Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze luty Drukuj
Piątek, 31 Styczeń 2020 20:33

 

 LUTY

1. „Baśnie, bajki, legendy”
2. „Bale, bale w karnawale”
3. „W dawnych czasach”
4. „Wynalazki”


Dziecko zdobywa następujące umiejętności:


- rozwija zainteresowania książką
- wypowiada się na temat przyniesionej książki – buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia
- rozpoznaje i podaje imiona lub nazwy bohaterów znanych bajek; odróżnia dobro od zła
- rozbudza kreatywność i swobodną ekspresję teatralną – odgrywa role
- poznaje zasady korzystania z książek – rozumie potrzebę dbania o książki
- kształtuje spostrzegawczość, refleks i umiejętność kojarzenia
- odczuwa radosną atmosferę oczekiwania na bal karnawałowy w przedszkolu
- rozumie pojęcie karnawał i związane z nim zwyczaje
- doskonali umiejętność przeliczania w dostępnym zakresie
- rozwija pomysłowość i wyobraźnię – wykonuje maskę karnawałową
- rozumie i określa cechy przedmiotów: wielkość, kształt, kolor
- czerpie radość ze wspólnej zabawy; wdraża się do przestrzegania reguł podczas zabaw
- poznaje i określa właściwości węgla i soli
- rozpoznaje uczucia prezentowane za pomocą symboli graficznych
- podaje nazwy czynności i nastrojów przedstawionych na obrazkach
- rozbudza zainteresowanie otaczającym światem podczas zabawach badawczych
- estetycznie wykonuje prace plastyczne z różnorodnych materiałów
- zapoznaje się z: historią żarówki, wyglądem rowerów, budową rakiety czy telefonu
- rozwija spostrzegawczość słuchową – podaje nazwy przedmiotów, które wydają dźwięki
- wykonuje ćwiczenia artykulacyjne kształtujące mięśnie narządów mowy
- rozpoznaje i podaje nazwy figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt

 


Realizacja Programu Wychowawczego:


Wartość:  Kontakty rówieśnicze Zasada: Kontroluj swoje zachowanie / Bądź koleżeński Normy postępowania: (Wyrażaj swoje emocje w sposób zrozumiały i akceptowany przez innych. Zwróć się z problemem do nauczyciela. Nie obrażaj się. Nie wyrządzaj krzywdy innym. Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym. Słuchaj, co mówią inni, spokojnie oczekuj na swoją kolej. Dziel się z innymi tym, co masz.)
Wartość: Ład, porządek,  estetyka otoczenia Zasada: Dbaj o ład, porządek i estetykę otoczenia. Normy postępowania: ( Po skończonej zabawie odkładaj zabawki, przybory na miejsce. Śmieci wyrzucaj do kosza. Dbaj o estetykę swojego wyglądu. Ubranie i buty zostawiaj ułożone w szatni.

 

 


 

 

„Skąd się biorą bajki?” Z. Dmitroca

Zachodziła Asia w głowę,   
skąd się biorą bajki nowe?
Skąd przychodzą i którędy
bajki, baśnie i legendy?
Pozwól, Asiu, że wyjaśnię,
skąd się biorą nowe baśnie.
Dowiedziałem się od taty,
że zajmują się tym skrzaty.
Skrzaty to maleńcy ludzie,
niewiedzący nic o nudzie,
dobroduszni i przyjaźni,
żyją sobie w wyobraźni.
Wyobraźnia to kraina,
która wszędzie się zaczyna.
Musisz jednak mi uwierzyć,
że nikt jej nie zdoła zmierzyć
I na pewno nikt nie zdoła
nigdy obejść jej dokoła.
Nie pomogą też, niestety,
samoloty i rakiety!
To z tej wyobraźni właśnie
skrzaty mi przynoszą baśnie.
Jeśli tylko ruszę głową,
zaraz biegną z bajką nową...  


„Karnawał” A. Rżysko-Jamrozik


W karnawale same bale:
koty w nowych futerkach
na dachach tańczą oberka.
Pląsają psy w szalikach,
koń na biegunach bryka,
a wystrojone wrony czeszą ogony.
Wróble próbują śpiewać,
radośnie szumią drzewa,
skaczą zające po polu,
a dzieci tańczą – w przedszkolu.


„Ozdoby karnawałowe” J. Piotrowski


Karnawał już rozpocząć czas,
na wielki bal zapraszam was.
Pełne ozdób są kartony,
w nich girlandy i balony.
Zawiesimy serpentyny
wszystkie żółte jak cytryny.
Założymy śmieszne maski,
kapelusze oraz kaski.
Spójrzcie! Wisi tam zasłona,
pod nią złota jest korona,
lecz piękniejsza moja czapka.
A na deser będzie babka.


„O smokach, które żyły naprawdę” M. Przewoźniak

Kiedyś na świecie żyły smoki,
i to nie bajka, wierzcie mi.
A każdy z nich miał pysk szeroki
i zębów sto błyszczało w nim.
Mieszkały w lasach i jaskiniach
albo latały nad chmurami.
Inne w mórz kryły się głębinach,
a zwano je dinozaurami.
Spytacie – A gdzie poznikały?
Czemu tu żaden nie przyleci?
A dinozaury się schowały,
żeby się ich nie bały dzieci.


„Rysunki jaskiniowców” D. Niemiec

Nie jestem pewna, czy wy to wiecie,
że dawniej jaskiniowcy żyli na świecie.
Inaczej mówili i wyglądali.
Inaczej żyli – w jaskiniach spali.
Na ścianach jaskiń rysunki powstały.
Bardzo współczesnych ludzi interesowały.
To były przeróżne symbole graficzne,
czyli piktogramy – rysunki symboliczne.


„Wynalazki” M. Przewoźniak


Kto wynalazł żagiel, koło,
papier, zegar i maszynę?
Wynalazców mądre grono
coś nowego wciąż wyczynia.
Tyle możliwości mamy
dzięki mądrym wynalazkom:
i jeździmy, i latamy,
mamy radio i żelazko.
Może wy coś wymyślicie,
czego dzieci oczekują?
Dom, co jeździ sam po świecie,
lub parasol przeciw dwójom?

 

 

 „Jeśli jesteś dziś szczęśliwy” sł. K. Borecka

Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w dłonie klaszcz, klap, klap! /2x
Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w dłonie klaszcz, w dłonie klaszcz.
Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w dłonie klaszcz, klap, klap!
Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w górę skacz, hop, hop! /2x
Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w górę skacz, w górę skacz.
Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w górę skacz, hop hop!
Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, obróć się, ziu, ziu! /2x
Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, obróć się, obróć się.
Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, obróć się, ziu, ziu!
Jeśli jesteś dzisiaj smutny, przytul się, ścisk, ścisk! /2x
Jeśli jesteś dzisiaj smutny, przytul się, przytul się.
Jeśli jesteś dzisiaj smutny, przytul się, ścisk, ścisk! /2x

 


„Misiowe tańce” sł. A. Galica, muz. M. Melnica-Sypko

Miś brązowy i miś biały
będą z nami tańcowały.
Rączki w górę, rączki w bok,
za misiami hop, hop, hop!
Tupu, tupu, tupią nóżki,
raz i dwa tak klaszczą ręce.
Dziś w kółeczko zatańczymy
coraz szybciej, coraz prędzej.
Miś brązowy i miś biały
w tańcu nam się zadyszały.
Położyły się na brzuszku.
Ty odpocznij też, maluszku.