Listopad - założenia

1. Mój dom
2. Ojczyzna, w której mieszkam.
3. Ludzie listy piszą.
4. Pogoda jest zmienna.
Ad. 1.
Dziecko zna na pamięć swój adres domowy oraz miejscowość, w której mieszka. Rozumienie konieczności znania swojego adresu na pamięć. Poznawanie różnych zwierząt i ich domów. Rozwijanie logicznego myślenia. Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami określającymi położenie przedmiotów oraz wielkości. Rozróżnianie domów typowych dla różnych kontynentów oraz ich mieszkańców (wygląd, zajęcia, zwyczaje). Samodzielne wykonanie projektu własnego domu. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej i pomysłowości w projektowaniu. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi (w zakresie 1-10).
Ad. 2.
Nabywanie większej świadomości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska. Wskazywanie na mapie stolicy Polski – Warszawy oraz największych rzek: Wisły i Odry. Zapoznanie z herbem Warszawy – Syrenką oraz legendą związaną z ta postacią. Zapoznajemy się z pierwszą zwrotką hymnu narodowego. Rozumienie ważności pieśni wszystkich Polaków. Poznawanie symboli narodowych: flagi i godła Polski. Wzbogacanie słownika dzieci o nowe słowa i wyrażenia: ojczyzna, stolica flaga, godło.
Ad. 3.
Dzieci poznają prace listonosza i odwiedza urząd pocztowy. Wiedza co trzeba zrobić aby wysłać list. Dzieci zrobią swój własny telefon z kubków po jogurcie. Poznają numery telefonów alarmowych. Napiszemy list do Św. Mikołaja. Utrwalimy adres miejsca zamieszkania. Poznamy różne sposoby komunikowania się: list, pocztówka, telefon, sms, email.
Ad.4.
Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni. Interpretowanie treści przekazywanych przez znaki wzrokowe, np. za oknem widać poruszające się gałęzie drzew – na dworze jest wiatr. Wzbogacanie słownika, doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi. Porównywanie obrazków, wyszukiwanie różnic. Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów na podstawie zjawisk atmosferycznych z płyty CD. Przeliczanie i posługiwanie się pojęciami: o jeden więcej, o jeden mniej. Rozróżnianie, że liczba elementów się zmienia.
Na podstawie przewodnika metodycznego ABC pięciolatka
I przewodnika metodycznego Wesołe przedszkole pięciolatka.