KWIECIEŃ

  1. Wiosenne przebudzenia
  2. Wiosenne powroty
  3. Wiosna na wsi
  4. Dbamy o przyrodę

 

Zakłada się, że dziecko:

  • dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 10,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • wymienia wybrane zwierzęta mieszkające na łące,
  • wie, dlaczego należy chronić wybrane rośliny,
  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
  • wymienia nazwy ptaków powracających do nas wczesną wiosną,
  • wymienia cechy ptasie na podstawie wilgi,
  • omawia wygląd i zwyczaje szpaka,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta z wiejskiego podwórka,
  • rozwija umiejętności mierzenia; mierzy długość stopami, krokami,
  • rozwija umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu,
  • wymienia produkty otrzymywane od zwierząt z wiejskiego podwórka,
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane narzędzia ogrodnicze potrzebne na wsi, wyjaśnia ich zastosowanie,
  • wypowiada się na temat dbania o lasy,
  • segreguje obrazki kwiatów według koloru, wielkości, kształtu,
  • segreguje śmieci.
  • odczytuje instrukcję, zakłada hodowlę hiacyntów
  • wyrabia poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.

 

Realizacja Programu Wychowawczego:

Wartość: ZDROWIE
Zasada:Dbaj o zdrowie swoje i innych
Normy postępowania:
Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.

Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE
Zasada: Szanuj środowisko naturalne
Normy postępowania:
Segreguj odpady
Oszczędzaj wodę.
Oszczędzaj prąd.
Oszczędzaj papier.

Wartość: RODZINA
Zasada: Poznaj tradycje swojej rodziny.
Normy postępowania:
Kultywuj tradycje swojej rodziny.
Szanuj swoich rodziców i dziadków.


PIOSENKI I WIERSZE:

Wiosna i moda – Bożena Głodkowska

Pod koniec zimy wiosna
wyjęła żurnali stosik.
– W co mam się ubrać? – dumała
– co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki?
A może golf? No i spodnie?
Co wybrać, by być na czasie
i nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek?
Na szyję apaszkę cienką,
na głowę – kapelusz z piórkiem
czy lepiej beret z antenką?

(W tym czasie… – Gdzież ta wiosna?
– pytali wszyscy wokół.
– Zaspała? Zapomniała?
Nie będzie jej w tym roku?)

I przyszła w zielonych rajstopach,
w powiewnej złocistej sukience
i miała wianek z pierwiosnków,
a w ręce trzymała kaczeńce.

Pachniała jak sklep z perfumami –
wszak była calutka w kwiatach,
sypała płatkami jak deszczem –
i tak już zostało do lata.

 

„Wiosenne buziaki” – słowa i muzyka Krystyna Gowik, Aleksandra Żurawska

Już rozgościła się wiosna,
Słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.

Ref:Hop, hop, raz, dwa, trzy,
Tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
To tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
Bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.

Słońce rozdaje promyki,
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki,
a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

Ref: Hop, hop, raz, dwa, trzy…….

Kwiaty swe płatki umyły
i świeże stroje włożyły.
Budzą się wszystkie zwierzaki.
Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.

Ref: Hop, hop, raz, dwa, trzy…

 

Wołanie wiosny. sł. i muz. Krystyna Gowik
Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.

Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

Ref. Zielona wiosenka nas woła…

Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!

Ref. Zielona wiosenka nas woła…

 

Na podwórku sł. i muz. Jolanta Kucharczyk

Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek, i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie:
kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul
– podwórkowy chór.

Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

 

Podwórkowa awantura – Teresa Fiutowska

Kura gdacze, kaczka kwacze,
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwicze,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka…
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
– Mee, mee, mee …
Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
– A sio, gęsi, a sio, kury!
Powiedziała, co wiedziała
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo to koza groźna była.

 

Ochroń Ziemię sł. i muz. Krystyna Gowik
Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi
chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa,
śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci
i zasłania słońce.

Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. 2x.

Gdy wszystkie na świecie dzieci
zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie,
nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie
Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek nauczy się lubić.

Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.

 

Dbaj o przyrodę – Bożena Forma

W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi,
dbają o rośliny,
podczas wycieczek do lasu
nie płoszą zwierzyny.

Często też dorosłym
dobry przykład dają –
w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.