Tematy tygodnia:

  1. Zwierzęta naszych pól i lasów
  2. Zwierzęta z dżungli i sawanny
  3. Marcowa pogoda
  4. Projekt “Plastyka”
  5. Wielkanoc

Dziecko:

  • poznaje wybrane zwierzęta żyjące na polu lub w lesie, a także zwierzęta egzotyczne,
  • obserwuje i opisuje zachowania zwierząt, określa tempa poruszania się zwierząt,
  • utrwala nazwy anglojęzyczne wybranych zwierząt,
  • poznaje oznaki nadchodzącej wiosny,
  • zna tradycje wielkanocne i tworzy tematyczne prace plastyczne z różnych materiałów,
  • kształtuje postawę proekologiczną: rozumie znaczenie wody w życiu człowieka, szanuje wodę, nie marnuje jej,
  • zapoznaje się ze zjawiskiem parowania i skraplania,
  • obserwuje przyrodę w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów,
  • obserwuje okazy przyrodnicze za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć,
  • kształtuje poczucie rytmu i rozwija umiejętności wokalne, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego,
  • rozwija słuch fonematyczny i spostrzeganie: słuchowe, wzrokowe,
  • uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych i zabawach ruchowych: orientacyjno-porządkowych, ze śpiewem,
  • uczestniczy w różnego rodzaju zabawach twórczych,
  • rozwiązuje zagadki, zapamiętuje wygląd kilku przedmiotów, obrazków,
  • bierze udział w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,
  • zadaje nurtujące go pytania, szuka odpowiedzi, podsumowuje i ocenia własną wiedzę,
  • poznaje różne techniki plastyczne, korzysta z różnych materiałów i przyborów przy tworzeniu prac plastycznych,
  • dodaje i odejmuje w zakresie dziesięciu,
  • nazywa figury geometryczne, wskazuje różnice pomiędzy kulą, kołem a owalem.

Realizacja Programu Wychowawczego:

Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE

Normy postępowania:

1. Nie śmieć.
2. Nie łam drzew.
3. Nie depcz trawników.
4. Nie zrywaj roślin chronionych.
5. Segreguj odpady
6. Oszczędzaj wodę.
7. Oszczędzaj prąd.
8. Oszczędzaj papier.


PIOSENKI:

„Wielka Dżungla”

1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

2. Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają…

Zające (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk

I. W wielkim lesie na polanie – hop, hop, myk, myk, myk,
zając Szarak ma mieszkanie – hop, hop, myku, myk.
II. Szara pani zającowa – hop, hop, myk, myk, myk,
pod łopianem dziatki chowa – hop, hop, myku, myk.
III. Ten zajączek, Szaruś mały – hop, hop, myk, myk, myk,
wcale nie chce słuchać mamy – hop, hop, myku, myk.
IV. Właśnie schował się za wrzosem – hop, hop, myk, myk, myk,
tylko mu wystaje nosek – hop, hop, myku, myk.
V. Mała śliczna Szaronóżka – hop, hop, myk, myk, myk,
ciągle tańczy na paluszkach – hop, hop, myku, myk.
VI. A najmniejszy, Długouszek – hop, hop, myk, myk, myk,
płacze, bo go boli brzuszek – hop, hop, myku, myk.
VII. Biega szaraczkowa mama – hop, hop, myk, myk, myk,
tata ciągle jej pomaga – hop, hop, myku, myk.
VIII. Bo rodzice zajączkowie – hop, hop, myk, myk, myk,
troszczą się o dzieci swoje – hop, hop, myku, myk.

Marcowi przyjaciele (sł. i muz. Krystyna Gowik)

I. Marcowi przyjaciele zebrali się na łące.
I wiatr, i grad, i deszczyk, śnieg, burza i słońce.
I tak wszyscy razem kłótnię wywołali,
każdy chciał być ważny, Wiosnę więc wezwali.
Wiosno, Wiosno, schowaj łóżko i przybądź leśną dróżką.
Zobacz, kto z nas dziś ma do ciebie przyjść. (2 x)

Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, kle, kle, kle.
Zobaczymy, zobaczymy,
co zrobi panna Wiosna z przyjaciółmi marcowymi. (2 x)

II. Zbudziła się Wiosenka, poduszkę swą schowała
i biegnie do przyjaciół w zieleni już cała.
Patrzy w prawo, w lewo, śmieje się wesoło,
prosi, by z nią razem zrobić wielkie koło.
Moi drodzy przyjaciele, nie ma co myśleć wiele.
Razem lećmy w świat na sto długich lat! (2 x)

Ref.: Ćwir, ćwir…

III. I proszę, co się stało, aż mówić o tym szkoda.
Zrobiła się po prostu marcowa pogoda!
Burza wiatrem wieje, pada śnieg, deszcz leje,
stuka grad o chodnik, słońce potem grzeje.
Wiosnę głowa rozbolała, bo – cóż – narozrabiała!
Trochę Wiośnie wstyd za marcowe dni! (2 x)

Ref.: Ćwir, ćwir…

Koszyczek dobrych życzeń (sł. i muz. Krystyna Gowik

I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”

Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

Ref.: Mama, tata…

III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

Ref.: Mama, tata…

WIERSZE:

Paweł Beręsewicz “Gdzie jest żyrafa”

Na regale wielka księga,
Krzyś ze stołka po nią sięga.
Może dzięki niej odkryje,
jak żyrafa myje szyję.
Do czytania zuch się bierze
i co strona – inne zwierzę:
antylopy, bąk, ćmy, dorsze,
emu, foki, lecz najgorsze,
że – choć przejrzał ze stron dwieście –

nie ma żyraf. Gdzie jesteście?
Długa szyja, w chmurach głowa,
gdzie się taki olbrzym chowa?
Może wy przypadkiem wiecie?
Tak! Na końcu w alfabecie!

Władysław Broniewski “Śmigus”

Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.