Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze styczeń PDF Drukuj Email
Środa, 01 Styczeń 2020 16:15

Styczeń 
Tematy tygodnia:
1. Witamy Nowy Rok.
2. Co można robić zimą.
3. Święto babci i dziadka.
4. Zimowe mistrzostwa sportowe.

  Dziecko:
- Uczestniczy w zabawach umożliwiających bezpośredni kontakt z otoczeniem przyrodniczym.
- Poznaje i określa właściwości lodu.
- Dostrzega i nazywa zmiany zachodzące zimą, w przyrodzie. Podaje cechy zimowego krajobrazu.
- Uzupełnia pokarm w karmniku.
- Wskazuje rolę jaką pełnią dziadkowie w życiu rodziny (dzieci i dorosłych).
- Rozwija kompetencje językowe – tworzy zdrobnienia.
- Bierze czynny udział w uroczystościach przedszkolnych.
- Rozpoznaje koło, trójkąt. Poznaje kształt prostokąta.
- Klasyfikuje przedmioty ze względu na jedną cechę – kształt lub kolor.
- Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
- Porządkuje zdarzenia historyjki złożonej z 2 lub 3 obrazków.
- Uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych – reaguje ruchem na zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięków utworu muzycznego.
- Doskonali sprawność motoryczną (szybkość, siła, skoczność), umiejętność rzutu do celu i umiejętność współpracy w grupie podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
- Właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały wzrokowe, dźwiękowe w zabawach ruchowych.
- Zna bezpieczne zabawy i zachowania na śniegu i lodzie
- Eksperymentuje ze śniegiem – poznaje właściwości śniegu.
- Poznaje zimowe dyscypliny sportowe.
- Posługuje się nazwami zimowego sprzętu sportowego: sanki, narty, łyżwy.

Wartość: KULTURA BYCIA
Zasada: Bądź kulturalny.
Normy postępowania: 
1. Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom).
Wartość: RODZINA 
Zasada: Poznaj tradycje swojej rodziny. 
Normy postępowania: 
1. Rozmawiaj z rodzicami, dziadkami o ich pracy.
2. Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych. 
3. Bierze aktywny udział w obchodach świąt rodzinnych (np.  Dzień Babci i Dziadka).

 "Pingwin" zabawa tradycyjna

O, jak przyjemnie i jak wesoło
W pingwinka bawić się się, się, się. 
Raz nóżka lewa, 
Raz nóżka prawa. 
Do przodu, 
Do tyłu 
I raz, dwa, trzy. 

"Śnieg" Ludwik Jerzy Kern

Czy wam nie przyszło nigdy do głowy,
że śnieg powinien być kolorowy?
Albo zielony,
albo czerwony,
liliowy
albo beż.
Śnieg ten lepiłoby się wspaniale,
a bałwan biały nie byłby, ale
albo zielony,
albo czerwony,
liliowy
albo beż.
Śnieżki tak samo w zimowej porze
byłyby wtedy w jakimś kolorze.
Albo zielone,
albo czerwone,
liliowe
albo beż.
Bardzo kolory by się przydały,
a tu tymczasem wciąż pada biały.
Biały, bielutki,
miękki, mięciutki,
świeży, świeżutki
śnieg.

"Śniegowe płatki" Dominika Niemiec

Spójrz za okno, co tam się dzieje:
śnieżynki wirują, zima szaleje.
Raz wolno lecą w dół, raz szybko kołują,
podmuchom mroźnego wiatru swój taniec ofiarują.
Śnieżynki spadają na ziemię, swobodnie, wesoło,
A potem wiatr ustaje i cisza zapada wkoło.

"Bałwankowa rodzina" sł. Marek Głogowski, muz. Kazimierz Daczka
 
Stoisz smutny, nasz bałwanku,
ze spuszczona głową.
Może chciałbyś mieć przy sobie
panią bałwankową?
Oj, tak, tak! Oj, tak, tak!
Dobrej żony wciąż mi brak!
Oj, tak, tak! Oj tak, tak!
Bałwankowej brak!
Ma korale z jarzębiny
bałwankowa żona,
ale łatwo poznać z miny,
że dziś jest zmartwiona.
Oj, tak, tak! Oj tak, tak!
Mego synka jeszcze brak!
Oj, tak, tak! Oj, tak, tak!
Synka jeszcze brak!
Stoi Bałwan z Bałwankową,
w środku zaś Bałwanek.
Jeszcze chwila i rozpoczną
bałwankowy taniec.
Oj, tak, tak! Oj, tak, tak!
Przydałby się jeszcze brat.
Oj, tak, tak! Oj, tak, tak!
Przydałby się brat.
Już wesołe dwa Bałwanki
tańczą z rodzicami.
I my także się pobawmy
razem z Bałwankami.
Oj, tak, tak! Oj, tak, tak!
Zatańcz z nami raz i dwa.
Oj, tak, tak! Oj, tak, tak!
Zatańcz raz i dwa.

"Kochani dziadkowie" Dominika Niemiec
 
Kocham cię, babciu, za pyszne pierogi,
za bajki, które szepczesz mi do uszka.
A dziadka za to, że gdy bolą mnie nogi,
bierze mnie na ręce i niesie do łóżka.
Kocham cię, babciu, za uśmiech od ucha do ucha,
kocham cię, dziadku, za okulary na nosie.
Kocham was za to, że każde z was mnie słucha,
gdy – tak jak dziś – nowe opowieści wam niosę.

"Rodzinka" Krzysztof Sąsiadek

Ten pierwszy           (dzieci pokazują kciuk)
– to nasz dziadziuś.
A obok                (dzieci pokazują palec wskazujący, dołączając go do kciuka)
– babunia.
Największy        (dzieci pokazują palec środkowy, dołączając go do pozostałych)
– to tatuś.
A przy nim          (dzieci pokazują palec serdeczny, dołączając go do pozostałych)
– mamunia.
A to jest              (dzieci pokazują mały palec, dołączając go do pozostałych)
– dziecinka mała.
Tralalala, la, la...
A to                     (dzieci pokazują wszystkie palce dłoni)
– moja rączka cała.
Tralalala, la, la...

"Bezpieczne zabawy" J. Knapik-Lis

Wszystkie dzieci małe, duże uwielbiają zimę białą.
Dużo śniegu, wielkie zaspy, radość i uciechę im sprawiają.
Już szykują narty, sanki, ciepłe czapki i szaliki.
Aby z górki jeździć śmiało i nie złapać żadnej grypy.
Łyżwy ostre i błyszczące szybko mkną po lodowisku.
Bardzo lubię mrozik zimą, bo zamrozi wokół wszystko.
Lecz pamiętaj – bądź ostrożny i na lodzie, i na górce.
Bezpieczeństwo to podstawa – wtedy jest dobra zabawa.

"Tak się zachmurzyło" sł. autor nieznany, muz. Z. Dyktor-Dąbrowska

Tak się zachmurzyło,
słonko się ukryło,                 
pada, pada, śnieżek biały,    
dawno go nie było.                 
Chodźmy na saneczki,          
Pojedziemy wszyscy razem
z wysokiej góreczki.
Pędzimy, pędzimy,                   
nic się nie boimy.
Aż tu nagle bęc na śnieżek,
wszyscy już leżymy.                

"Jedzie zima"  Hanna Ożogowska

Jedzie pani zima       (dzieci udają jaz
dę na koniu, uginają nogi w kolanach)
na koniku białym.
Spotkały ją dzieci,
pięknie powitały:        (dzieci kłaniają się)
– Droga Pani Zimo,
sypnij dużo śniegu,    (dzieci unoszą ręce, poruszają palcami i naśladują spadające płatki śniegu)
żeby nam saneczki      (dzieci poruszają się jedno za drugim po kole)
nie ustały w biegu.       


 

design:w3a.pl