PAŹDZIERNIK
1. Jesień w sadzie
2. Jesień w ogrodzie
3. Jesienny krajobraz
4. Deszczowa pogoda
Dziecko zdobywa następujące umiejętności:
– poznaje nazw niektórych drzew owocowych
– poszerza wiedzę o owocach dojrzewających jesienią
– poznaje sposoby robienia przetworów
– zapoznaje się z trybem życia jeża
– rozwija umiejętność wypowiadania się na określony temat
– doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem
– poznaje litery: o, O, a, A, i, I, e, E
– rozwija słuch fonematyczny
– kształtuje umiejętność odwzorowywania
– rozpoznaje i pisze po śladzie cyfry:1, 2, 3
– doskonali umiejętności klasyfikacji i przeliczania
– potrafi stosować się do instrukcji słownej i obrazkowej
– rozpoznaje i nazwa niektóre warzywa
– poszerza słownik czynny o pojęcia związane z częściami roślin
– poznaje właściwości niektórych warzyw
– odróżnia środowiska parku i lasu
– utrwala informacje o skarbach jesieni oraz o jesiennych zmianach w przyrodzie
– wie, dlaczego liście zmieniają kolor
– rozwija empatię i wrażliwość w stosunku do zwierząt
– poznaje właściwości wody, rozwija ciekawość badawczą
– rozwija orientację w schemacie ciała i przestrzeni
– kształtuje koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową
– rozwija umiejętność zgodnej współpracy w grupie podczas różnych aktywności
– doskonali umiejętność czekania na swoją kolej
– rozwija odpowiedzialności za siebie i innych, dbałość o bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
– kształtuje wrażliwość i pamięć muzyczną
– rozwija sprawność manualną oraz kreatywność
Realizacja programu wychowawczego:
Wartość: KULTURA BYCIA. Zasada: Bądź kulturalny. Normy postępowania: 1.Słuchaj, gdy ktoś mówi, nie przerywaj. 2. Nie niszcz (zabawek, przedmiotów, pracy innych)
Wartość: ZDROWIE. Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania: 1. Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj często na świeżym powietrzu). 2. Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku. 3. Pokonuj uprzedzenia do niektórych potraw poprzez ich próbowanie.
WIERSZE I PIOSENKI
„Dynia” Maria Kownacka
Przewróciło się raz w głowie dyni:
myśli, że gospodyni!…
Rozparła się na zagonie.
Krzyczy:
– Wszystkich stąd wygonię!
Wygnała na dróżkę
marchewkę, pietruszkę,
cebulkę, buraczki
wypędziła w krzaczki,
kapustę w bruzdę zepchnęła
i pod boki się ujęła.
Na zagonie się rozparła,
nosa do góry zadarła.
Nawet osty i pokrzywy
patrzą na nią okiem krzywym!…
„Któż to?” Agnieszka Frączek
Pukam ostrożnie: „puk, puk” w jabłuszko,
a głos spod skórki pyta mnie: „Któż to?”.
Co to za głosik? Czyje to słowa?
Kto się przede mną w jabłuszku chowa?
Podobno w środku tkwią witaminy,
cukry i białko, nawet pektyny!
Jednak im chyba niezbyt wypada
tak rezolutnie przez skórkę gadać?
A może seler, por i kalafior,
burak i gruszka też to potrafią?…
Biegnę więc dalej i w burak: „puk!”.
Lecz choć ma burak mieszkańców huk
– potas, żelazo i kwas foliowy –
nikt z nich nie pali się do rozmowy.
Po chwili pukam: „puk, puk!” w bakłażan.
I tu się jednak nikt nie odważa
– żadna z witamin, wapń ani potas –
żeby przez skórkę spytać mnie: „Kto tam?”.
Z całej siły: „puk! puk!! puk!!!” w dynię,
lecz i tu cisza, choć czas wciąż płynie.
A w dyni przecież także ktoś mieszka:
beta-karoten, białko i reszta…
Wracam. I znowu: „puk, puk!” w jabłuszko,
a głos spod skórki znów pyta: „Któż to?”.
Co to za głosik?! Czyje to słowa?!
Kto się przede mną w jabłuszku chowa?!
Jak nie nadgryzę, to nie zobaczę!
Robię więc dziurkę… a tam – robaczek!
„A kuku!” – woła, a nim odpowiem,
dodaje jeszcze: „Jedz, jedz, na zdrowie”.
„Jesień” Natalia Usenko
Po miękkim dywanie liści
turlamy się jak wariaci.
W kieszeniach mamy kasztany –
jesteśmy strasznie bogaci!
Pan jakiś puka się w głowę
i pyta: „Co wam się stało?!”
a słońce leje się z nieba
na park i na ziemię całą.
Ganiają się psy i dzieci,
ktoś zbiera ciepłe żołędzie,
a słońce świeci i świeci,
a zimy nigdy nie będzie!!!
„Jesienne skarby” sł. Anna Urszula Kamińska, muz. Anna Huszcza
Jedzie, jedzie Pani Jesień w dyni jak w karecie.
Szuru-buru złote liście rzuca już po świecie.
Bęc, bęc, bęc, kasztany lecą, szyszki i żołędzie.
Jesień z wiatrem dokazuje, bałagani wszędzie!
Ref.: My jesienne skarby z chęcią pozbieramy:
I kasztany, i żołędzie, szyszki też.
Co z nich można zrobić, dobry pomysł mamy –
Będą ludki, konik, piesek, żółwik, jeż!
Pani Jesień jabłka, gruszki w sadzie rozsypała.
Pac i pac – to spadła śliwka, która już dojrzała.
Kap, kap, kap – tak deszczyk kapie, jak to na jesieni.
A za oknem jarzębina ciągle się czerwieni.
Ref.: My jesienne skarby z chęcią pozbieramy…
„Wróbelek” Hanna Ożogowska
Odleciały sobie ptaszki,
hen, w dalekie strony.
Tylko wróbel na gałęzi
siedzi nastroszony.
Oj, nie żałuj, miły ptaszku,
że zostałeś z nami.
Będziemy cię zimą karmić
chleba kruszynami.
„Smutny pan” Wanda Chotomska
Moknie na deszczu smutny pan,
przegląda się w kałuży,
choć sam okropnie duży jest,
parasol ma nieduży.
Mały, malutki, tyciutki wprost,
parasol-lilipucik,
więc pan na kwintę spuścił nos
i stoi, i się smuci.
I wzdycha sobie smutny pan
raz ciszej, a raz głośniej
i myśli, patrząc na ten deszcz:
– Po deszczu wszystko rośnie.
Po deszczu rośnie każdy grzyb –
wie o tym nawet mieszczuch –
więc może mój parasol też
urośnie mi po deszczu.
Piosenki o literach:
„O, o” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę O poznamy!
Ono lubi to i owo,
owocowo, kolorowo.
O się po obrusie toczy,
ma okrągłe wielkie oczy.
Gdy wyruszysz w drogę, to
zawsze obok znajdziesz O!
„A, a” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę A poznamy!
W Anglii, w aucie i w armacie,
w ananasie, w aparacie.
W apetycie, w alfabecie
zawsze pierwsza, ach! Już wiecie?
Ania też ją dobrze zna
na dwóch nogach chodzi A!
„ I, i” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę I poznamy!
I się ciągle odchudzało.
I za igłą się schowało.
I biegało z indykami.
I pachniało irysami.
Jak iskierka sobie lśni
wszędzie tam, gdzie wstawisz I!
„E, e” sł. Marcin Przewoźniak, muz. Jerzy Ostrowski
Posłuchamy, zaśpiewamy,
dziś literę E poznamy!
Ela z Ewą na ekranie,
oglądają, co się stanie?
Ekolodzy są w sweterkach,
a ratlerek je eklerka.
Elementarz powie, gdzie
występuje często – E!
Piosenki o liczbach:
„Jeden” sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jerzy Ostrowski
Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!
Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?
Chuda jest jak patyk, ale ostro ścięty.
Tak, to cyfra JEDEN, numer dla zwycięzcy.
JEDEN nos i JEDNA buzia, JEDNA głowa,
JEDNA kula ziemska, trzeba ją szanować!
Liczyć do jednego to jest prosta sprawa:
Powiedz JEDEN i nie musisz nic dodawać.
„Dwa” sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jerzy Ostrowski
Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!
Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?
Która cyfra przypomina wam łabędzia?
Tak, to właśnie DWA dziś bohaterem będzie.
Policz z nami JEDEN-DWA, by znaleźć pary!
Jest ich wokół całe mnóstwo! Nie do wiary!
DWOJE oczu, uszu, rąk i nóg ma człowiek,
DWOJE ludzi jak rodzice czy dziadkowie.
„Trzy” sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jerzy Ostrowski
Jeden, dwa, trzy, zapraszamy do zabawy!
Jaką liczbę dziś poznamy? Kto ciekawy?
By motyla w prosty sposób naszkicować,
cyfrę TRZY narysuj pięknie wzdłuż tułowia.
JEDEN-DWA-TRZY – policz listki koniczyny
I motylka właśnie na niej posadzimy.
W bajce o TRZECH świnkach, domki TRZY powstały
I ten trzeci był najbardziej wytrzymały.
Jesteśmy głęboko przekonani, że Internet powinien być dostępny dla każdego, i zobowiązujemy się do zapewnienia witryny internetowej dostępnej dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i umiejętności.
Aby to osiągnąć, dążymy do jak najściślejszego przestrzegania wytycznych World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) na poziomie AA. Niniejsze wytyczne wyjaśniają, jak udostępnić treści internetowe osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przestrzeganie tych wytycznych pomaga nam zapewnić, że witryna jest dostępna dla wszystkich osób: osób niewidomych, osób z upośledzeniem ruchowym, osób z upośledzeniem wzroku, osób z upośledzeniem funkcji poznawczych i nie tylko.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu uczynienie jej jak najbardziej dostępną przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (interfejsu użytkownika) witryny i zaprojektowanie go do ich osobistych potrzeb.
Dodatkowo strona korzysta z aplikacji opartej na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom dostępności. Ta aplikacja poprawia kod HTML witryny, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z upośledzeniem ruchowym.
Jeśli znalazłeś usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Możesz skontaktować się z operatorami witryny, korzystając z następującego adresu e-mail sekretariat@przedszkole142.home.pl
Nasza witryna internetowa wykorzystuje technikę atrybutów ARIA (dostępne bogate aplikacje internetowe) wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić niewidomym użytkownikom korzystającym z czytników ekranu możliwość czytania, rozumienia i korzystania z funkcji witryny. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją witrynę, natychmiast otrzyma monit o wprowadzenie profilu czytnika ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać witrynę. Oto jak nasza witryna spełnia niektóre z najważniejszych wymagań dotyczących czytników ekranu, a także zrzuty ekranu konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja czytnika ekranu:uruchamiamy proces w tle, który uczy się komponentów witryny od góry do dołu, aby zapewnić ciągłą zgodność nawet podczas aktualizacji witryny. W ramach tego procesu udostępniamy czytnikom ekranu istotne dane przy użyciu zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon, które można wykorzystać (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wytyczne dotyczące walidacji danych wejściowych formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, dialogi modalne (wyskakujące okienka) i inne. Ponadto proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy w witrynie i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako znacznik ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone w obrazie za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby w dowolnym momencie włączyć ustawienia czytnika ekranu, wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury:Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML witryny i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę witryny za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po witrynie za pomocą klawiszy Tab i Shift + Tab, obsługi menu rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wyzwalania przycisków i łączy za pomocą klawisza Enter, nawigowania między elementami radia i pola wyboru za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniaj je spacją lub klawiszem Enter. Dodatkowo użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po kliknięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas poruszania się za pomocą klawiatury. Proces w tle obsługuje również wyzwalane wyskakujące okienka, przesuwając fokus klawiatury w ich kierunku, gdy tylko się pojawią, i nie pozwala, aby fokus dryfował poza nim.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii wspomagających, aby nasi użytkownicy mogli wybrać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, z jak najmniejszą liczbą ograniczeń. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc obsługiwać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu), zarówno dla Windows i dla użytkowników komputerów Mac.
Pomimo naszych najlepszych starań, aby każdy mógł dostosować serwis do swoich potrzeb, nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie udostępniania lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby je udostępnić. Mimo to stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje oraz opracowując i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, podążając za postępem technologicznym. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z sekretariat@przedszkole142.home.pl