LUTY
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– utrwala nazwy instrumentów muzycznych
– wzbogaca wiadomości na temat dawnych i współczesnych przedmiotów służących do odtwarzania muzyki
– doskonali umiejętność gry na instrumentach
– kształtuje wrażliwość i pamięć muzyczną
– rozwija umiejętność wyrażania ruchem treści piosenki
– kształtuje umiejętność rozróżniania i nazywania różnych emocji oraz nastrojów w muzyce
– poznaje litery: n, N, w, W, p, P, j, J oraz odtwarza ich kształty
– układa schematy i modele wybranych słów
– wyodrębniania poznane głoski w nagłosie, wygłosie
– utrwala poznane litery drukowane i pisane, wielkie i małe
– doskonali umiejętność czytania
– rozpoznaje i pisze po śladzie liczbę 10
– zapoznaje się ze znakiem równości
– wzbogaca wiadomości na temat bogactw naturalnych oraz podwodnych zwierząt
– doskonali umiejętność przeliczania i porównywania liczby elementów
– rozwija umiejętność układania rytmów
– doskonali orientację w przestrzeni
– wzbogaca wiadomości na temat planet w Układzie Słonecznym oraz Księżyca
– poszerza wiedzę na temat dinozaurów
– wie, kim jest archeolog i paleontolog
– rozwija umiejętność uważnego słuchania i wypowiadania się pełnymi zdaniami na określony temat
– utrwala nazwy figur geometrycznych
– rozwija umiejętność zgodnej współpracy w grupie podczas różnych aktywności
– doskonali umiejętność czekania na swoją kolej
– rozwija sprawność fizyczną i kształtuje prawidłową postawę ciała
– rozwija kreatywność i wyobraźnię podczas tworzenia prac plastycznych
Realizacja Programu Wychowawczego:
Wartość: KULTURA BYCIA. Zasada: Bądź kulturalny. Normy postępowania:
Używaj form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. Słuchaj, gdy ktoś mówi, nie przerywaj. Nie niszcz (zabawek, przedmiotów, pracy innych).
Wartość: KONTAKTY RÓWIEŚNICZE. Zasada: Kontroluj swoje zachowanie / Bądź koleżeński. Normy postępowania: Wyrażaj swoje emocje w sposób zrozumiały i akceptowany przez innych. Zwróć się z problemem do nauczyciela. Słuchaj, co mówią inni, spokojnie oczekuj na swoją kolej. Ciesz się z własnych sukcesów, doceniaj sukcesy innych.
„Orkiestra” Zofia Poletyło
Szykowała się orkiestra
Na wielki bal, na sylwestra.
Przyszły różne instrumenty
– Od strunowych aż do dętych.
Każdy ma niezłomną wolę
Zagrać dziś swą wielką rolę.
Każdy chce być najważniejszy
I ten większy, i ten mniejszy.
Więc stroją się jak należy
– Tylko talerzom nie zależy.
A inni – do kłótni mają chęci,
A inni wciąż się spierać wolą
O to, kto może zagrać solo.
– Skrzypce chcą wieźć prym w zespole.
– Altówka jest zła na wiolę.
Trąbka kłóci się z fagotem
I mówi, że zagra potem.
Wiolonczela miękko kwili:
– Dajcie mi głos moi mili!
Tylko perkusja – trzask! prask!
Jej się nie spieszy – ona ma czas.
Zahuczała wielka trąba:
– Jak ja zagram – będzie bomba!
Głos zabrał angielski rożek
– On też solo zagrać może.
Kontrabas ma kłopot z chrypką
– Mogę grać, lecz nie za szybko.
Klarnet szturchnął bęben w bok,
Że już za chwilę Nowy Rok.
I nie wiadomo, co byłoby dalej.
– Może by się dłużej spierali
– Lecz wszedł dyrygent i po chwili
Wszyscy się grzecznie ustawili.
Już wodzirej wspiął się na palce
– Chciał zacząć bal wiedeńskim walcem
Lecz pan dyrygent spojrzał zezem
– I bal rozpoczął – polonezem.
„Fortepian” Wanda Chotomska
Kto mieszka w fortepianie?
– Muzyka – mówi brat.
A mnie się zdaje, że ptaki,
a mnie się zdaje, że wiatr…
I deszcz z ogrodu przyszedł,
wykąpał wszystkie drzewa,
a teraz wszedł w fortepian
i słyszę go, jak śpiewa.
I żaba się znalazła!
Wiedziałem, że ją znajdę –
ta sama, co mi wczoraj
uciekła pod werandę.
I świerszcz ma tu mieszkanie,
i nabzdyczona pszczoła,
i konie rozpędzone,
i wielki dzwon z kościoła.
Rozhuśtał się wysoko
i dzwoni, dzwoni, dzwoni,
a konie pędzą drogą,
bo słyszę tętent koni…
Muzyka tutaj mieszka?
– Muzyka – mówi brat.
A ja nasz ogród słyszę
i wieś, i cały świat!
„Panie z Wiolinowa” sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
„Egipskie rafy koralowe” Anna Paszkiewicz
Wody Morza Czerwonego
Kryją cuda wyjątkowe:
Wielobarwne, różnorodne,
Piękne rafy koralowe.
Zamieszkują je jeżowce
I drapieżne ośmiornice,
Żółwie, płaszczki i meduzy
Oraz licznych ryb ławice.
Kto nurkować nie potrafi,
Może dziwy niesłychane
Pooglądać, siedząc w łodzi
I zerkając przez dno szklane.
„Dżdżownica” Agnieszka Frączek
Czy gdy ktoś mieszka, tak jak pan kret,
w błotnistym mroku, pod ziemią het,
to może liczyć na tłum sąsiadów?
Czy po sąsiadach tam ani śladu?
I czy w ogóle na dźwięk tych słów:
„Mieszkam pod miastem” ten albo ów
pomyśli, choćby przez chwilki pół,
że „pod” oznacza dosłownie: „w dół”?
I czy ktoś jeszcze, tak jak pan kret,
z miłą by chęcią pod ziemię zszedł
i klitką w błocie by się zachwycał?
Jasne!
Kto taki?
Pani dżdżownica.
„Układ Słoneczny” Ewa Dafner
Układ Słoneczny z butów wyrywa:
SŁOŃCE i osiem planet ukrywa!
Najpierw na scenę wjeżdża MERKURY,
co ma na sobie dziwne struktury!
Potem WENUS sunie śmiało –
ta urody ma niemało!
Tuż za WENUS stoi ZIEMIA –
na niej ciągle się coś zmienia!
MARS kolejną jest planetą –
nie pomylcie go z kometą!
Wielki JOWISZ za nim bieży –
temu podziw się należy!
Jest i SATURN w swym pierścieniu,
za JOWISZEM krąży w cieniu!
Za SATURNEM, URAN znajdziesz.
Potem NEPTUN Cię dopadnie!
NEPTUN to ostatni obiekt,
co w układzie ma swój obieg!
„Pan Astronom mówi o Księżycu” Wanda Chotomska
– Dookoła Ziemi
ciągle sobie biega
Księżyc – naszej Ziemi
najbliższy kolega.
Cały miesiąc musi
biegać dookoła,
zanim raz okrążyć
naszą Ziemię zdoła.
Słońce go oświetla –
tam gdzie Słońce zerka,
światło się odbija
tak jak od lusterka.
Sam Księżyc nie świeci,
to, co widać z Ziemi,
jest właśnie odbiciem
słonecznych promieni.
„W kosmosie” sł. Anna Urszula Kamińska, muz. Katarzyna Waszkiewicz
„Dinozaury nie wymarły” Rafał Witek
Gdzie nie pójdę, gdzie nie zajrzę –
dinozaur na dinozaurze.
W każdym sklepie z zabawkami –
nowy dział z dinozaurami.
Od Sopotu aż do Lądka
mnożą się dinozaurzątka.
Takie mają – bestie – wzięcie,
że nie w głowach im ginięcie!
Grają w filmach, kłapią kłami –
zamiast wymrzeć… są gwiazdami!
„Świat dinozaurów” Marcin Przewoźniak
Tego żarłoka, Diplodoka,
Tyranozaur nie spuszcza z oka.
Diplodok musi zwiać przed potworem
I przed drapieżnym małym Raptorem.
Tam Triceratops przeżuwa liście.
Raptor zjeść chciałby go oczywiście,
Lecz Triceratops ma wygląd srogi:
Pancerz jak kołnierz, trzy wielkie rogi!
Patrz, Stegozaur, wyszedł na słońce.
Płyty na grzbiecie, w ogonie kolce.
Wraz z Brontozaurem, gadem-wieżowcem
Żują listeczki jak wielkie owce.
W górze latają we wszystkie strony
Pterodaktyle, pteranodony,
Ich smocze cienie po falach płyną.
Nad Ichtiozarów morską głębiną.
Świat, w którym rządzą zęby, pazury…
Trochę ciekawy, trochę ponury.
Tyle w nim żyło zwierząt wspaniałych.
Ciekawe, gdzie się wszystkie podziały?
Piosenki o literach i liczbach:
„N, n” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
Posłuchamy, zaśpiewamy,
Dziś literę N poznamy!
Nuty nucą kołysanki,
pioseneczki, wyliczanki
i na cały głos, od rana
nowe nuty – dana, dana!
Każda z nich inaczej brzmi,
Do-re-mi. Na nuty trzy…
„W, w” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę W poznamy!
Przez Warszawę płynie Wisła.
Woda w Wiśle trochę wyschła.
Woła wilk i węgorz młody:
Chmuro, chmuro, więcej wody!
Wody nam do Wisły wlej,
aż się cała zmieścisz w niej!
„P, p” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę P poznamy!
Pędzi pociąg po planecie.
Pociąg jest pospieszny przecież.
Pociąg pełen psów i pączków
Pomidorów i pajączków.
A na przodzie pięknie lśni
chorągiewka – tak jak P!
„J, j” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę J poznamy!
Każdy pewnie w niej zobaczy:
ma laseczkę albo haczyk.
A ci, którzy J szukają,
znajdą je w wyrazie jajo!
Jabłko, jama, Jurek, jeż –
i w wyrazie jutro też.
„Dziesięć” sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jerzy Ostrowski
Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!
Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?
Do okrągłej tarczy strzała chce dolecieć.
Jeden połącz z zerem: tak powstanie DZIESIĘĆ.
JEDEN–DWA–TRZY–CZTERY–PIĘĆ–SZEŚĆ–SIEDEM–OSIEM
DZIEWIĘĆ, DZIESIĘĆ małych palców gra na nosie.
Liczyć już potrafisz, wszystko jest w porządku!
Trafiasz w środek tarczy! To jest strzał w DZIESIĄTKĘ.
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl