Przedszkole

 

Luty

1. Wszystko jest muzyką.

2. Pod zimą, pod wodą.

3. W kosmosie.

4. Prehistoryczny świat.

5. W kinie i teatrze.

Dzieci zdobywają następujące wiadomości i umiejętności:

  • poznanie źródeł pochodzenia rożnych dźwięków, rozwijanie percepcji słuchowej, kształtowanie wrażliwości na dźwięki i muzykę,
  • wyjaśnienie i utrwalenie znajomości pojęć dyrygent, orkiestra, batuta,
  • poznanie i utrwalenie nazw instrumentów, utrwalenie wiedzy na temat muzyki wokół nas,
  • poznanie wieloznaczności słowa skarb, doskonalenie umiejętności wyrażania słowami myśli i uczuć, rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych, doskonalenie motoryki małej, wdrażanie do dostrzegania wartości niematerialnych w życiu człowieka,
  • poszerzanie wiedzy na temat Ziemi, kosmosu, następstwa czasu, kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów przyrodniczych, kształtowanie postawy otwartej na działanie, budowanie poczucia własnej tożsamości,
  • wzbogacanie słownictwa czynnego o nazwy związane z kosmosem, utrwalenie znaczenia pojęć kosmos, Układ Słoneczny, planety, rozwijanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości, rozwijanie zainteresowania naukami przyrodniczymi,
  • utrwalenie wiedzy na temat pojazdów kosmicznych, kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, wyobraźni, utrwalanie umiejętności pracy w zespole i zgodnej komunikacji,
  • poznanie nazw zawodów: archeolog, paleontolog, wzbogacenie słownictwa czynnego,
  • rozwijanie umiejętności analizy sylabowej, kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od faktów w literaturze, kształtowanie postawy szacunku wobec pracy i różnych zawodów, zachęcanie do dbałości o dobra kultury,
  • utrwalenie wiedzy o świecie prehistorycznym oraz nazw poznanych zawodów związanych z jego poznawaniem, rozwijanie kreatywności, wyobraźni, ćwiczenie zmysłu dotyku, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, aktywnej zabawy,
  • poszerzenie wiedzy na temat kina i teatru oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych, utrwalanie umiejętności dostosowywania stroju do sytuacji, kształtowanie umiejętności rozróżniania typów lalek teatralnych (pacynka, kukiełka, marionetka), kształtowanie postawy otwartości,
  • poznanie i utrwalenie nazw zawodów pracowników teatru i kina, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, ćwiczenie umiejętności odróżniania zdania pytającego od oznajmującego, kształtowanie logicznego myślenia, uświadomienie wartości wspólnej pracy nad projektem typu film, przedstawienie;

 

REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Wartość: KULTURA BYCIA. Zasada: Bądź kulturalny. Normy postępowania: 1. Pamiętaj o witaniu i żegnaniu się – odpowiednio używaj wyrażeń: „dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”. 2. Nie niszcz (zabawek, przedmiotów, pracy innych).

Wartość: BEZPIECZEŃSTWO Zasada: Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych. Normy postępowania: 1. Akceptujemy cię takiego, jakim jesteś. 2. Dziel się swoimi wątpliwościami. 3. Mów o swoich uczuciach (odczuciach). 4. Zawsze będziesz wysłuchany.

Wartość: KONTAKTY RÓWIEŚNICZE. Zasada: Kontroluj swoje zachowanie / Bądź koleżeński. Normy postepowania: 1. Z godnością przyjmuj porażki. 2. Wyrażaj swoje emocje w sposób zrozumiały i akceptowany przez innych.

Pojazd kosmiczny

Anna Edyk-Psut

 

Jesteś zdrowy i odważny?

Możesz nim polecieć w gwiazdy,

Bo pojazdy takie mogą

Podróżować Mleczną Drogą.

Możesz planet zwiedzić osiem

Lub się spotkać z kimś w kosmosie.

Kto to będzie? Mnie nie pytaj,

Pewnie… pan kosmita.

Startujemy!

sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Robert Dziekański

 

1. Spójrz w dół! Planeta Ziemia

błękitna jest od wody,

a lasy i wzniesienia

dodają jej urody.

Ref.: Zrobię dziś kosmiczny pojazd z prostokąta:

jeden trójkąt w górze dodam, dwa po bokach.

Niech rakieta mknie po niebie – to nie żart!

Cztery, trzy, dwa, jeden, zero, start!

2. Pędzimy Drogą Mleczną,

mijając gwiazd miliony,

gdzie Układ jest Słoneczny

w kosmosie nieskończonym.

Ref.: Zrobię dziś kosmiczny pojazd z prostokąta…

3. Gdy z Ziemi patrzysz w gwiazdy,

na Księżyc czy planetę,

szczególik dojrzysz każdy,

zerkając przez lunetę.

Ref.: Zrobię dziś kosmiczny pojazd z prostokąta…

 

Na zieloną trawkę

Urszula Kozłowska

 

Mówią, że z powodu aury

wyginęły dinozaury,

że podobno, nie inaczej,

jest to wynik zlodowaceń.

A ja wcale w to nie wierzę!

Żeby takie wielkie zwierzę

byle zimy nie przetrwało…?!

Toż to bzdura jakich mało!

Wiecie, jak wygląda sprawa…?

Wszędzie się skończyła trawa,

więc zmieniły żerowisko

I wyniosły się… To wszystko!

Gdzie…? Do innej galaktyki,

tam gdzie bujne są trawniki.

Świeżą trawkę smakowitą

wyjadają dziś kosmitom.

 

Przedszkolny teatrzyk

sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska

 

1. Dzień w przedszkolu – wyjątkowy,

mamy istny zawrót głowy!

W naszej sali się zjawiło

pudło, co kostiumy kryło!

Niechaj każdy swój wybiera

i przedszkolny zróbmy teatr!

Ref.: Aktorami zostaniemy,

ćwiczyć pamięć swą będziemy.

Aktor wzruszy i rozśmieszy,

i grać będzie w blasku fleszy.

2. Ola wdzianko ma czerwone,

Jacek – uszy, nos, ogonek.

Zosia – duże okulary.

W tle zrobimy domek stary.

Chodźmy już, u pani zbiórka,

Czerwonego grać Kapturka!

Ref.: Aktorami zostaniemy…

3. Tomek ma tygrysie paski.

Ala, Franek – piękne maski.

Tu różowy jest prosiaczek.

Miś czerwony ma kubraczek.

Występ to nie lada gratka,

bo zagramy dziś Puchatka!

Ref.: Aktorami zostaniemy…