Przedszkole

KWIECIEŃ

Tematyka  tygodnia:

  1. „W świecie książek c.d.”
  2. „Na wiosennej łące.”
  3. „Kto nam pomoże?”
  4. „Dbamy o naszą planetę”

 

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

  • poznaje zasady prawidłowego korzystania z książek, kształtuje nawyk czytania książek i odkładania ich na półkę, czuje się odpowiedzialne za wspólne rzeczy
  • wzbogaca zasób słownictwa o pojęcia biblioteka, księgarnia, zna podobieństwa i różnice między tymi miejscami,
  • zna etapy powstawania książki i zawodów związanych z procesem jej tworzenia, doskonali umiejętności przeliczania, poznaje wartość pracy każdego człowieka w procesie tworzenia książki, rozwija wyobraźnię i kreatywność
  • rozwija słuch muzyczny, potrafi klasyfikować książki ze względu na tematykę,
  • odczuwa radość ze wspólnego czytania.
  • poznaje wygląd i nazwy wiosennych kwiatów, wzbogaca zasób słownictwa o pojęcie rośliny pod ochroną, rozwija sprawność ruchową, doskonali umiejętności rozpoznawania emocji, uważnie słucha, jest wrażliwe na piękno otaczającej przyrody
  • poznaje wygląd i nazwy zwierząt (w tym owadów) żyjących na łące, słuchania utworów literackich oraz odpowiadania na pytania,
  • określa odległości za pomocą wyrażeń bliżej, dalej, ćwiczenia prawidłowego posługiwania się pojęciami wysoko, nisko, określa położenie przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów, przelicza i porównuje liczebności, wyciąga wnioski z przeprowadzanych eksperymentów przyrodniczych, doskonali umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej
  • kształtuje słuch i pamięć muzyczną, rozwija sprawność ruchową,
  • rozwija wrażliwość sensoryczną, starannie wykonuje prace plastyczno-techniczne, zgodnie współpracuje w grupie
  • zapoznaje się z sytuacjami wymagającymi interwencji służb ratunkowych, poznaje nazwy zawodów służb ratunkowych i numeru alarmowego 112,
  • poznaje zadania policjantów, uważnie słucha tekstu literackiego, rozwija słuch muzyczny, doskonali umiejętności swobodnego wypowiadania się na podany temat, respektuje powszechnie przyjęte prawa
  • poznaje pracę strażaka, układa i kontynuuje rytmy, doskonali umiejętności współdziałania z innymi podczas zabaw i wykonywania zadań
  • zdobywa informacje o pracy lekarzy, pielęgniarek i ratowników medycznych, uczy się rozpoznawania sytuacji, w których wzywa się pogotowie, ćwiczy umiejętności wzywania pomocy, potrafi zachować się w czasie choroby i korzystania z apteczki,
  • rozpoznaje typy faktur, rozwija wrażliwość sensorycznej, kształtuje poczucia przynależności do grupy

 

  • poznaje pojęcia: globus, ekolog, ekologia, kształtuje zachowania proekologiczne, buduje poczucie odpowiedzialności za dobro planety, współpracuje podczas wykonywania pracy grupowej
  • poznaje pojęcia: kompost, wysypisko, sortownia śmieci, poznaje podstawowe zasady segregacji śmieci, stosuje je, doskonali analizę sylabową, rozwija postawę proekologiczną,
  • nabywa wiedzę o odnawialnych źródłach energii, doskonali umiejętności przeliczania i porównywania liczebności, rozwija umiejętności odczytywania informacji zapisanej prostymi obrazkami, kształtuje postawy przyjaznej przyrodzie
  • poznaje sposoby oszczędzania wody, rozwija poczucie pulsu w muzyce, doskonali sprawność ruchową, doskonali poczucie rytmu, kształtuje nawyk oszczędzania wody, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za stan wód Ziemi
  • poznaje pojęcie recykling i jego symbol, rozwija wrażliwość dotykową i węchową.

 

Realizacja Programu Wychowawczego:  

Wartość: BEZPIECZENSTWO ( Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych. Wiedz do kogo zgłosić się po pomoc, pamiętaj nr alarmowy. Wiedz, jak zachować się wobec obcych. Nie oddalaj się od grupy, informuj dorosłych o swoim samopoczuciu, emocjach).

Wartość: SZACUNEK ( Szanuj i dbaj o książki. Szanuj i dbaj o miejsce , w którym mieszkasz, środowisko, rośliny, zwierzęta, naszą planetę ).

 

WIERSZE:

 

„Telefony alarmowe”

 

Jeśli się coś złego stało,

112! Zadzwoń śmiało!

Czuwa tam o każdej porze

ktoś, kto zawsze ci pomoże.

Poznaj inne, trzycyfrowe

telefony alarmowe:

Gdy policji wsparcia szukasz,

9 – 9 – 7 stukasz.

Coś się pali? Bardzo proszę

Straż to 9 – 9 – 8.

Gdzie jest lekarz? Kto odpowie?

Trzy dziewiątki. Pogotowie!

 

ZIEMIA – nasza planeta

 

Wszyscy na Ziemi mieszkamy, o piękno i czystość dbamy.

Trzeba szybko posprzątać świat, nie zostało ci wiele lat.

Czas jest tu istotny – mamy problemy z klimatem,

Bierzmy się do pracy zatem.

Segreguj śmieci, pamiętaj, że to konieczne.

By smak wody i zieleń były wieczne.

 

PIOSENKI:

 

MOTYLKI

 

  1. Dwa motylki się spotkały,

la la la la, la la la,

skrzydełkami zamachały,

la la la la, la la la.

Poruszyły wąsikami, 

la la la la, la la la,

pochylając w dół główkami,

la la la la, la la la.

Ref. Motylki, ach motylki nie tracą ani chwilki,

wciąż wirują dookoła, bo zabawa to wesoła. 2x

  1. Potem siadły na źdzbło trawki,

la la la la, la la la,

klaszcząc mocno w obie łapki,

la la la la, la la la.

A gdy się już tym znudziły, 

la la la la, la la la,

szybko w górę się znów wzbiły,

la la la la, la la la.

Ref. Motylki, ach motylki nie tracą ani chwilki,

wciąż wirują dookoła, bo zabawa to wesoła. 2x

 

PSZCZÓŁKA

  1. Pszczółka śpi w ogrodzie, raz, dwa, trzy ubrudzona w miodzie, raz, dwa, trzy.   

ref. My dokoła niej chodzimy i się wcale nie boimy. raz ,dwa, trzy i raz ,dwa ,trzy

  1. Pszczółka się zbudziła, raz, dwa ,trzy nóżką poruszyła, raz, dwa ,trzy

ref. Kogo dotknie mała pszczoła musi tańczyć z nią dokoła

raz, dwa, trzy i raz ,dwa, trzy.

 

ZAJĄCZKI

Zajączki, zajączki, zajączki

skakały przez pola i łączki.

Stanęły pod lasem i patrzą,

jak dzieci się bawią i skaczą.

 

A dzieci podały im rączki

i z dziećmi skakały zajączki.

Hop, hop la la, hop la la, hop-la.

Hop, hop la la, hop la la, hop-la!