Grupa II
Praca plastyczna „Święty Mikołaj” PDF Drukuj Email
Środa, 09 Grudzień 2020 22:19
„Święty Mikołaj”

- zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy jego wyglądu
- doskonalenie umiejętności posługiwania się klejem
- rozwijanie sprawności manualnej
- doskonalenie możliwości twórczych dziecka
- rozwijanie samodzielności i wytrwałości
- rozwijanie wrażliwości estetycznej
- dostarczanie radości z wykonanej pracy
 
 
 
 
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze grudzień PDF Drukuj Email
Środa, 02 Grudzień 2020 14:17

GRUDZIEŃ


Tematy tygodnia:

1. Grudniowe życzenia

2. Święta za pasem

3. Kim będę gdy dorosnę?

4. Świąteczne tradycje


Dziecko:

o wyrabia nawyk używania zwrotów grzecznościowych i mówienia o swoich pragnieniach,

o rozwija umiejętność koncentracji uwagi podczas słuchania opowiadania,

o kształtuje sprawność fizyczną: wzmacnia mięśnie i doskonali zmysł równowagi,

o wdraża się do posługiwania się adresem i chętnie pisze list do Św. Mikołaja,

o kształtuje poczucie rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej,

o wzbogaca wiedzę na temat zwyczajów związanych ze świętami, Wie, jakie potrawy powinny się pojawić na wigilijnym stole,

o dowiaduje się, że to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie,

o kształtuje umiejętność układania i opowiadania historyjki obrazkowej,

o doskonali umiejętność wyrażania własnych emocji w pracach plastycznych,

o wyraża szacunek dla pracy ludzi z różnych zawodów,

o rozwija procesy spostrzegania poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie konkretnych przedmiotów i ich odpowiedników na ilustracjach,

o kształtuje umiejętność grupowania obiektów według podanej cechy,

o zapoznaje się z tradycją ozdabiania choinki,

o kształtuje umiejętności manualne podczas tworzenia dekoracji świątecznych,

o doskonali umiejętność prawidłowego, bezpiecznego posługiwania się sztućcami,

o rozbudza zainteresowanie książką i literaturą dla dzieci,

o rozwija percepcję słuchowej dzieci, poprzez powtarzanie usłyszanego rytmu,

o kształtuje umiejętność interpretacji utworu muzycznego i scenicznego za pomocą ruchu,

o utrwala wiedzę dzieci na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych.

o kształtuje umiejętność słuchania innych, nieprzerywania w trakcie czyjejś wypowiedzi,

o kształtuje umiejętność formułowania życzeń świątecznych,

o doskonali umiejętność wspólnego śpiewania piosenek, kolęd i pastorałek,

o wyrabia w sobie odwagę i śmiałość sceniczną, radzi sobie w sytuacjach stresowych,

o odczuwa jedność i wspólne dążenie do wyznaczonego celu.


Realizacja Programu Wychowawczego:

Wartość: Kultura bycia  Zasada: Bądź kulturalny.

Normy postępowania:

1. Używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.

2. Pamiętaj o witaniu i żegnaniu się- odpowiednio używaj wyrażeń: dzień dobry, do widzenia.

3. Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom).

4. Słuchaj, gdy ktoś mówi, nie przerywaj.

5. Nie niszcz (zabawek, przedmiotów, pracy innych).

6. Prawidłowo posługuj się sztućcami.

Wartość:  Rodzina

Dziecko aktywnie uczestniczy w przygotowaniach świątecznych w domu np. przygotowuje dekoracje, nakrywa do stołu, 

wykonuje upominki. Wzmacnia więzi rodzinne i czerpie radość ze wspólnych spotkań. 


WIERSZE:

„Wigilia”

Miły nastrój już panuje

wigilijnych potraw sporo.

Mama w kuchni wciąż gotuje,

zapach się roznosi wkoło.

Biały obrus już na stole,

są nakrycia, piękne świece.

Usiądziecie i opłatkiem

wspólnie dzielić się będziecie.

O jak pachnie w całym domu

ciastem, karpiem i grzybami.

Stół obficie zastawiony

świątecznymi potrawami.

W jednym garnku zupa z grzybów

nazbieranych latem w lesie.

Tu na kompot suche śliwki,

na patelni karp się piecze.

 

„Jak święty Mikołaj zgubił prezenty” Artur Janicki

W pewnym mieście na południu dziwna rzecz się stała w grudniu.

Na ulicy obok skweru znaleziono pięć rowerów.

Oprócz tego dwie koparki, śliczne kolorowe garnki,

materiały budowlane i zwierzęta hodowlane.

Dużo łopat i wiaderek. I żołnierzy długi szereg,

Łódki, statki, ciężarówki, stroje śliczne i wiatrówki.

Całą masę różnych rzeczy bardzo pięknych, nikt nie przeczy.

Ten, co znalazł, dostał czkawki: Toż… to… wszystko… są zabawki!

Obudzono całe miasto, choć już było przed dwunastą.

Wszyscy bardzo się dziwili, co za ludzie to zgubili.

W końcu burmistrz się odezwał, do uwagi wszystkich wezwał:

„Nie ulega wątpliwości, że Mikołaj u nas gościł.

I poważne mam obawy, że swój worek miał dziurawy.

Pewnie, kiedy szedł na skróty, to zaczepił nim o druty.

Teraz pytam was, kochani, co zrobimy z prezentami?”

Zawołało zbiegowisko: „Rozdajemy dzieciom wszystko!”

„Dobrze, będzie radość w mieście, zabawki do domu nieście!”.

Więc do dzieła się zabrano, szybko dzieciom je rozdano,

a prezenty najcenniejsze dostały te najbiedniejsze.

Zaś za drzewem stał zziębnięty sam Mikołaj uśmiechnięty.

Czemu nie był tym zmartwiony, że transport cały zgubiony?

Bo zabawek tych nie zgubił, on je tak rozdawać lubił.

 

„Świąteczny czas” Dominika Niemiec

Za oknem już całkiem ciemno.

Na niebie pierwsza gwiazdka świeci.

Na przyjście Mikołaja

czekają wszystkie dzieci.

Nim rozpakują prezenty,

złożą swym bliskim życzenia:

zdrowia, szczęścia, miłości

i wszystkich marzeń spełnienia,

podzielą się opłatkiem

przy wigilijnym stole

i z wielkim wzruszeniem w głosie

zanucą pastorałki wesołe.

 

Piosenka:

„Kochany Panie Mikołaju”

Kochany Panie Mikołaju,

My tak czekamy każdej zimy.

Dlaczego zawsze Pan przychodzi do nas

Gdy śpimy?

Czy to już musi tak pozostać?

Czy to jest w księgach zapisane?

Ja od prezentu bym wolała

Spotkanie z Panem.

I wiem od dzieci, że z radością

Chciały wysłuchać Pana głosu.

W mróz ogrzejemy Panu uszy

Piosenką gorącą jak rosół!

Ref.: Hu, hu, ha, hu, hu, ha,

nasza zima zła!

Ale zima z Mikołajem

jest pachnącym, ciepłym majem! (x2)

Zawsze bądź wśród nas

Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju nasz!

Kochany Panie Mikołaju,

dziewczynka z bardzo smutną minką

pyta mnie o to, czy Pan znajdzie

prezent pod choinką?

Czy ktoś o Panu nie zapomni,

że Panu smutno będzie potem

dzieci chcą Panu dać w prezencie

serca szczerozłote.

Takie serduszka pięknie grzeją,

W długich podróżach wśród zamieci,

dzieci są Pana Mikołajem,

a Pan jest Mikołajem dzieci.


 

 
Praca plastyczna. PDF Drukuj Email
Środa, 02 Grudzień 2020 13:12

                                    Praca plastyczna: „Kocham Cię Polsko!"

Cele:

- Rozmowa na podstawie wiersza i własnych doświadczeń dzieci, co to jest Polska.

- Nawiązanie do Święta Niepodległości Polski. Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego ono jest dla Polaków ważne.

- Utrwalenie u dzieci znajomości symboli narodowych: godła, flagi, hymnu.

- Rozwijanie kreatywności dzieci podczas wykonywania przez nie rysunku obrazującego, jak rozumieją słowo-  Polska.

- Doskonalenie umiejętności cięcia  po narysowanej linii (złożonego na pół papieru)- wycinanie serduszek.

- Naklejanie serduszek obok konturu Polski; u góry białych, na dole czerwonych (w takiej pozycji, jak barwy są umieszczone na fladze).

 
 
 
 
 

 


 
Święto Niepodległości PDF Drukuj Email
Środa, 02 Grudzień 2020 13:02

Święto Niepodległości uczciliśmy z wielką powagą, stojąc na baczność i razem z dziećmi z grupy „Biedronki” i „Żabki” zaśpiewaliśmy hymn.

 


 

 
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze listopad PDF Drukuj Email
Poniedziałek, 02 Listopad 2020 09:46
LISTOPAD

1. Jestem Polakiem - Poznań to moje miasto.
2. Jesienna pogoda.
3. Zwierzęta domowe.
4. Zimno, coraz zimniej.

Realizacja Programu Wychowawczego:

- Wartość: Ojczyzna.
Dziecko rozpoznaje symbole narodowe i wraz z rodziną aktywnie uczestniczy w uroczystościach patriotycznych.

- Wartość: Środowisko naturalne.
Dziecko dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie i obserwuje z zaciekawieniem.
Dba o przyrodę w najbliższym środowisku.

- Wartość: Cudza własność.
Dziecko stara się szanować cudze mienie, oddaje pożyczoną rzecz właścicielowi.

Przewidywane osiągnięcia dydaktyczne- zakłada się, że dziecko:

- zna nazwę miejscowości, w której mieszka i potrafi opisać ciekawe zakątki Poznania
      - rozpoznaje i szanuje symbole narodowe, dostrzega je w najbliższym otoczeniu podczas obchodów Dni    Niepodległości
      - zainteresuje się legendą o Świętym Marcinie
      - zapoznaje się z obiegiem wody w przyrodzie i uświadamia sobie jej znaczenie w świecie ludzi i zwierząt
      - rozwija inteligencję emocjonalną poprzez odgrywanie scenek, stara się omówić, co czuje oraz stara się pokonywać własne lęki
      - doskonali motorykę małą i dużą, rozwija kondycję fizyczną każdego dnia
      - przelicza na konkretach w zakresie sobie dostępnym
      - doskonali umiejętności klasyfikowania według jednej cechy
      - stara się zrozumieć następstwo dnia i nocy, dostrzega rytm
      - wzbogaca słownictwo poprzez poznawanie nowych gatunków zwierząt
      - rozwija wrażliwość słuchową w zabawach związanych z rozpoznawaniem głosów zwierząt
      - poznaje pracę weterynarza, organizuje zabawę tematyczną w wyznaczonym kąciku
      - rozwija ekspresję artystyczną, otwiera się na nowe formy wyrazu (teatr, taniec, plastyka)
      - rozwiązuje zagadki, układa historyjki obrazkowe rozwijając myślenie przyczynowo - skutkowe
      - przestrzega zasad grupowych i stara się właściwie zachowywać w przedszkolu
      - potrafi zorganizować zabawę z kolegą/koleżanką, doskonaląc sztukę negocjacji
      - rozwija koncentrację i uważnie słucha czytanych opowiadań
      - stara się przestrzegać kolejności wypowiedzi podczas zajęć
      - poprawnie trzyma sztućce i dba o estetykę jedzenia
      - próbuje nowych smaków, zjada owoce i warzywa
      - rysuje kredkami ołówkowymi na dowolny temat


„Pan Listopad” – piosenka
 
1. Pan listopad gra na basie
dylu, dylu, dyl.
Na jesiennym graniu zna się
trawką dotknął strun.

Wesoło gra muzyka,
pada deszcz.
Świerszcz za kominem cyka
tańcz, gdy chcesz.

2. Pan listopad gra na bębnie
bara, bara, bum.
Z deszczem puka równo,
pięknie, koncert daje mu.

Wesoło gra muzyka,
pada deszcz.
Świerszcz za kominem cyka
tańcz, gdy chcesz.

3. Pan listopad gra na flecie
fiju, fiju, fiu.
Z liści złotych ma berecik,
a kubraczek z nut.

Wesoło gra muzyka,
pada deszcz.
Świerszcz za kominem cyka
tańcz, gdy chcesz.

„Poznań moje miasto”- sł./m. M. Pędzińska

1. Piękne domy, osiedla i ulice, rzeka Warta, jak wstążka się wije,
o zabytkach ciekawe tajemnice, chcę poznawać, bo tutaj żyję.

Ref. Poznań to moje miasto, Poznań to jest mój dom.
Poznań poznawać warto, bo jest tego wart.

2. W centrum zamek zachęca do zwiedzania, a katedra z zieleni się wyłania,
o dwunastej dwa małe koziołki, na ratuszu bodą się.

„Dzikie gęsi” wiersz Ewa Szelburg - Zarembina

Idą chłody, idą słoty jesienne.
Dzionki krótkie, noce długie i ciemne.
Idą słoty, idą psoty i głody
zziębnie rola, zziębną lasy i wody.
Oj, już pora, oj pora
odlatywać dzikim gęsiom z jeziora.
Hej, wy gąski, dzikie gąski żałosne,
a powróćcie do nas tutaj na wiosnę.

„ Jesienna szaruga” wiersz  D. Niemiec

Za oknem szaro i buro, nawet niebo płacze.
I mama mówi, że nie pójdziemy na spacer.
Bo wieje i leje, za oknem taka plucha,
że wiatr mógłby porwać niejednego malucha.
A ja czuję się jakoś tak dziwnie,
niewesoło, całkiem przeciwnie.
I nie wiem, skąd ten smutek się we mnie bierze.
Nie chcę się nawet bawić, tylko w łóżku leżę
lub wklejam nos w szybę i gapię się w kałuże.
A za oknem są ich chyba setki, małe, większe i te całkiem duże.
Mama przy mnie siada, mierzwi mi czuprynę i o dziwo ma uśmiechniętą minę.
- Nie martw się kochanie, czasem gdy za oknem leje, mi też robi się smutno,
tak to się już dzieje. Na szczęście deszcz kiedyś ustanie i słońce zacznie świecić,
a wtedy uśmiechnie się twa buzia i buzie innych dzieci.

„Zapasy na zimę” wiersz

Biegnie myszka po ściernisku, trzyma ziarnko zboża w pyszczku
- Trzeba zbierać okruszyny, by nie zginąć pośród zimy.
Skacze, skacze wiewióreczka po szumiącym lesie.
Zrywa orzech na leszczynie i do dziupli niesie
- Trzeba zbierać już zapasy na zimowe, ciężkie czasy!
Pije pszczółka miód na kwiatku, długą trąbkę stula.
Wnet zabrzęczy, wnet poleci z powrotem do ula
- Trzeba zebrać dużo miodu, by nie było w zimie głodu!
Wyjrzał zając spod jałowca
- Cóż to za krzątanie?
- To już jesień- brzęczy pszczółka. Jesień miły panie.
Zbierz korzonki, zbierz kapustę i brzozową korę,
byś zajączku, nie był głodny w tę zimową porę!

„Urodziny Misia” wiersz Małgorzata Strzałkowska

Hej, chłopaki! Hej, dziewczyny!
Miś ma dzisiaj urodziny,
więc z najdalszych kątków świata
każdy gna do jubilata!
Wokół brawa i wiwaty,
podarunki, ciacha, kwiaty,
figle, psoty, baloniki
i zabawy w takt muzyki!

Miś na torcie zdmuchnął świeczki,
chapsnął miodu trzy spodeczki
i zerkając dookoła,
mruczy sobie „Sto lat… Sto lat…”.
Hej, chłopaki! Hej, dziewczyny!
Miś ma dzisiaj urodziny!
Miś ma swoje święto dzisiaj!
A więc hopla! W górę Misia!

 
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 4 Następna > Ostatnie >>

Strona 2 z 4

design:w3a.pl