KWIECIEŃ
1. Program „Mamo, tato – co Wy na to”.
2. Na wiosennej łące.
3. Dbamy o naszą planetę.
4. Kto nam pomoże?
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– utrwala wiadomości na temat zwierząt gospodarskich i pracy rolnika
– wzbogaca słownictwo o nazwy poszczególnych gatunków zwierząt i ptaków hodowlanych
– poszerza wiadomości na temat tradycji wielkanocnych
– rozpoznaje i nazywa świąteczne potrawy
– zna zasady kulturalnego zachowania się przy stole
– poszerza wiadomości o zwierzętach mieszkających na łące
– poznaje etapy rozwoju motyla
– zna sposoby pomagania owadom
– wzbogaca wiedzę i słownictwo na temat naszej planety Ziemi
– kształtuje umiejętność segregowania odpadów
– wie, co oznacza pojęcie recykling
– rozwija umiejętność czytania symboli
– zapoznaje się ze sposobami oszczędzania wody
– wzbogaca wiedzę o odnawialnych źródłach energii
– rozwija postawę proekologiczną
– poznaje literę: ł, Ł oraz odtwarza jej kształt
– utrwala poznane litery drukowane i pisane, wielkie i małe
– układa schematy i modele wybranych słów
– wyodrębniania poznane głoski w nagłosie, wygłosie
– doskonali umiejętność czytania
– wzbogaca wiedzę na temat pracy lekarza
– utrwala wiadomości na temat służb ratunkowych i numerów alarmowych
– doskonali umiejętność klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
– klasyfikuje figury geometryczne i utrwala ich nazwy
– doskonali umiejętność przeliczania i układania działań matematycznych
– rozwijanie umiejętności współpracy podczas eksperymentowania
– doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem
– rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat
– doskonali umiejętność czekania na swoją kolej
– rozwija umiejętność współpracy, współzawodnictwa i radzenia sobie z przegraną
– rozwija sprawność fizyczną i kształtuje prawidłową postawę ciała
– rozwija kreatywność i wyobraźnię podczas tworzenia prac plastycznych
Realizacja Programu Wychowawczego:
Wartość: ZDROWIE
Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych.
Normy postępowania:
Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE. Zasada: Szanuj środowisko naturalne. Normy postępowania: Segreguj odpady. Oszczędzaj prąd. Oszczędzaj papier. Oszczędzaj wodę. Nie zanieczyszczaj zbiorników wodnych.
WIERSZE I PIOSENKI:
„Na łące”
Anna Paszkiewicz
Wzleciał skowronek nad senną łąkę,
Obudził śpiewem zaspane kwiatki.
Podniosły głowy żółciutkie jaskry,
Małe stokrotki, maki, bławatki.
Bzyknęła pszczoła, przeleciał motyl,
Przy kretowisku siadła biedronka,
Mała jaszczurka przemknęła w trawie…
Już nie śpi cała zielona łąka.
„Wiosenny bal”
sł. Jadwiga Mackiewicz, muz. Tradycyjna
Na zielonej polanie
dziś wiosenny bal.
Do tańca grają grube bąki
i chrabąszcze dwa.
Ref.: Dili, dili, dili, dili
i chrabąszcze dwa.
Oj, dili, dili, dili, dili,
dili, dili, da!
Na zielonej polanie
dziś wiosenny bal.
Do tańca grają chude świerszcze
i komary dwa.
Ref.: Dili, dili, dili, dili
i komary dwa.
Oj, dili, dili, dili, dili,
dili, dili, da!
Na zielonej polanie
dziś wiosenny bal.
Wesoło tańczy Pszczółka Maja,
a orkiestra gra.
Ref.: Dili, dili, dili, dili,
a orkiestra gra.
Oj, dili, dili, dili, dili,
dili, dili, da!
„Pojemniki”
Agnieszka Frączek
Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!
Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…
Co to takiego? Szklane butelki,
stłuczony spodek i słoik wielki.
Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy,
aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…
Co się ukryło w tym pojemniku?
Tubki i kubki, tuzin guzików,
stary abażur… wszystko z plastiku!
Trzeci pojemnik szumi, szeleści…
Muszę zobaczyć, co w nim się mieści…
Karton po butach, notesik w kwiatki
i zabazgrany blok bez okładki,
sterta czasopism, stosik folderów,
bilet do kina… wszystko z papieru!
Trzy pojemniki w kolorach tęczy –
każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…
O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,
może coś uda mi się podsłuchać…
Brzy… Trzrzrz… Szyyy…
Już wiem! Rozumiem! Mówią:
„N I E Ł A D N I E
wyrzucać śmieci tak jak popadnie!
Trzeba je najpierw posegregować.
Wtedy nam będą lepiej smakować.”
„Numery alarmowe”
Agnieszka Filipkowska
Numery alarmowe ratują ludzkie życie.
Z tą prostą rymowanką wnet się ich nauczycie.
Wujek Jacek spadł z drabiny. Ranę ma na głowie.
Wybierz 999 – dzwoń po pogotowie.
Trzy dziewiątki, nic trudnego, mogą pomóc w biedzie.
Wybierz 999 – i karetka wnet przyjedzie.
Numery alarmowe ratują ludzkie życie.
Z tą prostą rymowanką wnet się ich nauczycie.
Widzisz nad sąsiadów domem chmurę dymu czarną?
Wybierz 998 – dzwoń po straż pożarną.
Dwie dziewiątki i ósemka – mogą pomóc w biedzie.
Wybierz 998 – straż pożarna wnet przyjedzie.
Numery alarmowe ratują ludzkie życie.
Z tą prostą rymowanką wnet się ich nauczycie.
Nowy rower ci ukradli? Zdarzył się rabunek?
Wybierz 997 – dzwoń na posterunek.
Dwie dziewiątki i siódemka – mogą pomóc w biedzie.
Wybierz 997 – i policja wnet przyjedzie.
„Piosenki o literach”
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
„Ł, ł”
Posłuchamy, zaśpiewamy,
Dziś literę Ł poznamy!
Czasem Ł coś łapą łapie.
Łata łaty na kanapie
i z łabędziem wpław popłynie.
Łowić ryby na głębinie.
Ciągle coś robiłoby,
Bo się łapą szczyci Ł…
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl