Przedszkole

MARZEC

1. W kinie i w teatrze
2. Przebudzenie po zimie
3. W wiosennym ogrodzie
4. Od kurnika do świątecznego koszyka


Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

– wie, czym różni się kino od teatru
– zapoznaje się z nazwami zawodów teatralnych (aktor, reżyser, scenograf)
– wie, jak należy właściwie zachować się w kinie i w teatrze
– rozpoznaje i nazwa części garderoby
– ubiera się adekwatnie do pogody
– wie, jak należy dbać o swoje zdrowie
– rozumie potrzebę ruchu na świeżym powietrzu
– rozpoznaje zjawiska atmosferyczne
– wie, co oznacza przysłowie „W marcu jak w garncu”
– rozwija umiejętność obserwacji przyrody
– dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny
– rozpoznaje pierwsze wiosenne kwiaty
– poznaje etapy sadzenia roślin
– wzbogaca zasób słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę
– rozpoznaje i nazywa ptaki: bocian, skowronek, jaskółka
– wzbogaca wiedzę na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny
– poznaje zwierzęta gospodarskie oraz ich domy
– wzbogaca wiedzę na temat zwyczajów związanych ze świętami Wielkanocnymi
– wzmacnia więzi społeczne w grupie rówieśników i w gronie rodzinnym
– rozbudza zainteresowanie literaturą dla dzieci
– rozwija umiejętność koncentracji uwagi podczas słuchania tekstu
– kształtuje umiejętność wypowiadania się
– doskonali umiejętność czekania na swoją kolej
– rozwija aparat mowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne
– doskonali umiejętności klasyfikowania przedmiotów i przeliczania
– kształtuje poczucie rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
– rozwija sprawność manualną i inwencję twórczą wykonując prace plastyczne
– doskonali umiejętność współpracy i współdziałania w grupie
– rozwija sprawność fizyczną i kształtuje prawidłową postawę ciała

 

Realizacja Programu Wychowawczego:

Wartość: ZDROWIE. Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania:
Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj często na świeżym powietrzu). Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.
Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE. Zasada: Szanuj środowisko naturalne. Normy postępowania: Nie łam drzew. Nie zrywaj roślin chronionych. Oszczędzaj wodę.
Wartość: RODZINA. Zasada: Poznaj tradycje swojej rodziny. Normy postępowania: Kultywuj tradycje swojej rodziny.

 

WIERSZE I PIOSENKI

„Magiczny świat” sł. Anna Urszula Kamińska, muz. Kalina Świątnicka-Dominici

1.Gdy w teatrze dzwonek zadzwoni,
zaraz zacznie się przedstawienie.
Na widowni siadamy cichutko
i czekamy na bajkę na scenie.

Ref.: Teatr właśnie z tego słynie,
że tu czas magicznie płynie.
Więc go z chęcią odwiedzamy,
zawsze, gdy okazję mamy!

W kinie ekran wielki rozbłyska
i w baśniowy świat nas zabiera.
Przeżywamy tu piękne przygody,
nie ruszając się nawet z fotela!

Ref.: Kino właśnie …

 

„Marzec” Agnieszka Filipkowska

W marcu zmienna jest pogoda:
trochę deszczu, słońca, śniegu.
I choć nam bałwana szkoda,
cieszą główki przebiśniegów.
Wiosna żegna sen nieśmiało,
kiedy słyszy śpiew skowronka.
I pierzynkę śniegu białą zrzuca,
budząc się na łąkach.

 

„Wiosną w ogródku” Agnieszka Filipkowska

W moim ogródku przez całą zimę
spały pod ziemią cebulki kwiatów.
Śniły o wiośnie, by gdy mróz minie,
listki i płatki pokazać światu.

Wysieję w ziemi także nasiona.
Niech wykiełkują w stronę słonka.
Podleję wodą, by się przekonać,
jaka z nich piękna wyrośnie łąka!

 

„Wiosenny ogródek” sł. Małgorzata Strzałkowska, muz. Jerzy Ostrowski

1.Już z wysoka do nas mruga
uśmiechnięta buzia słonka.
Czas w ogródku skopać grządki
na sadzonki i nasionka.
Ref.: Nasturcje, stokrotki,
marchewki, pietruszki
ucieszą nam oczy,
ucieszą nam brzuszki!
2.W świeżej i pachnącej ziemi
małe dziurki porobimy.
Tu nasionka posiejemy,
tam sadzonki posadzimy.
Ref.: Nasturcje, stokrotki…
3.Teraz ziemię podlejemy
i będziemy patrzeć z wiosną,
jak się listki rozwijają,
jak roślinki zdrowo rosną.
Ref.: Nasturcje, stokrotki…

 

„W trawie” Justyna Święcicka

Czy wiesz, co piszczy w trawie?
Nie wiesz?
To nieciekawe!
Jak to?
Tylko posłuchaj.
Słyszysz:
budzą się kwiaty i ziewają,
mrówki z mrówkami rozmawiają,
małe pajączki trzymają się za rączki.
A trawa szepcze radośnie:
– Zielona rosnę na wiosnę…

 

„Co słychać na wsi” Wanda Chotomska

Co słychać? Zależy gdzie.
Na łące słychać: – Kle, kle!
Na stawie: – Kwa, kwa!
Na polu: – Kraaa!
Przed kurnikiem: – Kukuryku!
– Ko, ko, ko, ko, ko – w kurniku.
Koło budy słychać: – Hau!
A na progu: – Miau!
A co słychać w domu,
nie powiem nikomu..

 

„Pisanki” Katarzyna Bayer

Leżą w koszyczku piękne pisaneczki
kolorowe, malowane, ładnie układane.
Pierwsza ma kropeczki,
druga gwiazdki złote,
a na trzeciej siedzi
malowany kotek.
W ten wielkanocny, wielkanocny ranek
poukładam w koszu
śliczne jajka malowane.
kolorowe pisanki

 

„Wielkanocny koszyczek” Zbigniew Domitroca

W małym koszyczku
dużo jedzenia,
które niesiemy
do poświęcenia:
chleb i wędlina,
kilka pisanek
oraz cukrowy
mały baranek.
Drożdżowa babka,
sól i ser biały,
i już jest pełny
koszyczek mały…

 

„Na Wielkanoc” sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

1.Na Wielkanoc każdy zając maluje pisanki,
a po bazie biegnie razem z cukrowym barankiem.
Ref.: La, la, la, la, la, la, z cukrowym barankiem. /x2
2.Ma kurczątko ze święconką pleciony koszyczek,
a ja wszystkim moim bliskim wesołych świąt życzę!
Ref.: La, la, la, la, la, la, wesołych świąt życzę. /x2