Przedszkole

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

GRUPA IV – „PSZCZÓŁKI”

STYCZEŃ

Tematyka tygodnia:

  1. Sporty zimowe
  2. Dzień Babci i Dziadka
  3. Karnawał
  4. Wszystko jest muzyką

Dziecko zdobywa następujące umiejętności:

poznanie zasad sportowego zachowania,
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć,
poszerzenie słownictwa obcojęzycznego,
doskonalenie aparatu mowy oraz umiejętności wypowiadania się na określony temat, , wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na sankach oraz podczas zabaw na śniegu i lodzie
doskonalenie umiejętności liczenia,
doskonalenie umiejętności odwzorowywania,

poznanie wybranych utworów z repertuaru muzyki klasycznej,

poznanie nazw olimpijskich dyscyplin sportowych,

poznanie znaczenia słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych,

uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych

utrwalanie nazw członków rodziny i poznawanie relacji ich łączących,

doskonalenie umiejętności klasyfikacji,
doskonalenie umiejętności liczenia,
zachęcanie do udziału w eksperymentach,

zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami

poznanie znaczenia słowa karnawał, poznanie znaczenia słów: przebranie, ubranie,

wzbogacanie słownictwa (konfetti, serpentyna), |
doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 0–6,

wprowadzenie pojęcia zero,

rozwijanie umiejętności słuchania ze

zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej,
poszerzanie doświadczeń plastycznych,

poznanie źródeł pochodzenia różnych dźwięków,
rozwijanie percepcji słuchowej,
kształtowanie wrażliwości na dźwięki i muzykę,

wyjaśnienie i utrwalenie pojęć dyrygent, orkiestra, batuta,
poznanie i utrwalenie nazw instrumentów,

doskonalenie umiejętności układania i kontynuowania rytmów,
kształtowanie umiejętności deszyfrowania kodów,

utrwalenie wiedzy na temat muzyki wokół nas.

 

RELAIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:

Wartość: KULTURA BYCIA –  Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom).

Wartość: BEZPIECZEŃSTWO – Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych.

Wartość: RODZINA – Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych, bierz aktywny udział w obchodach świąt rodzinnych

 

Trudne pytanie

(Barbara Czarnik)

Drogie dzieci,

Kto odgadnie,

Co potrzebne jest,

Gdy spadnie

Pierwszy śnieg?

Co potrzebne,

Kiedy zima

Już na dobre

Rozpoczyna

Nowy bieg?

Czapki, swetry,

Rękawiczki?

Szale, futra

Czy trzewiczki?

Może kołdry

I pierzyna

Są potrzebne,

Gdy mróz trzyma?

Mam nadzieję,

że zgadniecie…

Domyślacie się?

Już wiecie?!

Kiedy zima nas przywita,

Drodzy chłopcy i dzieweczki,

To najbardziej jest potrzebny

Dobry humor i… saneczki!

 

Jestem złotą rybką

(sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko)

 

  1. Jestem złotą rybką

dla babci i dziadka

Spełniam ich życzenia,

bo to sprawa łatwa.

Ref.: Na, na, na, na,

na, na, na, na, na.

Spełniam ich życzenia,

bo to sprawa łatwa.

 

  1. Dam im gwiazdkę z nieba

na małym obrazku.

Zrobię czary mary,

by nabrała blasku.

Ref.: Na, na, na, na,

na, na, na, na, na.

Zrobię czary-mary,

by nabrała blasku.

 

  1. Potem ich zabiorę

na spacer do lasu,

bo na nudę ze mną

nigdy nie ma czasu.

Ref.: Na, na, na, na,

na, na, na, na, na.

Bo na nudę ze mną

nigdy nie ma czasu.

 

Przyjęcie

(Dorota Gellner)

 

Na przyjęcie się wybieram,

wszystkie szafy więc otwieram.

Co mam włożyć? To czy to?

Dwie kokardy wziąć, czy sto?

Spodnie w kratkę, czy też w kropki?

Zamiast butów może wrotki?

Tak się męczę, tak się staram,

wkładam cztery bluzki na raz.

Do żurnala ciągle zerkam –

może lepiej pójść w lakierkach?

Może w bluzce od piżamy?

Albo w nowej sukni mamy?

Czy na żółtym kapeluszu

mam posadzić kota z pluszu?

Wszystko to za długo trawa!

Zegar bije – raz i dwa!

Już przyjęcie się skończyło

a mnie wcale tam nie było!

 

Wiejska muzyka

(Józef Chociszewski)

 

W każdej wiosce jest kapela,

Która wszystkich rozwesela;

W niej to wszelakie zwierzęta

Mają swoje instrumenta:

Kaczka kwacze, wrona kracze,

Koza meczy, owca beczy,

A na płocie sroka skrzeczy,

Wróbel ćwierka, dzięcioł puka,

Kukułeczka w lesie kuka,

Bocian w gnieździe swym klekoce,

Żaba w stawie tam rechoce,

Kogut pieje: „Kukuryku!”,

Gołąb grucha w gołębniku,

Kura gdacze, zniósłszy jaja,

Indyk indyczęta łaje,

Tu na zmianę psy szczekają,

Konie rżeniem się witają,

Krówka w stajni porykuje,

A wół basem jej wtóruje.

By muzyce dodać siły,

By jej głosy się zgodziły,

Na podwórku Antek staje

I zwierzętom rytm podaje.

 

Wszystko gra!

(sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski)

 

  1. Słowik tysiąc zna piosenek,

dzięcioł stuka jak w bębenek.

Dzwon na wieży liczy czas.

Dźwięki słyszy każdy z nas.

Ref.: Wróbel – ćwir!

A wrona – kra!

Wszystko gra!

Wszystko gra!

 

  1. O patelnię łyżka dzwoni.

Trąbi w trąby stado słoni./

A kot bury popis dał.

Bo na dachu zrobił: miaaauuu!

Ref.: Wróbel – ćwir!…

 

  1. Ta melodia jest jak z baśni.

Ta – spokojna. Hej, nie zaśnij!

A ta jakoś strasznie brzmi.

Czy ktoś rękę poda mi?

Ref.: Wróbel – ćwir!…