Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze grudzień Drukuj
Niedziela, 01 Grudzień 2019 20:08

GRUDZIEŃ



Tematyka tygodnia:

1. „Grudniowe życzenia”
2. „Święta za pasem”
3. „Świąteczne tradycje”



Dziecko zdobywa następujące umiejętności:


- określa swoje pragnienia, identyfikuje i nazywa własne emocje
- wykonuje ćwiczenia artykulacyjne kształtujące mięśnie narządów mowy
- buduje proste wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia
- usprawnia spostrzegawczość wzrokową - porównuje kształty różnych elementów i łączy je w pary
- rozwija wyobraźnię i ekspresję twórczą - wykonuje prace plastyczne
- kształtuje myślenie przyczynowo- skutkowe - opowiada historyjkę obrazkową
- używa określenia: mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy
- układa sekwencje rosnące lub malejące, doskonali liczenie i porównywanie zbiorów
- kształtuje poczucie empatii i troski, kształtuje postawę gotowości do pomagania
- rozwija wyobraźnię i ekspresję ruchową
- czerpie radość ze wspólnej zabawy, wdraża się do współdziałania w grupie
- doskonali umiejętność różnicowania długości oraz stosowania określeń: długi, krótki
- dostrzega regularności, odwzorowuje i kontynuuje rytmy
- rozumie określenia: na górze, na dole, wysoko, nisko
- wzbogaca wiedzę na temat zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści
- doskonali czynności samoobsługowe
- wdraża się do kulturalnego zachowania przy stole



Realizacja Programu Wychowawczego:

Wartość: Kultura Bycia Zasada: Bądź kulturalny. Normy postępowania: (Używaj form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. Pamiętaj o witaniu i żegnaniu się – odpowiednio używaj wyrażeń: „dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”. Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom). Słuchaj, gdy ktoś mówi, nie przerywaj. Nie niszcz (zabawek, przedmiotów, pracy innych). Prawidłowo posługuj się sztućcami.)
Wartość
:  Kontakty rówieśnicze Zasada: Kontroluj swoje zachowanie / Bądź koleżeński Normy postępowania: (Wyrażaj swoje emocje w sposób zrozumiały i akceptowany przez innych. Zwróć się z problemem do nauczyciela. Nie obrażaj się. Nie wyrządzaj krzywdy innym. Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym. Słuchaj, co mówią inni, spokojnie oczekuj na swoją kolej. Dziel się z innymi tym, co masz.)

 

 


 

 

„List do Mikołaja” W. Szwajkowski

Tola list przygotowuje –
hulajnogę w nim rysuje.
Chce załatwić, jak się zdaje,
coś ze Świętym Mikołajem.
Tola ma już list gotowy
i do skrzynki go pocztowej
bardzo chciała wrzucić sama,
lecz jej musi pomóc mama.
Odebrała paczkę teraz
i z przejęciem ją otwiera –
przyniósł prezent jej Mikołaj,
a więc Tola jest wesoła!


„Co przyniesie Mikołaj” sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak


Pod choinką jest paczuszek sto.
Co przyniesie nam Mikołaj, co?
Może pociąg fu, fu, fu,
Małą trąbkę tru, tu, tu,
Albo kotka miau, miau, miau,
A co ty byś chciał?

Na choince złota gwiazdka lśni.
Co Mikołaj dziś przyniesie ci?
Nową lalę la, la, la,
Lub kaczuszkę kwa, kwa, kwa,
Czekoladę mniam, mniam, mniam.
Zgadnij teraz sam.


„Już coraz bliżej święta” D. Niemiec


Już coraz bliżej ta chwila, za oknem całkiem biało.
Już niebawem przystroimy zieloną choinkę całą.
Ubierzemy ją w korale, światełka mrugające.
Zawiesimy na niej bombki i pierniki pachnące.
Wszyscy już się cieszą i doczekać się nie mogą dnia tego,
Gdy, stojąc pod piękną choinką,
życzyć sobie będziemy wszystkiego najlepszego.



„Dla kogo to nakrycie?” W. Szwajkowski


Po co na stole wolny talerzyk
i komplet sztućców, co przy nim leży?
W noc wigilijną zachodzę w głowę,
czemu nakrycie jest dodatkowe?
Jest taki zwyczaj, mówiąc najprościej,
by się kolacją podzielić z gościem.
Gdy gość się zjawi niespodziewany,
będzie przy stole mile widziany.



„Zielona choineczko”

1.Zielona choineczko
pachnąca igiełkami,
posłuchaj proszę nas,
posłuchaj proszę nas
kolędę ci zagramy. / bis2.

2.O małym Jezusinku
co w żłobie sobie leży,
zagramy dzisiaj Ci,
zagramy dzisiaj Ci
tak, jak to się należy. / bis