Przedszkole

MARZEC

  1. „Przebudzenie po zimie”.
  2. „ W wiosennym ogrodzie”.
  3. „ Od kurnika do świątecznego koszyka”.
  4. „W świecie książek”.

 

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

  • zapoznaje się z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia
  • posługuje się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg
  • poznaje i rozumie przysłowie : „W marcu jak w garncu”
  • poznaje proces powstawania deszczu – eksperymentuje z wodą
  • obserwuje przyrodę w ogrodzie – rozpoznaje i nazwa pierwsze oznaki wiosny w najbliższym otoczeniu
  • buduje krótkie wypowiedzi na temat: „Wiosenne czynności w ogrodzie” przedstawionej na ilustracji
  • poznaje różne rośliny cebulkowe (krokus, przebiśnieg, hiacynt)
  • rozpoznaje i nazywa ptaki: skowronek, bocian, jaskółka, także po ich głosie
  • wyjaśnia znaczenie spożywania szczypiorku dla zachowania dobrego zdrowia
  • zapozna się z tradycjami wielkanocnymi; pozna określenie pisanka, święconka
  • kształtuje umiejętności rozróżniania i nazwania zwierząt hodowlanych i ich domów (buda, stajnia, kurnik)
  • rozwija spostrzegawczość słuchową– rozpoznaje głosy zwierząt wiejskich
  • kształtuje umiejętności łączenia w pary zwierząt dorosłych i młodych
  • zapozna się z zasadami prawidłowego korzystania z książek
  • przelicza do 5
  • rozwija sprawność manualną i inwencję twórczą

 

Realizacja Programu Wychowawczego:

 

WARTOŚĆ : ZDROWIE

  • Dbaj o zdrowie swoje i innych.
  • Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.

 

WARTOŚĆ: ŚRODOWISKO NATURALNE

  • Szanuj środowisko naturalne
  • Nie łam drzew.
  • Nie zrywaj roślin chronionych.

 

Wartość:  RODZINA

  • Kultywuj tradycje swojej rodziny.

 

„Marzec” Joanna Kulmowa

Marzec ma ogromny garniec.

Mieszka w nim przez cale noce,

wieje w garncu nieustannie,

syczy coś i bulgocze.

Powiedz, Marcu,

co masz w garncu?

Mam składniki różnorodne:

wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

słońce, śnieg i wodę –

z nich przyrządzam Wam pogodę.

 

 „Pierwszy kwiat wiosny” Stefania Kossuth

Przebiśniegi białe

pierwsze zakwitają,

zieloną łodyżką

śniegi przebijają.

Śnieg wokół topnieje.

Kwiatuszek się chwieje,

wiosna go wołała,

sukienkę mu dała!

 

„W naszym ogródeczku”  Hanna Zdzitowiecka

 

W naszym ogródeczku

zrobimy porządki,

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki […]

W naszym ogródeczku

posiejemy kwiatki

będą nam pachniały

fiołki i bratki,

nasturcje, goździki,

nagietki i groszek,

i ta biała lilia,

co tak żółci nosek.

 

 „Kotki marcowe” Joanna Kulmowa

Na wierzbie

nad samym rowem –

srebrne kotki marcowe.

Na deszczu i na słocie

srebrnieją im futra kocie.

Plucha

i zawierucha.

Nie ma mamy,

co wyliże brzuch do sucha.

Ale kotki marcowe nie piszczą.

Huśtają się na gałązkach.

Mruczą:

– Nareszcie wiosna!

I sierść mają coraz srebrzystszą.

 

„Zając malowany” – piosenka


1.Na kubeczku z porcelany

mieszka zając malowany.

Kiedy tylko się poruszy

to w herbacie moczy uszy.

 

Ref: Mówię Wam, mówię Wam,

co ja z tym zającem mam.

 

2. Siedzi zając na kubeczku,

lewą nogę moczy w mleczku.

Ale mleczko nie dla niego

on by wolał coś innego.

  

3.Wytarł zając mokre uszy,

zrobił cztery wielkie susy.

Usiadł w lesie na polanie

co ja teraz powiem mamie?

Co ja teraz powiem?

Co? No co?

 

„Wielkanocny koszyczek” – Zbigniew Domitroca

 

W małym koszyczku

dużo jedzenia,

które niesiemy

do poświęcenia:

chleb i wędlina,

kilka pisanek

oraz cukrowy mały baranek.

Drożdżowa babka,

sól i ser biały,

i już jest pełny

koszyczek mały…

  

„Smutna książeczka” Olga Adamowicz

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jena książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.