GRUDZIEŃ
1. Wiadomość z daleka
2. Zima tuż-tuż
3. Przygotowania do świąt
4. Hej, kolęda, kolęda
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
• Poznaje zawód listonosza, szanuje osoby pracujące w różnych zawodach,
• Poznaje funkcje i różne rodzaje telefonów,
• Rozwija umiejętność wypowiadania się na określony temat,
• Rozwija wyobraźnię i umiejętności konstrukcyjne,
• Utrwala pojęcia: duży, mały, rozwija umiejętności rozróżniania przedmiotów,
• Zapoznaje się z instrumentem dętym,
• Kształci wrażliwość muzyczną,
• Rozwija umiejętności wokalne,
• Poznaje tradycje i historie związane ze Świętami Bożego Narodzenia,
• Poznaje potrawy Wigilijne,
• Poznaje piosenki z repertuaru dziecięcego o tematyce świątecznej,
• Poznaje różne ozdoby choinkowe,
• Doskonali liczenie w zakresie 5 oraz umiejętności klasyfikacji,
• Zna sposoby ochrony przed zimnem,
• Rozpoznaje części odzieży, podaje ich nazwy,
• Zna cechy zimowego krajobrazu,
• Rozwija motorykę małą i dużą,
• Poznaje figurę geometryczną-trójkąt,
• Doskonali umiejętność odwzorowywania,
• Poznaje właściwości śniegu i lodu,
Realizacja Programu Wychowawczego:
Wartość: BEZPIECZEŃSTWO (Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych: w sali, łazience, ogrodzie przedszkolnym. Nie oddalaj się od grupy, informuj dorosłych o swoim samopoczuciu, emocjach).
Wartość: RODZINA (Poznaj, kultywuj tradycje swojej rodziny, bierz aktywny udział w obchodach rodzinnych świąt, wykonuj polecenia dorosłych. Poznaj imiona członków swojej rodziny).
Piosenki:
Koperta z wiadomością- Marlena Szeląg
Mam kopertę z wiadomością,
uśmiech się w niej skrywa.
Już koperta z przyjemnością
do ciebie przybywa.
Wesoła poczta
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Robert Dziekański
Papier, mazak, pisu-pis!
Napiszemy mamie list.
Znaczek, stempel, puk-puk-puk!
Żeby list wyruszyć mógł!
Ref.: Wielkim autem, patrzcie wszyscy:
jadą paczki, jadą listy.
Są życzenia, pozdrowienia
i prezenty, i marzenia!
Dzwoni ktoś do drzwi: ding-dong!
Czy dorośli w domu są?
Listonoszu, co dasz mi?
Oto paczka, oto list!
Ref.: Wielkim autem…
Wielka paczka, pyk-pyk-pyk!
Co tam w środku może być?
Może książka albo dwie,
może klocki, może nie?
Ref.: Wielkim autem…
Papier, karton, kszy-kszy-kszy!
Hej, czy ktoś pomoże mi?
Nożyczkami szest-szest-szest!
W środku dla mnie prezent jest!
Ref.: Wielkim autem…
Stoi tu choinka Sł. i muz. Tradycyjne
Stoi, stoi tu choinka
Świeczki palą się. 2x
A w serduszku taka radość,
Aż się śpiewać chce. 2X
Miłe drzewko, oj mile,
Niech się świeci tu. 2x
Piękna, piękna choineczka,
Taka jak ze snu. 2x
Wiersze:
Zima Lech Konopiński
Gdy zima do nas przychodzi
ze śniegiem, wiatrem i mrozem,
dziwią się starsi i młodzi,
że świat tak zmieniać się może.
A ja się cieszę szalenie,
z radości skaczę jak zając,
gdy z białych chmurek na ziemię
miliony gwiazdek spadają.
To śnieg tak prószy i prószy
na lasy, pola i drogę,
a mróz wciąż szczypie mnie w uszy,
choć ja go szczypać nie mogę.
Mróz inne lubi też żarty:
kwiaty do okien przyciska
i wodę zmienia w lód twardy,
by rzeka stała się śliska.
Zima – to taka jest pora,
gdy stary niedźwiedź śpi mocno,
a w swoich dziuplach i norach
inne zwierzątka odpoczną.
Śpią wszystkie rybki w jeziorze
i nikt nie zbudzi ich chyba,
bowiem przed śniegiem i mrozem
lodowa chroni je szyba.
Na ziemi śniegu aksamit,
a na nim ptaszki drżą bose.
Głodne są chyba czasami,
więc im okruszki przyniosę!
Kolęda Ryszard Przymus
Hej, kolęda, kolęda!
I wiadomo: już święta.
Karp na stole i ciasto,
grzyby, choinka i nastrój…
Tak dziś dobrze jest w domu,
takie dobre są słowa –
wokół świerka całego
w kolorowych ozdobach.
Płynie zewsząd muzyka…
To sąsiedzi za ścianą
zanucili kolędę.
My zrobimy to samo!
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl