Przedszkole

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

GRUPA IV – „PSZCZÓŁKI”

MARZEC

Tematyka tygodnia:

  1. Przebudzenie po zimie
  2. W wiosennym ogrodzie
  3. Od kurnika do świątecznego koszyka
  4. W świecie książek

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

poznawanie oznak wiosennej pogody,
poznanie definicji zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu,
kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody,
rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej,
rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
rozwijanie świadomości występowania różnorodnych zjawisk atmosferycznych,
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,
nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy,
 doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych,
kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarz pogodowego,
poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski,
ćwiczenie orientacji w przestrzeni,
kształtowanie poczucia formy i „pulsu” muzycznego,
kształtowanie poczucia rytmu,
rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę,
poznanie zjawiska powstawania tęczy,
kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych
eksperymentów przyrodniczych i formułowania wniosków,
utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia,
poznanie etapów prac wykonywanych wiosną w ogrodzie,
poznanie nazw i zastosowania sprzętów ogrodniczych,
kształtowanie nawyku dbania o porządek w swoim otoczeniu,
poznanie nazw wiosennych kwiatów,
utrwalanie wiedzy dotyczącej wzrostu roślin (z nasion lub cebulek),
rozwijanie postawy odpowiedzialności za hodowaną rośliny
utrwalenie wiadomości o warunkach niezbędnych do życia i wzrostu roślin,
posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
umiejętności budowania ciągów przyczynowo-skutkowych na podstawie obrazków,
doskonalenie umiejętności współpracy w zespole, sztuki kompromisu
nauka nowej piosenki o tematyce wiosennej,
rozwijanie sprawności ruchowej i umiejętności reagowania na sygnał w zabawie,

kształtowanie postawy proekologicznej,
rozwijanie wrażliwości sensorycznej,
poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą,
rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza / rolnika, utrwalenie nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa,
rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane,
poznanie i utrwalenie nazw młodych zwierząt hodowlanych,
kształtowanie postawy odpowiedzialności wynikającej z posiadania zwierząt
poznanie nazw członków ptasich rodzin,
poznanie sposobu dbania o książki,
kształtowanie nawyku czytania książek i odkładania ich na półkę,
uświadamianie wartości lektury w życiu człowieka,
wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie,
poznanie pojęć biblioteka, księgarnia i różnic między tymi miejscami,
zapoznanie z akcją „Drugie życie książki”,
poznanie procesu tworzenia książki i zawodów związanych z tym procesem.

 

REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

1.Wartość: ZDROWIE. Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.

  1. Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE. Zasada: Szanuj środowisko naturalne. Nie zrywaj roślin chronionych, Nie depcz trawników, Nie zanieczyszczaj zbiorników wodnych, nie śmieć.

 

Piosenka „Popatrzcie na jamniczka”

1.Popatrzcie na jamniczka

wyturlał się z koszyczka

zaczaił się na babcię

i porwał babci kapcie

 

ref; A jak spał, a jak spał

taką grzeczną minę miał 2x

 

  1. Poszarpał chustkę w róże

i zrobił dwie kałuże

i moją nową lalkę

zaciągnął pod wersalkę

 

ref; Bo jak spał, bo jak spał

taką grzeczną minę miał 2x

 

  1. A teraz gdzieś ucieka

I szczeka, szczeka, szczeka

Łapiemy więc jamniczka

Niech wraca do koszyczka

 

ref; A jak spał, a jak spał

taką grzeczną minę miał 2x

 

  1. Pod stołem jest koszyczek

W koszyczku śpi jamniczek

Jamniczek sobie śpi, PSS…

Jak się zbudzi będzie zły

HAU HAU HAU…!

 

Piosenka „Pani wiosna kolorowa”

Ciepło, cieplej coraz cieplej jest na dworze

Ciepło, cieplej coraz cieplej robi się

Już ją widać, już ją słychać o tej porze

Wiosno, wiosno, wiosno – witamy Cię!

 

Pani Wiosna kolorowa

Przyszła właśnie do nas

Pani Wiosna kolorować coś w rękach chowa

Trala la la – ptasi śpiew

Trala la la – pączki z drzew

Trala la la, fiu fiu fiu

Wiosna przyszła tu.

 

Ta wysoko śpiewa ptak – fiu fiu fiu

Tu rozkwita piękny kwiat – tu tu tu

Tam wysoko słońca blask – u la la

Tu na liściu motyl siadł – tak tak tak.    

Wiosna-czarodziejka

(Alicja Patey-Grabowska)

Zaświeciły słońcem kaczeńce,

niebo zamrugało okiem fiołka.

Idzie wiosna w zielonej sukience,

powiewa szalem białym jak obłok.

Idzie wiosna lekka jak oddech,

ze skowronkiem nuci piosenkę.

A gdzie stąpnie, tam kwiat wyrasta,

bez zakwita, gdy wyciągnie rękę.

 

W naszym ogródeczku

(Hanna Zdzitowiecka)

W naszym ogródeczku

zrobimy porządki –

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki.

Na grządkach wyrośnie

fasolka, marchewka,

sałata i groszek,

czerwona rzodkiewka.

W naszym ogródeczku

posiejemy kwiatki –

będą nam pachniały

fiołki i bratki,

nasturcja, goździki,

nagietki i groszek,

i ta biała lilia,

co tak żółci nosek.

 

 

Chlew

(Anna Paszkiewicz)

Dzisiaj rano wszystkie świnki

Narobiły mnóstwo krzyku:

– Ktoś raciczek nie wyciera!

Pełno błota jest w chlewiku!

Niech się winny szybko przyzna

I nie myśli sobie czasem,

Że mieszkając z nami w chlewie,

Może zwykłym być brudasem!