Przedszkole

Marzec

 

  1. Przebudzenie po zimie
  2. W wiosennym ogrodzie
  3. Od kurnika do świątecznego koszyka
  4. W świecie książek



Dzieci zdobywają następujące wiadomości i umiejętności:

  • poznawanie oznak wiosennej pogody, rozwijanie słownika czynnego, poznanie definicji zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu, utrwalenie nazw części garderoby, kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody i ubierania się na cebulkę, rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej
  • utrwalenie znaczenia powiedzenia W marcu jak w garncu, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, rozwijanie świadomości występowania różnorodnych zjawisk atmosferycznych.
  • nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarz pogodowego, zachęcanie do systematycznej pracy
  • poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski, ćwiczenie orientacji w przestrzeni
  • poznanie zjawiska powstawania tęczy, kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów przyrodniczych i formułowania wniosków
  • poznanie etapów prac wykonywanych wiosną w ogrodzie, poznanie nazw i zastosowania sprzętów ogrodniczych, kształtowanie nawyku dbania o porządek w swoim otoczeniu
  • poznanie nazw wiosennych kwiatów, utrwalanie wiedzy dotyczącej wzrostu roślin
  • utrwalenie wiadomości o warunkach niezbędnych do życia i wzrostu roślin, doskonalenie umiejętności przeliczania, posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza/rolnika, utrwalenie nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane
  • poznanie nazw członków ptasich rodzin, kształtowanie umiejętności wyodrębniania ze zbioru jednostki na podstawie podanej cechy
  • poznanie tradycji wielkanocnych, wdrażanie do rozumienia wartości, jakie niesie kultywowanie tradycji, nauka kroków tańca ludowego, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki, kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie
  • poznanie sposobu dbania o książki, kształtowanie nawyku czytania książek i odkładania ich na półkę, uświadamianie wartości lektury w życiu człowieka, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie
  • poznanie pojęć biblioteka, księgarnia i różnic między tymi miejscami, ćwiczenie właściwego zachowania podczas wizyt w bibliotece, księgarni, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, zapoznanie z akcją „Drugie życie książki”, uświadomienie wartości wynikającej z obcowania z książkami
  • poznanie procesu tworzenia książki i zawodów związanych z tym procesem, doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego



REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Wartość: TRADYCJE Zasada: Poznawanie tradycji wielkanocnych Normy postępowania:

1.Pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny. 2. Kultywowanie tradycji swojej rodziny.

Wartość: WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE Zasada: Kontrolowanie swojego zachowania Normy

postępowania: 1. Przestrzeganie zawartych umów i reguł. 2. Dbanie o wspólne książki oraz zabawki.

Piosenka – „Bajeczki”

 

  1. Na półkach mieszkają książeczki. W książeczkach mieszkają bajeczki.

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.

 

  1. W bajeczkach znajdziecie rycerzy, królewnę, co spała na wieży,

i dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.

I dobrych wróżek sto, czarownicę złą.

  1. A kiedy się dziecko zasłucha, to wróżki mu szepczą do ucha:

– Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat. Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.






Piosenka ludowa – Zając

Tam za góreczką siedział zając, tak nóżkami przebierając.

 

Ref.: I ty zając, i ja zając, tak nóżkami przebierając. I ja bym tak przebierała, żebym takie nóżki miała

jak ten zając! /x3