ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
GRUPA IV – „PSZCZÓŁKI”
STYCZEŃ
Tematyka tygodnia:
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
poznanie zasad sportowego zachowania,
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć,
poszerzenie słownictwa obcojęzycznego,
doskonalenie aparatu mowy oraz umiejętności wypowiadania się na określony temat, , wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na sankach oraz podczas zabaw na śniegu i lodzie
doskonalenie umiejętności liczenia,
doskonalenie umiejętności odwzorowywania,
poznanie wybranych utworów z repertuaru muzyki klasycznej,
poznanie nazw olimpijskich dyscyplin sportowych,
poznanie znaczenia słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych,
uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych
utrwalanie nazw członków rodziny i poznawanie relacji ich łączących,
doskonalenie umiejętności klasyfikacji,
doskonalenie umiejętności liczenia,
zachęcanie do udziału w eksperymentach,
zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami
poznanie znaczenia słowa karnawał, poznanie znaczenia słów: przebranie, ubranie,
wzbogacanie słownictwa (konfetti, serpentyna), |
doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 0–6,
wprowadzenie pojęcia zero,
rozwijanie umiejętności słuchania ze
zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej,
poszerzanie doświadczeń plastycznych,
poznanie źródeł pochodzenia różnych dźwięków,
rozwijanie percepcji słuchowej,
kształtowanie wrażliwości na dźwięki i muzykę,
wyjaśnienie i utrwalenie pojęć dyrygent, orkiestra, batuta,
poznanie i utrwalenie nazw instrumentów,
doskonalenie umiejętności układania i kontynuowania rytmów,
kształtowanie umiejętności deszyfrowania kodów,
utrwalenie wiedzy na temat muzyki wokół nas.
RELAIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:
Wartość: KULTURA BYCIA – Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom).
Wartość: BEZPIECZEŃSTWO – Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych.
Wartość: RODZINA – Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych, bierz aktywny udział w obchodach świąt rodzinnych
Trudne pytanie
(Barbara Czarnik)
Drogie dzieci,
Kto odgadnie,
Co potrzebne jest,
Gdy spadnie
Pierwszy śnieg?
Co potrzebne,
Kiedy zima
Już na dobre
Rozpoczyna
Nowy bieg?
Czapki, swetry,
Rękawiczki?
Szale, futra
Czy trzewiczki?
Może kołdry
I pierzyna
Są potrzebne,
Gdy mróz trzyma?
Mam nadzieję,
że zgadniecie…
Domyślacie się?
Już wiecie?!
Kiedy zima nas przywita,
Drodzy chłopcy i dzieweczki,
To najbardziej jest potrzebny
Dobry humor i… saneczki!
Jestem złotą rybką
(sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko)
dla babci i dziadka
Spełniam ich życzenia,
bo to sprawa łatwa.
Ref.: Na, na, na, na,
na, na, na, na, na.
Spełniam ich życzenia,
bo to sprawa łatwa.
na małym obrazku.
Zrobię czary mary,
by nabrała blasku.
Ref.: Na, na, na, na,
na, na, na, na, na.
Zrobię czary-mary,
by nabrała blasku.
na spacer do lasu,
bo na nudę ze mną
nigdy nie ma czasu.
Ref.: Na, na, na, na,
na, na, na, na, na.
Bo na nudę ze mną
nigdy nie ma czasu.
Przyjęcie
(Dorota Gellner)
Na przyjęcie się wybieram,
wszystkie szafy więc otwieram.
Co mam włożyć? To czy to?
Dwie kokardy wziąć, czy sto?
Spodnie w kratkę, czy też w kropki?
Zamiast butów może wrotki?
Tak się męczę, tak się staram,
wkładam cztery bluzki na raz.
Do żurnala ciągle zerkam –
może lepiej pójść w lakierkach?
Może w bluzce od piżamy?
Albo w nowej sukni mamy?
Czy na żółtym kapeluszu
mam posadzić kota z pluszu?
Wszystko to za długo trawa!
Zegar bije – raz i dwa!
Już przyjęcie się skończyło
a mnie wcale tam nie było!
Wiejska muzyka
(Józef Chociszewski)
W każdej wiosce jest kapela,
Która wszystkich rozwesela;
W niej to wszelakie zwierzęta
Mają swoje instrumenta:
Kaczka kwacze, wrona kracze,
Koza meczy, owca beczy,
A na płocie sroka skrzeczy,
Wróbel ćwierka, dzięcioł puka,
Kukułeczka w lesie kuka,
Bocian w gnieździe swym klekoce,
Żaba w stawie tam rechoce,
Kogut pieje: „Kukuryku!”,
Gołąb grucha w gołębniku,
Kura gdacze, zniósłszy jaja,
Indyk indyczęta łaje,
Tu na zmianę psy szczekają,
Konie rżeniem się witają,
Krówka w stajni porykuje,
A wół basem jej wtóruje.
By muzyce dodać siły,
By jej głosy się zgodziły,
Na podwórku Antek staje
I zwierzętom rytm podaje.
Wszystko gra!
(sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski)
dzięcioł stuka jak w bębenek.
Dzwon na wieży liczy czas.
Dźwięki słyszy każdy z nas.
Ref.: Wróbel – ćwir!
A wrona – kra!
Wszystko gra!
Wszystko gra!
Trąbi w trąby stado słoni./
A kot bury popis dał.
Bo na dachu zrobił: miaaauuu!
Ref.: Wróbel – ćwir!…
Ta – spokojna. Hej, nie zaśnij!
A ta jakoś strasznie brzmi.
Czy ktoś rękę poda mi?
Ref.: Wróbel – ćwir!…
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl