Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze pażdziernik PDF Drukuj Email
Czwartek, 01 Październik 2020 09:27

Październik

1. Dary jesieni.
2. Dbamy o zdrowie.
3. Jesienią w parku i w lesie.
4. Zabawy na jesienne wieczory.

Dzieci zdobywają następujące wiadomości i umiejętności:


- rozpoznają i nazywają wybrane warzywa, owoce, grzyby

- rozróżniają i nazywają popularne warzywa, owoce

- z apetytem zjadają owoce i warzywa (poznają nowe smaki)

- rozumieją znaczenia wyrażenia zdrowe odżywianie się

- potrafią wymienić charakterystyczne cechy nowej pory roku oraz dary jesieni

- poszerzają wiedzę przyrodniczą o nazwy drzew liściastych i iglastych oraz ich owoców

- obserwują zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią

- zapoznaje się z pracą lekarza i pielęgniarki, przełamuje lęk przed wizytą u lekarza

- rozumie konieczność przyjmowania leków w razie choroby

- wiedzą jak dostosować swój ubiór do warunków atmosferycznych

- kształtują umiejętności łączenia elementów w pary według wybranej cechy (rodzaj)

- kształtują poczucie rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej podczas zabaw przy różnorodnej muzyce

- kształtuje umiejętność słuchania innych i czekania na swoją kolej

- rozwija twórcze myślenie podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek

- bierze udział w zorganizowanych zabawach ruchowych w sali i w ogrodzie przedszkolnym

- kształtują umiejętności rozpoznawania zapisu swojego imienia

- doskonalą umiejętności przeliczania elementów i odczytują ilość oczek na kostce

- rozwijają kompetencje matematyczne poprzez tworzenie i kontynuowanie prostych rytmów ruchowych, słuchowych

- ćwiczą i usprawniają narządy mowy, starają się poprawnie wykonywać ćwiczenia oddechowe

- usprawniają dłonie, ćwiczą motorykę małą podczas wykonywania prac plastyczno-technicznych

- poznają nowe piosenki i wierszyki, ćwiczą pamięć

REALIZACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 Wartość: ŚRODOWISKO NATURALNE.  Zasada: Szanuj środowisko naturalne. Normy postępowania: 1. Nie hałasuj w lesie. 2. Nie śmieć. 3. Nie niszcz grzybów trujących.

 Wartość: ZDROWIE. Zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych. Normy postępowania: 1. Dziecko dostrzega walory zjadania owoców i warzyw- poznaje nowe smaki. 2. Nie krzycz, mów umiarkowanym głosem. 3. Bierz udział w zabawach ruchowych (przebywaj często na świeżym powietrzu). 

„Zbieramy grzyby”

 sł. Agnieszka Galica muz. Tadeusz Pabisiak

Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.

Co w tym koszu pani jesień nam niesie? 

Ref.: Kurki, rydze i maślaki, 

borowiki i kozaki pozbieramy dziś. x2

Muchomora ominiemy z daleka.

Niech muchomor na złe muchy tu czeka.

Ref.: Kurki…

Poszukamy żółtych kurek pod sosną.

 Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

Ref.: Kurki…

 

„Deszczowy spacerek” – zabawa paluszkowa.

Poszła pani na spacerek.

Deszczowe chmury przywiał wiaterek.

Gdy daleko od domu już była,

deszcz zaczął padać – parasol rozłożyła.

Gdy kropla za kroplą spadała,

pani pod parasol się schowała.

Gdy deszczyk przestał padać,

parasol złożyła i do domu wróciła.

 „Latawiec” N. Usenko


Dziś niebo lśni jak ocean.
Po świeżej, zielonej trawce
szaleją Kacper i Pucek.
Na spacer wyszli z latawcem.
Objęci tata i mama
zostali w tyle, za nimi.
Nad łąką tańczy latawiec.
Skrzydłami macha żółtymi.
– Hura! – wydziera się Kacper.
– Hura! – wiatr świszcze zielony.
Latawiec chciałby być wolny,
więc szarpie we wszystkie strony,
aż w końcu chłopiec się zgadza
i z ręki wypuszcza sznurek.
– Dziękuję! – szepcze latawiec
i daje nura w chmurę.

„Mam cztery lata” U. Piotrowska

Dla mamy jestem szkrabem, mój skrzacie woła tata.
Uwierzyć wciąż nie mogą, że mam aż cztery lata.
Bo ja przecież wszystko wiem i powtarzam cały dzień.
Wasze dziecko jest już duże, może samo umyć buzię
Włożyć buty i ubranie i ze smakiem zjeść śniadanie.
Umie zetrzeć kurze z szafki, dba o książki i zabawki.
Zawsze grzecznie idzie drogą i nie ciągnie psa za ogon.
Pomagam chętnie mamie, wyręczać lubię tatę.
Mieć swoje obowiązki chce każdy czterolatek.
 

„Aby nasze ząbki się błyszczały” K. Jedynak

Aby nasze ząbki się błyszczały
potrzebny jest taki zabieg mały.
Teraz zaczyna się przygoda nowa
szczoteczka do zębów już jest gotowa.
Za nią kroczy pasta zadowolona,
zaraz na szczoteczce będzie położona.
Teraz razem już w duecie
przyglądają się twoim ząbkom
w komplecie.
Najpierw od góry każdy ząb czyść
do przodu i do tyłu,
tak dokładnie, aby wszystko się zmyło.
Szczoteczka zatacza wiele kółeczek,
szoruje od przodu każdy ząbeczek
Szczoteczka zatacza małe kółeczka
szoruje od przodu każdego ząbeczka.
Czas wymieść z ząbków brudy od strony języka,
niech szczoteczka każdego miejsca dotyka.
Język też musi zostać wyszorowany,
już do uśmiechu jest przygotowany.
Na koniec do buzi weź wody dwa łyki
dokładnie wypłucz zęby, język i poliki.
Wypluj tę wodę razem z brudkami,
zaprezentuj swój uśmiech z czystymi ząbkami.

„Piosenka na chłodne dni” sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak

1.Umiem włożyć już buciki,
kurtkę zapiąć na guziki.
Ref.: Chociaż trochę chłodno dziś,
to na spacer trzeba iść. x2
2. Wkładam czapkę i sweterek,
mogę iść już na spacerek.
Ref.: Chociaż…
3. Rękawiczki, ciepły szalik
zimno mi nie będzie wcale.
Ref.: Chociaż...

„U lekarza” D. Niemiec


Idę do lekarza i trochę mnie to przeraża.
Boję się, że będą tam zastrzyki,
że pani doktor będzie niczym potwór dziki,
że już zawsze będę się czuła źle
i że będę musiała pić gorzki syrop – fe!
W gabinecie wszystko się odbywa powoli
i w sumie to już prawie mnie gardło nie boli.
Pani doktor rozmawia z mamą i jest bardzo miła.
Hura! Tylko syrop do picia mi zaleciła.
Nie było tym razem zastrzyków, piję syrop i kaszel z głowy
i się okazało, że smak miał malinowy.
Wiem, mamo, że gdy będę chora następnym razem,
odważniej pójdę do przychodni na spotkanie z lekarzem.




 


 

design:w3a.pl