Marzec
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– utrwala wiadomości o kinie i teatrze oraz lalek teatralnych,
– rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– doskonali umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
– zapozna się z zasadami właściwego zachowania w kinie i w teatrze,
– wzbogaca słownictwo o pojęcie „fikcja”oraz nazwy zawodów związanych z teatrem,
– rozwija umiejętności współpracy,
– rozwija umiejętności inscenizowania,
– przełamuje lęk przed wystąpieniami na forum grupy, wzmacnia wiarę we własne możliwości,
– poznaje litery: z, Z, g, G, c, C, f, F oraz odtwarza ich kształty,
– układa schematy i modele wybranych słów,
– wyodrębniania poznane głoski w nagłosie, wygłosie,
– utrwala poznane litery drukowane i pisane, wielkie i małe,
– doskonali umiejętność czytania,
– doskonali umiejętności przeliczania pieniędzy,
– odczytuje dwie współrzędne (rząd i miejsce),
– rozwija umiejętności manualne,
– samodzielnie ubiera się i wybiera garderobę adekwatną do pogody,
– wzbogaca słownictwo o przysłowia: „w marcu jak w garncu” i „ubierać się na cebulę”,
– rozwija sprawność fizyczną podczas zabaw bieżnych w ogrodzie przedszkolnym
– rozwija umiejętność czytania symboli,
– wzbogaca wiadomości na temat przedmiotów służących do badania pogody,
– rozwija kreatywność i wyobraźnię,
– utrwala wiadomości na temat zwierząt gospodarskich i pracy rolnika,
– wzbogaca słownictwo o nazwy poszczególnych gatunków zwierząt i ptaków hodowlanych,
– poszerza wiadomości na temat tradycji wielkanocnych,
– rozpoznaje i nazywa świąteczne potrawy,
– zna zasady kulturalnego zachowania się przy stole,
– utrwala wiedzę na temat wiosennych roślin oraz rodzajów prac wykonywanych wiosną w ogrodzie i
sprzętów do tego używanych,
– zapozna się ze znakiem dodawania, doskonali umiejętności przeliczania i dodawania,
– kształci postawę proekologiczną, nabywa nawyk systematycznego dbania o rośliny,
– wyrabia nawyk dbania o książki,
– zapozna się z procesem tworzenia książki, uczestniczy w spotkaniu z autorem książki,
– kształci postawę szacunku do różnych zawodów,
Realizacja Programu Wychowawczego:
WARTOŚĆ : ZDROWIE
• Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj często na świeżym powietrzu).
• Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.
• Myj ręce przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.
• Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu.
WARTOŚĆ : ŚRODOWISKO NATURALNE
• Nie śmieć.
• Nie łam drzew.
• Nie depcz trawników
• Nie zrywaj roślin chronionych.
Wartość: RODZINA. Zasada: Poznaj tradycje swojej rodziny. Normy postępowania:
Kultywuj tradycje swojej rodziny. Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych. Bierz aktywny udział w obchodach świąt rodzinnych.
PIOSENKI I WIERSZE
Tak lubię rano przyjść do przedszkola
sł. Anna Urszula Kamińska, muz. tradycyjna
Tak lubię rano przyjść do przedszkola, Na słowa „przyjść do przedszkola” dzieci tupią.
przyjść do przedszkola.
Dzień dobry! Dzień dobry! – słyszeć dokoła. Machają do siebie.
Dzień dobry! Dzień dobry! – słyszeć dokoła.
W szatni tak dużo dzieci spotykam, Dzieci tupią.
dzieci spotykam.
Przybijam im piątkę! Cześć! Cześć! – ich witam. Przybijają piątkę z koleżanką / kolegą.
Przybijam im piątkę! Cześć! Cześć! – ich witam.
Tup, tup, do sali biegnę po schodkach, Dzieci tupią.
biegnę po schodkach.
Przytulić swą Panią, z grupą się spotkać. Pokazują przytulanie, machają do kolegów.
Przytulić swą Panią, z grupą się spotkać.
Potem w kołeczku razem siadamy, Dzieci siadają.
razem siadamy.
Przybiciem żółwika wnet się witamy. Przybijają żółwika.
Przybiciem żółwika dzień zaczynamy!
„Kłopoty mamy kury”
Kazimiera Iłłakowiczówna
Jestem mama kura ko, ko, ko, ko, ko,
Przyszłam tu z podwórka ko, ko, ko, ko, ko,
Mam gromadę dzieci sporą,
Chodzi za mną dziewięcioro.
Liczę wciąż, czy wszystkie są ko, ko, ko, ko, ko,
Przy mnie jedno takie małe,
Drugie bielusieńkie całe;
Jest żółciutki synek trzeci,
Tuż, tuż za nim czwarte leci.
Piąte śliczne, jarzębate,
Jest i szóste: to pstrokate;
Siódmy znalazł coś dobrego,
Ósmy biegnie wnet do niego.
Osiem naliczyłam ko, ko, ko, ko, ko,
Jedno gdzieś zgubiłam… ko, ko, ko, ko, ko!
Gdzieżeś, gdzieżeś, mój synusiu?
Jestem, jestem tu mamusiu.
Tylko żem się w krzakach skrył,
Pi, pi, pi, pi, pi.
W marcu jak w garncu
Marcin Przewoźniak
Wiosna! Wiosna! Koniec zimy!
Ależ wszyscy się cieszymy!
Ciepły wietrzyk, śnieg topnieje,
Kwitnie krokus, słońce grzeje…
Aż tu nagle deszcz ze śniegiem!
Rzeką płyną kry szeregiem.
Mróz uścisnął świat na nowo.
Z szafy kurtkę weź zimową!
Po południu – mróz ucieka.
Ptaki słychać już z daleka.
Ciepły deszczyk. Śnieg topienie.
A wieczorem…? Mrozem wieje!
Marzec pąki drzew rozwiesza.
Marzec nam w pogodzie miesza.
Zimę z wiosną w kółko toczy.
Marzec lubi nas zaskoczyć
Piosenki o literach
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
G, g
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę G poznamy! 2x
Gotowały dwa goryle
gruszki z grochem i badyle.
I golonkę w galarecie.
Garnek zagulgotał: Wiecie,
ugotujcie jeszcze raz,
bo pod brzuchem gaz mi zgasł! 2x
Piosenki o literach
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
F, f
Posłuchamy, zaśpiewamy,
Dziś literę F poznamy!
E podstawkę gdzieś zgubiło
i tak F się narodziło.
Frak nosiło, frytki zjadło,
na fotelu gdzieś przepadło.
Idzie fryzjer – hopsasa!
F fryzurę nową ma.
Przyjaciółka książka
sł. Marlena Szeląg, muz. Kalina Świątnicka-Dominici
Kiedy ciemny zmrok zapada,
mama przy mym łóżku siada.
Pyta wtedy: „Co czytamy?
Którą bajkę wybieramy?”.
Wtem książeczka się otwiera,
w świat fantazji mnie zabiera,
gdzie są cuda niesłychane,
tylko w bajkach spotykane!
Ref.: Książko, ty jesteś przyjaciółką moją,
w problemie radą, w smutku ostoją.
Piękno i dobro z tobą poznaję
i w mig, kim zechcę, z tobą się staję.
Ty mnie rozśmieszasz, bawisz, rozumiesz,
pomysł na nudę zawsze podsuniesz.
Co dzień mnie uczysz, jak żyć wypada,
jesteś, gdy słońce i gdy deszcz pada!
W książce pływa rybka złota,
można w butach spotkać kota,
żabę, co się zmienia w księcia,
wróżby, czary i zaklęcia!
Jest więziona panna w wieży,
już królewicz do niej bieży.
Są olbrzymy, wielkoludy,
nie ma z bajką nigdy nudy!
Wiosenne ptaki
Małgorzata Strzałkowska
Bladym świtem jakiś ptaszek
rozświergotał się perliście:
– Widzieliście? Słyszeliście?
Drzewa wypuszczają liście!
Wstawać! Prędko! Wstawać, śpiochy!
Nie biadolić! Nie marudzić!
Słońce grzeje! Wietrzyk wieje!
Czas się zrywać! Czas się budzić!
Do roboty! Do roboty,
ptaszki, ptaki i ptaszydła!
Wijmy gniazda! Strójmy piórka!
Myjmy dzioby! Czyśćmy skrzydła!
Taki ruch się zrobił w lesie,
aż się w krąg zdziwiły drzewa!
Każdy chce przywitać wiosnę,
kżdy chce jej coś zaśpiewać!
Ptaszki, ptaki i ptaszydła
tak śpiewały, tak kwiliły,
tak donośnie i radośnie,
że świat cały obudziły!
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl