Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze luty |
![]() |
Wtorek, 04 Luty 2020 10:36 |
LUTY 1. „Baśnie, bajki, legendy” 2. „Bale, bale w karnawale” 3. „W dawnych czasach” 4. „Wynalazki” Dziecko zdobywa następujące umiejętności: - rozwija zainteresowania książką - wypowiada się na temat przyniesionej książki – buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia - rozpoznaje i podaje imiona lub nazwy bohaterów znanych bajek; odróżnia dobro od zła - rozbudza kreatywność i swobodną ekspresję teatralną – odgrywa role - poznaje zasady korzystania z książek – rozumie potrzebę dbania o książki - kształtuje spostrzegawczość, refleks i umiejętność kojarzenia - odczuwa radosną atmosferę oczekiwania na bal karnawałowy w przedszkolu - rozumie pojęcie karnawał i związane z nim zwyczaje - doskonali umiejętność przeliczania w dostępnym zakresie - rozwija pomysłowość i wyobraźnię – wykonuje maskę karnawałową - rozumie i określa cechy przedmiotów: wielkość, kształt, kolor - czerpie radość ze wspólnej zabawy; wdraża się do przestrzegania reguł podczas zabaw - poznaje i określa właściwości węgla i soli - rozpoznaje uczucia prezentowane za pomocą symboli graficznych - podaje nazwy czynności i nastrojów przedstawionych na obrazkach - rozbudza zainteresowanie otaczającym światem podczas zabawach badawczych - estetycznie wykonuje prace plastyczne z różnorodnych materiałów - zapoznaje się z: historią żarówki, wyglądem rowerów, budową rakiety czy telefonu - rozwija spostrzegawczość słuchową – podaje nazwy przedmiotów, które wydają dźwięki - wykonuje ćwiczenia artykulacyjne kształtujące mięśnie narządów mowy - rozpoznaje i podaje nazwy figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt Realizacja Programu Wychowawczego: Wartość: Kontakty rówieśnicze Zasada: Kontroluj swoje zachowanie / Bądź koleżeński Normy postępowania: Wyrażaj swoje emocje w sposób zrozumiały i akceptowany przez innych. Zwróć się z problemem do nauczyciela. Nie obrażaj się. Nie wyrządzaj krzywdy innym. Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym. Dziel się z innymi tym, co masz. Wartość: Ład, porządek, estetyka otoczenia Zasada: Dbaj o ład, porządek i estetykę otoczenia. Normy postępowania: Po skończonej zabawie odkładaj zabawki, przybory na miejsce. Śmieci wyrzucaj do kosza. Dbaj o estetykę swojego wyglądu. Wiersze „Skąd się biorą bajki?” Z. Dmitroca Zachodziła Asia w głowę, skąd się biorą bajki nowe? Skąd przychodzą i którędy bajki, baśnie i legendy? Pozwól, Asiu, że wyjaśnię, skąd się biorą nowe baśnie. Dowiedziałem się od taty, że zajmują się tym skrzaty. Skrzaty to maleńcy ludzie, niewiedzący nic o nudzie, dobroduszni i przyjaźni, żyją sobie w wyobraźni. Wyobraźnia to kraina, która wszędzie się zaczyna. Musisz jednak mi uwierzyć, że nikt jej nie zdoła zmierzyć I na pewno nikt nie zdoła nigdy obejść jej dokoła. Nie pomogą też, niestety, samoloty i rakiety! To z tej wyobraźni właśnie skrzaty mi przynoszą baśnie. Jeśli tylko ruszę głową, zaraz biegną z bajką nową... „Karnawał” A. Rżysko-Jamrozik W karnawale same bale: koty w nowych futerkach na dachach tańczą oberka. Pląsają psy w szalikach, koń na biegunach bryka, a wystrojone wrony czeszą ogony. Wróble próbują śpiewać, radośnie szumią drzewa, skaczą zające po polu, a dzieci tańczą – w przedszkolu. „Ozdoby karnawałowe” J. Piotrowski Karnawał już rozpocząć czas, na wielki bal zapraszam was. Pełne ozdób są kartony, w nich girlandy i balony. Zawiesimy serpentyny wszystkie żółte jak cytryny. Założymy śmieszne maski, kapelusze oraz kaski. Spójrzcie! Wisi tam zasłona, pod nią złota jest korona, lecz piękniejsza moja czapka. A na deser będzie babka. „O smokach, które żyły naprawdę” M. Przewoźniak Kiedyś na świecie żyły smoki, i to nie bajka, wierzcie mi. A każdy z nich miał pysk szeroki i zębów sto błyszczało w nim. Mieszkały w lasach i jaskiniach albo latały nad chmurami. Inne w mórz kryły się głębinach, a zwano je dinozaurami. Spytacie – A gdzie poznikały? Czemu tu żaden nie przyleci? A dinozaury się schowały, żeby się ich nie bały dzieci. „Rysunki jaskiniowców” D. Niemiec Nie jestem pewna, czy wy to wiecie, że dawniej jaskiniowcy żyli na świecie. Inaczej mówili i wyglądali. Inaczej żyli – w jaskiniach spali. Na ścianach jaskiń rysunki powstały. Bardzo współczesnych ludzi interesowały. To były przeróżne symbole graficzne, czyli piktogramy – rysunki symboliczne. PIOSENKI „Jeśli jesteś dziś szczęśliwy” sł. K. Borecka Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w dłonie klaszcz, klap, klap! /2x Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w dłonie klaszcz, w dłonie klaszcz. Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w dłonie klaszcz, klap, klap! Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w górę skacz, hop, hop! /2x Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w górę skacz, w górę skacz. Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, w górę skacz, hop hop! Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, obróć się, ziu, ziu! /2x Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, obróć się, obróć się. Jeśli jesteś dziś szczęśliwy, obróć się, ziu, ziu! Jeśli jesteś dzisiaj smutny, przytul się, ścisk, ścisk! /2x Jeśli jesteś dzisiaj smutny, przytul się, przytul się. Jeśli jesteś dzisiaj smutny, przytul się, ścisk, ścisk! /2x „Misiowe tańce” sł. A. Galica, muz. M. Melnica-Sypko Miś brązowy i miś biały będą z nami tańcowały. Rączki w górę, rączki w bok, za misiami hop, hop, hop! Tupu, tupu, tupią nóżki, raz i dwa tak klaszczą ręce. Dziś w kółeczko zatańczymy coraz szybciej, coraz prędzej. Miś brązowy i miś biały w tańcu nam się zadyszały. Położyły się na brzuszku. Ty odpocznij też, maluszku. |