UŁATWIĆ  START  PRZEDSZKOLNY...

Jedynym ze sposobów zmniejszenia dramatu przystosowania się dziecka do przedszkola jest wczesne przygotowywanie naszej pociechy do przebywania w obcym miejscu pod opieką osób trzecich. Każda okazja jest dobra do oswajania dziecka z sytuacją, kiedy zostaje pod opieką osoby dorosłej np.:

-spacer z sąsiadką, a po nim dziecko może przez chwilkę pozostać pod jej opieką i pobawić się,

- gościna u znajomych: pociecha bawi się sama albo z innymi rówieśnikami, a dorośli rozmawiają w drugim pokoju.

- Świetnie przygotowują dziecko do nowych sytuacji zakupy w sklepie, wśród wielu  nieznanych osób.

- Gdy tylko dziecko dobrze znosi niedługą nieobecność rodzica, robiącego zakupy, można wtedy skorzystać z oferty dużych marketów. Tam są miejsca pobytu dla małych dzieci (przechowalnie). Zostawiamy malucha w pomieszczeniu pełnym zabawek, pod opieką osoby dorosłej. Pamiętajmy, iż pozostawienie dziecka w takim miejscu musimy stopniować:

- na początku dziecko przebywa w nowym miejscu - krótko, a rodzice muszą być w zasięgu wzroku dziecka,

- następnie zostawiamy dziecko nieco dłużej, a rodzic może oddalić się tylko w taki sposób, by dziecko go przez chwilę mogło widzieć,

- na końcu możemy maluch zostawić na dłużej tak, żeby spokojnie zrobić zakupy.  

Częstym błędem wychowawczym jest straszenie dzieci np.:

" Pani cię zabierze", " Zostawię cię tu samego" itp. Takie straszenie daje co prawda szybkie uspokojenie się dziecka, ale już na zawsze w jego świadomości pozostanie poczucie zagrożenia.

Kolejnym sposobem ułatwienia dzieciom startu przedszkolnego jest współpraca nauczyciela z rodzicami. Rady dla rodziców, które pomogą przedszkolakowi w zaaklimatyzowaniu się w grupie przedszkolnej.

- Na początku uczęszczania do przedszkola dziecko może pierwsze dni spędzać kilka godzin z jednym z rodziców.

- Nie należy przeciągać pożegnania, gdy dziecko zostaje samo w przedszkolu. Pomagamy dziecku rozebrać się, całujemy je i wychodzimy.

- Nigdy, kiedy dziecko rozpacza, rozstając się z rodzicem nie możemy, pod żadnym pozorem zabierać go do domu. Jeśli zrobimy to chociaż raz, pociecha uzmysłowi sobie, że płaczem może "załatwić" ustępstwo.

- Nie wolno mówić: "Już możemy wracać do domu". Mówimy: "Teraz możemy iść do domu", bo pierwsza wypowiedź jest negatywna.

- Wraz z dzieckiem powinniśmy zwiedzić przedszkole i jego pomieszczenia ( przede wszystkim swoją przyszłą salę, ubikacje, szatnię ). O przedszkolu wypowiadamy się zawsze pozytywnie.

- Dziecko powinno widzieć rodziców rozmawiających z nauczycielką. Wtedy nauczycielka staje się w jego oczach przyjacielem rodziny.

- Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu powinny być krótsze w (miarę możliwości), bo długi pobyt wywołuje u dziecka duży stres.

- Rodzice nie powinni wymuszać na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.

- Zawsze trzeba dziecko witać i żegnać z uśmiechem.

               Ważne w dobrej adaptacji dziecka do przedszkola jest współpraca rodziców

         z nauczycielkami. Dobrą adaptację dziecka do przedszkola zakłóca problem spania na leżakach. Dlatego też rezygnujemy z leżaków ( w pierwszej połowie września) na rzecz materaców. Sądzę, że leżaki kojarzą się dzieciom ze snem nocnym, a więc "pozostawieniem na zawsze". Dzieci zapraszamy do zabawy na materacach - "kotki, pieski, myszki - leżą i odpoczywają"..., oczywiście w ubrankach z wybraną przez siebie zabawką. Chwilkę odpoczną i jest to, bardziej korzystne dla ich zdrowia psychicznego niż strach i płacz, który wywołują leżaki, pościel i piżamy. Przedszkole jako środowisko społeczne będzie spełniało swoje funkcje wychowawcze i dydaktyczne tylko wówczas, gdy dziecko będzie je spostrzegało jako bezpieczne i atrakcyjne dla siebie - wówczas szybciej się do niego przystosowuje i zniesie niedogodności życia zbiorowego.

                                             mgr Joanna Lewenda

                                             nauczycielka Przedszkola 142

Literatura:
1. E. Gruszczyk - Kolczyńska   E. Zielińska: "Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatka i dzieci  starszych wolniej rozwijających. W - wa 2000r. Wyd. Szkolne i  Pedagogiczne.
2. W. Muraszko: "W trosce o trzylatki". Wychowanie w przedszkolu 2001/6
3. G. Pilc: "Ułatwić start przedszkolny". Kurier pedagogiczny. 2002/11.