motyla
– zna sposoby pomagania owadom
– wzbogaca wiedzę i słownictwo na temat naszej planety Ziemi
– kształtuje umiejętność segregowania odpadów
– wie, co oznacza pojęcie recykling
– rozwija umiejętność czytania symboli
– zapoznaje się ze sposobami oszczędzania wody
– wzbogaca wiedzę o odnawialnych źródłach energii
– rozwija postawę proekologiczną
– poznaje literę: ł, Ł oraz odtwarza jej kształt
– utrwala poznane litery drukowane i pisane, wielkie i małe
– układa schematy i modele wybranych słów
– wyodrębniania poznane głoski w nagłosie, wygłosie
– doskonali umiejętność czytania
– wzbogaca wiedzę na temat pracy lekarza
– utrwala wiadomości na temat służb ratunkowych i numerów alarmowych
– doskonali umiejętność klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
– klasyfikuje figury geometryczne i utrwala ich nazwy
– doskonali umiejętność przeliczania i układania działań matematycznych
– rozwijanie umiejętności współpracy podczas eksperymentowania
– doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem
– rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat
– doskonali umiejętność czekania na swoją kolej
– rozwija umiejętność współpracy, współzawodnictwa i radzenia sobie z przegraną
– rozwija sprawność fizyczną i kształtuje prawidłową postawę ciała
– rozwija kreatywność i wyobraźnię podczas tworzenia prac plastycznych


Realizacja Programu Wychowawczego:

   Wartość: ZDROWIE

   Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych.

   Normy postępowania:

  1. Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.
  2. Myj ręce przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.
  3. Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu.


Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE. Zasada: Szanuj środowisko naturalne. Normy postępowania: Segreguj odpady. Oszczędzaj prąd. Oszczędzaj papier. Oszczędzaj wodę. Nie zanieczyszczaj zbiorników wodnych.

WIERSZE I PIOSENKI:

„Na łące”
Anna Paszkiewicz

Wzleciał skowronek nad senną łąkę,
Obudził śpiewem zaspane kwiatki.
Podniosły głowy żółciutkie jaskry,
Małe stokrotki, maki, bławatki.
Bzyknęła pszczoła, przeleciał motyl,
Przy kretowisku siadła biedronka,
Mała jaszczurka przemknęła w trawie…
Już nie śpi cała zielona łąka.


„Wiosenny bal”
sł. Jadwiga Mackiewicz, muz. Tradycyjna

Na zielonej polanie
dziś wiosenny bal.
Do tańca grają grube bąki
i chrabąszcze dwa.
Ref.: Dili, dili, dili, dili
i chrabąszcze dwa.
Oj, dili, dili, dili, dili,
dili, dili, da!
Na zielonej polanie
dziś wiosenny bal.
Do tańca grają chude świerszcze
i komary dwa.
Ref.: Dili, dili, dili, dili
i komary dwa.
Oj, dili, dili, dili, dili,
dili, dili, da!
Na zielonej polanie
dziś wiosenny bal.
Wesoło tańczy Pszczółka Maja,
a orkiestra gra.
Ref.: Dili, dili, dili, dili,
a orkiestra gra.
Oj, dili, dili, dili, dili,
dili, dili, da!

„Pojemniki”
Agnieszka Frączek

Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!
Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…
Co to takiego? Szklane butelki,
stłuczony spodek i słoik wielki.
Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy,
aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…
Co się ukryło w tym pojemniku?
Tubki i kubki, tuzin guzików,
stary abażur… wszystko z plastiku!
Trzeci pojemnik szumi, szeleści…
Muszę zobaczyć, co w nim się mieści…
Karton po butach, notesik w kwiatki
i zabazgrany blok bez okładki,
sterta czasopism, stosik folderów,
bilet do kina… wszystko z papieru!
Trzy pojemniki w kolorach tęczy –
każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…
O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,
może coś uda mi się podsłuchać…
Brzy… Trzrzrz… Szyyy…
Już wiem! Rozumiem! Mówią:
„N I E Ł A D N I E
wyrzucać śmieci tak jak popadnie!
Trzeba je najpierw posegregować.
Wtedy nam będą lepiej smakować.”


„Numery alarmowe”
Agnieszka Filipkowska

Numery alarmowe ratują ludzkie życie.
Z tą prostą rymowanką wnet się ich nauczycie.
Wujek Jacek spadł z drabiny. Ranę ma na głowie.
Wybierz 999 – dzwoń po pogotowie.
Trzy dziewiątki, nic trudnego, mogą pomóc w biedzie.
Wybierz 999 – i karetka wnet przyjedzie.
Numery alarmowe ratują ludzkie życie.
Z tą prostą rymowanką wnet się ich nauczycie.
Widzisz nad sąsiadów domem chmurę dymu czarną?
Wybierz 998 – dzwoń po straż pożarną.
Dwie dziewiątki i ósemka – mogą pomóc w biedzie.
Wybierz 998 – straż pożarna wnet przyjedzie.
Numery alarmowe ratują ludzkie życie.
Z tą prostą rymowanką wnet się ich nauczycie.
Nowy rower ci ukradli? Zdarzył się rabunek?
Wybierz 997 – dzwoń na posterunek.
Dwie dziewiątki i siódemka – mogą pomóc w biedzie.
Wybierz 997 – i policja wnet przyjedzie.

„Piosenki o literach”
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
„Ł, ł”
Posłuchamy, zaśpiewamy,
Dziś literę Ł poznamy!
Czasem Ł coś łapą łapie.
Łata łaty na kanapie
i z łabędziem wpław popłynie.
Łowić ryby na głębinie.
Ciągle coś robiłoby,
Bo się łapą szczyci Ł…