MARZEC
1. W kinie i w teatrze
2. Przebudzenie po zimie
3. W wiosennym ogrodzie
4. Od kurnika do świątecznego koszyka
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– wie, czym różni się kino od teatru
– zapoznaje się z nazwami zawodów teatralnych (aktor, reżyser, scenograf)
– wie, jak należy właściwie zachować się w kinie i w teatrze
– rozpoznaje i nazwa części garderoby
– ubiera się adekwatnie do pogody
– wie, jak należy dbać o swoje zdrowie
– rozumie potrzebę ruchu na świeżym powietrzu
– rozpoznaje zjawiska atmosferyczne
– wie, co oznacza przysłowie „W marcu jak w garncu”
– rozwija umiejętność obserwacji przyrody
– dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny
– rozpoznaje pierwsze wiosenne kwiaty
– poznaje etapy sadzenia roślin
– wzbogaca zasób słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę
– rozpoznaje i nazywa ptaki: bocian, skowronek, jaskółka
– wzbogaca wiedzę na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny
– poznaje zwierzęta gospodarskie oraz ich domy
– wzbogaca wiedzę na temat zwyczajów związanych ze świętami Wielkanocnymi
– wzmacnia więzi społeczne w grupie rówieśników i w gronie rodzinnym
– rozbudza zainteresowanie literaturą dla dzieci
– rozwija umiejętność koncentracji uwagi podczas słuchania tekstu
– kształtuje umiejętność wypowiadania się
– doskonali umiejętność czekania na swoją kolej
– rozwija aparat mowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne
– doskonali umiejętności klasyfikowania przedmiotów i przeliczania
– kształtuje poczucie rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
– rozwija sprawność manualną i inwencję twórczą wykonując prace plastyczne
– doskonali umiejętność współpracy i współdziałania w grupie
– rozwija sprawność fizyczną i kształtuje prawidłową postawę ciała
Realizacja Programu Wychowawczego:
Wartość: ZDROWIE. Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania:
Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj często na świeżym powietrzu). Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.
Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE. Zasada: Szanuj środowisko naturalne. Normy postępowania: Nie łam drzew. Nie zrywaj roślin chronionych. Oszczędzaj wodę.
Wartość: RODZINA. Zasada: Poznaj tradycje swojej rodziny. Normy postępowania: Kultywuj tradycje swojej rodziny.
WIERSZE I PIOSENKI
„Magiczny świat” sł. Anna Urszula Kamińska, muz. Kalina Świątnicka-Dominici
1.Gdy w teatrze dzwonek zadzwoni,
zaraz zacznie się przedstawienie.
Na widowni siadamy cichutko
i czekamy na bajkę na scenie.
Ref.: Teatr właśnie z tego słynie,
że tu czas magicznie płynie.
Więc go z chęcią odwiedzamy,
zawsze, gdy okazję mamy!
W kinie ekran wielki rozbłyska
i w baśniowy świat nas zabiera.
Przeżywamy tu piękne przygody,
nie ruszając się nawet z fotela!
Ref.: Kino właśnie …
„Marzec” Agnieszka Filipkowska
W marcu zmienna jest pogoda:
trochę deszczu, słońca, śniegu.
I choć nam bałwana szkoda,
cieszą główki przebiśniegów.
Wiosna żegna sen nieśmiało,
kiedy słyszy śpiew skowronka.
I pierzynkę śniegu białą zrzuca,
budząc się na łąkach.
„Wiosną w ogródku” Agnieszka Filipkowska
W moim ogródku przez całą zimę
spały pod ziemią cebulki kwiatów.
Śniły o wiośnie, by gdy mróz minie,
listki i płatki pokazać światu.
Wysieję w ziemi także nasiona.
Niech wykiełkują w stronę słonka.
Podleję wodą, by się przekonać,
jaka z nich piękna wyrośnie łąka!
„Wiosenny ogródek” sł. Małgorzata Strzałkowska, muz. Jerzy Ostrowski
1.Już z wysoka do nas mruga
uśmiechnięta buzia słonka.
Czas w ogródku skopać grządki
na sadzonki i nasionka.
Ref.: Nasturcje, stokrotki,
marchewki, pietruszki
ucieszą nam oczy,
ucieszą nam brzuszki!
2.W świeżej i pachnącej ziemi
małe dziurki porobimy.
Tu nasionka posiejemy,
tam sadzonki posadzimy.
Ref.: Nasturcje, stokrotki…
3.Teraz ziemię podlejemy
i będziemy patrzeć z wiosną,
jak się listki rozwijają,
jak roślinki zdrowo rosną.
Ref.: Nasturcje, stokrotki…
„W trawie” Justyna Święcicka
Czy wiesz, co piszczy w trawie?
Nie wiesz?
To nieciekawe!
Jak to?
Tylko posłuchaj.
Słyszysz:
budzą się kwiaty i ziewają,
mrówki z mrówkami rozmawiają,
małe pajączki trzymają się za rączki.
A trawa szepcze radośnie:
– Zielona rosnę na wiosnę…
„Co słychać na wsi” Wanda Chotomska
Co słychać? Zależy gdzie.
Na łące słychać: – Kle, kle!
Na stawie: – Kwa, kwa!
Na polu: – Kraaa!
Przed kurnikiem: – Kukuryku!
– Ko, ko, ko, ko, ko – w kurniku.
Koło budy słychać: – Hau!
A na progu: – Miau!
A co słychać w domu,
nie powiem nikomu..
„Pisanki” Katarzyna Bayer
Leżą w koszyczku piękne pisaneczki
kolorowe, malowane, ładnie układane.
Pierwsza ma kropeczki,
druga gwiazdki złote,
a na trzeciej siedzi
malowany kotek.
W ten wielkanocny, wielkanocny ranek
poukładam w koszu
śliczne jajka malowane.
kolorowe pisanki
„Wielkanocny koszyczek” Zbigniew Domitroca
W małym koszyczku
dużo jedzenia,
które niesiemy
do poświęcenia:
chleb i wędlina,
kilka pisanek
oraz cukrowy
mały baranek.
Drożdżowa babka,
sól i ser biały,
i już jest pełny
koszyczek mały…
„Na Wielkanoc” sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
1.Na Wielkanoc każdy zając maluje pisanki,
a po bazie biegnie razem z cukrowym barankiem.
Ref.: La, la, la, la, la, la, z cukrowym barankiem. /x2
2.Ma kurczątko ze święconką pleciony koszyczek,
a ja wszystkim moim bliskim wesołych świąt życzę!
Ref.: La, la, la, la, la, la, wesołych świąt życzę. /x2
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl