GRUDZIEŃ
Tematy tygodnia: 1. Grudniowe życzenia 2. Święta za pasem 3. Kim będę gdy dorosnę? 4. Świąteczne tradycje
Dziecko: o wyrabia nawyk używania zwrotów grzecznościowych i mówienia o swoich pragnieniach, o rozwija umiejętność koncentracji uwagi podczas słuchania opowiadania, o kształtuje sprawność fizyczną: wzmacnia mięśnie i doskonali zmysł równowagi, o wdraża się do posługiwania się adresem i chętnie pisze list do Św. Mikołaja, o kształtuje poczucie rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej, o wzbogaca wiedzę na temat zwyczajów związanych ze świętami, Wie, jakie potrawy powinny się pojawić na wigilijnym stole, o dowiaduje się, że to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie, o kształtuje umiejętność układania i opowiadania historyjki obrazkowej, o doskonali umiejętność wyrażania własnych emocji w pracach plastycznych, o wyraża szacunek dla pracy ludzi z różnych zawodów, o rozwija procesy spostrzegania poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie konkretnych przedmiotów i ich odpowiedników na ilustracjach, o kształtuje umiejętność grupowania obiektów według podanej cechy, o zapoznaje się z tradycją ozdabiania choinki, o kształtuje umiejętności manualne podczas tworzenia dekoracji świątecznych, o doskonali umiejętność prawidłowego, bezpiecznego posługiwania się sztućcami, o rozbudza zainteresowanie książką i literaturą dla dzieci, o rozwija percepcję słuchowej dzieci, poprzez powtarzanie usłyszanego rytmu, o kształtuje umiejętność interpretacji utworu muzycznego i scenicznego za pomocą ruchu, o utrwala wiedzę dzieci na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych. o kształtuje umiejętność słuchania innych, nieprzerywania w trakcie czyjejś wypowiedzi, o kształtuje umiejętność formułowania życzeń świątecznych, o doskonali umiejętność wspólnego śpiewania piosenek, kolęd i pastorałek, o wyrabia w sobie odwagę i śmiałość sceniczną, radzi sobie w sytuacjach stresowych, o odczuwa jedność i wspólne dążenie do wyznaczonego celu.
Realizacja Programu Wychowawczego: Wartość: Kultura bycia Zasada: Bądź kulturalny. Normy postępowania: 1. Używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam. 2. Pamiętaj o witaniu i żegnaniu się- odpowiednio używaj wyrażeń: dzień dobry, do widzenia. 3. Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom). 4. Słuchaj, gdy ktoś mówi, nie przerywaj. 5. Nie niszcz (zabawek, przedmiotów, pracy innych). 6. Prawidłowo posługuj się sztućcami. Wartość: Rodzina Dziecko aktywnie uczestniczy w przygotowaniach świątecznych w domu np. przygotowuje dekoracje, nakrywa do stołu, wykonuje upominki. Wzmacnia więzi rodzinne i czerpie radość ze wspólnych spotkań. WIERSZE:
„Wigilia” Miły nastrój już panuje wigilijnych potraw sporo. Mama w kuchni wciąż gotuje, zapach się roznosi wkoło. Biały obrus już na stole, są nakrycia, piękne świece. Usiądziecie i opłatkiem wspólnie dzielić się będziecie. O jak pachnie w całym domu ciastem, karpiem i grzybami. Stół obficie zastawiony świątecznymi potrawami. W jednym garnku zupa z grzybów nazbieranych latem w lesie. Tu na kompot suche śliwki, na patelni karp się piecze. Â „Jak święty Mikołaj zgubił prezenty” Artur Janicki W pewnym mieście na południu dziwna rzecz się stała w grudniu. Na ulicy obok skweru znaleziono pięć rowerów. Oprócz tego dwie koparki, śliczne kolorowe garnki, materiały budowlane i zwierzęta hodowlane. Dużo łopat i wiaderek. I żołnierzy długi szereg, Łódki, statki, ciężarówki, stroje śliczne i wiatrówki. Całą masę różnych rzeczy bardzo pięknych, nikt nie przeczy. Ten, co znalazł, dostał czkawki: Toż… to… wszystko… są zabawki! Obudzono całe miasto, choć już było przed dwunastą. Wszyscy bardzo się dziwili, co za ludzie to zgubili. W końcu burmistrz się odezwał, do uwagi wszystkich wezwał: „Nie ulega wątpliwości, że Mikołaj u nas gościł. I poważne mam obawy, że swój worek miał dziurawy. Pewnie, kiedy szedł na skróty, to zaczepił nim o druty. Teraz pytam was, kochani, co zrobimy z prezentami?” Zawołało zbiegowisko: „Rozdajemy dzieciom wszystko!” „Dobrze, będzie radość w mieście, zabawki do domu nieście!”. Więc do dzieła się zabrano, szybko dzieciom je rozdano, a prezenty najcenniejsze dostały te najbiedniejsze. Zaś za drzewem stał zziębnięty sam Mikołaj uśmiechnięty. Czemu nie był tym zmartwiony, że transport cały zgubiony? Bo zabawek tych nie zgubił, on je tak rozdawać lubił. Â „Świąteczny czas” Dominika Niemiec Za oknem już całkiem ciemno. Na niebie pierwsza gwiazdka świeci. Na przyjście Mikołaja czekają wszystkie dzieci. Nim rozpakują prezenty, złożą swym bliskim życzenia: zdrowia, szczęścia, miłości i wszystkich marzeń spełnienia, podzielą się opłatkiem przy wigilijnym stole i z wielkim wzruszeniem w głosie zanucą pastorałki wesołe. Â Piosenka: „Kochany Panie Mikołaju” Kochany Panie Mikołaju, My tak czekamy każdej zimy. Dlaczego zawsze Pan przychodzi do nas Gdy śpimy? Czy to już musi tak pozostać? Czy to jest w księgach zapisane? Ja od prezentu bym wolała Spotkanie z Panem. I wiem od dzieci, że z radością Chciały wysłuchać Pana głosu. W mróz ogrzejemy Panu uszy Piosenką gorącą jak rosół! Ref.: Hu, hu, ha, hu, hu, ha, nasza zima zła! Ale zima z Mikołajem jest pachnącym, ciepłym majem! (x2) Zawsze bądź wśród nas Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju nasz! Kochany Panie Mikołaju, dziewczynka z bardzo smutną minką pyta mnie o to, czy Pan znajdzie prezent pod choinką? Czy ktoś o Panu nie zapomni, że Panu smutno będzie potem dzieci chcą Panu dać w prezencie serca szczerozłote. Takie serduszka pięknie grzeją, W długich podróżach wśród zamieci, dzieci są Pana Mikołajem, a Pan jest Mikołajem dzieci.
 |